گزارش ویژه/ استقلال و پرسپولیس چطور وارد بورس می شوند؟

گزارش ویژه/ استقلال و پرسپولیس چطور وارد بورس می شوند؟

خبرگزاری فوتبالی- سالهای سال است که درباره خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اخبار و ماجراهای مختلفی مطرح می شود.

به گزارش فوتبالی، البته شاید در دولت دوازدهم شاید این ماجرا با جدیت بیشتری دنبال می شود اما این موضوع همچنان ابهامات زیادی دارد.از یک دهه پیش اخبار مربوط به خصوصی‌سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال که در مالکیت وزارت ورزش و جوانان قرار دارند، در دولت‌های مختلف همواره مطرح بوده است. اما نه واگذاری از طریق بورس و نه از طریق مزایده یا هیچ یک از برنامه‌های دیگر تا کنون به نتیجه ای مشخص نرسیده است.

وقتی همه چیز نامشخص است

نامشخص بودن دارایی‌ها، صورت‌های مالی غیرشفاف و بدهی‌های سنگین مهم‌ترین مشکلات واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی بوده‌اند. ضمن این که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی سرمایه‌گذاری در این دو باشگاه به دلیل اختلاف شدید هزینه‌ها و درآمدها و مشکلات ساختاری درآمدزایی در فوتبال ایران، برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی هم ندارد. اگر آنچه وزیر ورزش مدام در رسانه‌ها تکرار می‌کند، درست باشد امسال مهم‌ترین سال برای سرخابی‌های پایتخت خواهد بود. جدا از بحث‌های روز فوتبالی بین دو باشگاه و اتهاماتی که این روزها پیشکسوتان دو رقیب سنتی و طرفداران‌شان در فضای مجازی و رسانه ها به یکدیگر وارد می‌کنند، مسائل اقتصادی این دو باشگاه مهم‌ترین چالش پیش رو به حساب می‌آید.

وقتی تراز مالی هر دو تیم مثبت نیست

به نظر می‌رسد، مسعود سلطانی‌فر که از زمان ورودش به وزارت ورزش و جوانان هر سال اعلام کرده امسال قطعا سرخابی‌ها خصوصی می‌شوند این ‌بار عزمی جدی برای سپردن مالکیت سرخابی‌ها به بخش خصوصی دارد. با این حال هنوز ابهامات زیادی در مورد نحوه واگذاری، ارزش‌گذاری قیمت سهام و مسائلی از این دست وجود دارد. گرچه واگذاری سهام دو باشگاه از وضعیت فعلی بهتر است اما اگر به درستی انجام نشود می‌تواند باعث مشکلات زیادی برای این دو باشگاه پرطرفدار شود. یکی از مواردی که در واگذاری این دوباشگاه باید رعایت شود مثبت بودن تراز مالی است که با توجه به وضعیت بدهی های خارجی و پرونده شکایت هایی که در فیفا و دادگاه عالی ورزش به صورت باز دارند مجموع بدهی های پرسپولیس حدود 200 میلیارد و استقلال هم 150 میلیارد است که بعید است این مبلغ تا پایان دولت دوازدهم و دوران وزارت مسعود سلطانی فر از سوی وزارت ورزش و دو باشگاه پرسپولیس و استقلال پرداخت شود. 

هر چند وزارت ورزش سعی دارد با افزایش دارایی های این دوباشگاه مانند ورزشگاه های کاظمی و درفشی فر برای پرسپولیس و کمپ ناصر حجازی و ورزشگاه امام رضا(ع) برای استقلال تراز مالی آنها را آماده ورود به فرابورس کند اما در عمل با توجه به شرایط موجود غیرممکن و یا می توان گفت بسیار مشکل خواهد بود. 

سبقت پرسپولیس از استقلال برای ورود به فرابورس

باشگاه پرسپولیس اقدامات اولیه برای ورود به فرابورس را انجام داده و در این زمینه از حریف سنتی خود سبقت گرفته است. این دو باشگاه میلیون‌ها نفر هوادار دارند و یک حمایت مردمی پشت خود دارند که می تواند در واگذاری آنها می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. یکی از مسائلی که از مدت ها قبل از سوی هواداران این دو باشگاه و برخی پیشکسوتان مطرح شده اموالی است که قبل از انقلاب مالکیت آنها برای پرسپولیس و استقلال بود. برخی معتقدند می‌توان این دارایی‌ها را به دو باشگاه بازگرداند. خیلی از املاک این دو باشگاه در اختیار وزارت ورزش و جوانان است یا در دست نهادهای زیرمجموعه دولت، اما اینکه آیا می توان املاک و دارایی ها را به دو باشگاه بازگرداند سوالی است که هر ساله پرسیده می شود و معمولا مدیران دو تیم در این باره پاسخ مشخصی ندارند. 

باشگاه استقلال در این زمینه می تواند بیشتر مدعی باشد چرا که املاک بیشتری نسبت به پرسپولیس دارد. البته مدیران دو باشگاه در گفت و گوهای غیررسمی عنوان می کنند که می‌توان این املاک و دارایی‌ها را شناسایی کرد و بعد هم در لیست اموال باشگاه برای ورود به بازار بورس قرار داد اما مهم این است که اسناد این املاک بتواند به نام دو باشگاه شود و البته قبل از دو باشگاه باید به نام وزارت ورزش و جوانان شود تا پس از واگذاری و خصوصی سازی، انتقال سند صورت پذیرد. در هر حال کلاف ورود این دو تیم به بورس و واگذاری و فروش سهام به هواداران همانقدر مبهم است که ماجرای خصوصی سازی این دو تیم پرطرفدار در 11 سال اخیر. باید دید بالاخره دولت و وزارت ورزش و جوانان از این دو باشگاه دل می کنند یا اتفاق دیگری می افتد.

'گزارش: زانیار دلیری- خبرگزاری فوتبالی

7655