گزارش ویژه/ بررسی ادعای عجیب امیررضا خادم در تلویزیون؛ قرارداد برانکو از مظلومی و منصوریان بیشتر بود

گزارش ویژه/ بررسی ادعای عجیب امیررضا خادم در تلویزیون؛ قرارداد برانکو از مظلومی و منصوریان بیشتر بود

خبرگزاری فوتبالی-  آیا ادعای معاون سابق وزارت ورزش درباره مقایسه قرارداد برانکو با قرارداد مربیان استقلال صحت دارد؟

به گزارش فوتبالی، امیررضا خادم امروز در یک گفت و گوی تلویزیونی درباره این مساله صحبت کرد که چرا وقتی وزارت ورزش برانکو را برای پرسپولیس آورد، استقلالی‌ها در برابر این مساله، موضع گرفتند.

خادم در این برنامه که صبح امروز پخش شد گفته بود:" استقلالی‌ها گلایه داشتند چرا وقتی برای پرسپولیس چنین مربی‌ای آمده برای این تیم نیامده است. شاید رقمی که آن زمان برای برانکو هزینه شده خیلی پایین‌تر از مبلغ قرارداد مربیان استقلال یا سایر مربیانی بود که به پرسپولیس آمدند. زمانی در استقلال برخی‌ علاقه‌مند بودند علیرضا منصوریان سرمربی این تیم شود اما عملکرد وی خوب نبود و زیر سؤال رفت."

این اظهارات خادم باعث شد تا بحثهای زیادی در فضای مجازی مطرح شود و استقلالی‌ها صحبت خادم را زیر سوال ببرند و پرسپولیسی ها هم در پاسخ به استقلالی ها وارد بحث و مجادله شوند. 

در این گزارش ادعای خادم به دقت بررسی شد تا مشخص شود هزینه جذب برانکو برای پرسپولیس کمتر از هزینه استقلال برای جذب مربیانش در آن مقطع بوده یا نه؟

نقش عابربانک در آمدن برانکو

پرسپولیس در17 فرودین سال 94 برانکو ایوانکوویچ را به عنوان سرمربی جدیدش انتخاب کرد. طبق نوشته خبرگزاری ایسنا در آن مقطع، قرارداد برانکو برای یک فصل و 2 ماه امضا شده بود. قبل از اینکه سراغ رقم قرارداد برانکو برویم بد نیست به این نکته اشاره کنیم که مرد کروات در شرایطی نهایتا به ایران آمد که تا قبل از انتخابش به عنوان سرمربی پرسپولیس، به خاطر مشکلات مالیاتی هیچ وقت به ایران سفر نکرده بود. در واقع زمانی که او سرمربی تیم الاتفاق عربستان بود و با استقلال در لیگ قهرمانان آسیا بازی داشت به خاطر داشتن مشکلات مالیاتی به تهران نیامد و تیمش بدون حضور برانکو در تهران دو بر صفر مغلوب استقلال تهران داشت. همان زمان که بحث حضور برانکو در پرسپولیس مطرح شد، خود برانکو یکی از شرایطش برای قبول پیشنهاد پرسپولیس، حل مشکل مالیاتی‌اش بود که این موضوع توسط حسین هدایتی حل شد. برانکو زمانی که از تیم ملی فوتبال ایران رفته بود، مالیات قراردادش را پرداخت نکرده بود و به همین دلیل نمی توانست وارد ایران شود. همان زمان هدایتی که حالا پشت میله های زندان است در یکی از مصاحبه‌های گلایه آمیزش از مدیران پرسپولیس درباره حل مشکل برانکو گفته بود:" برانکو ۴۵۰ میلیون تومان بدهی مالیاتی داشت. با خواهش و مراجعات متعدد به وزارت اقتصاد و دارایی بدهی را به ۱۴۰ یا ۱۶۰ میلیون رساندند و احمدرضا عابدزاده چک را از من گرفت و مدیران باشگاه (نژاد فلاح سرپرست وقت باشگاه پرسپولیس) به اداره دارایی بردند. نکته مهم این بود که مسئولان دارایی بعد از ساعت اداری هم ماندند و چک به آن‌ها رسید و در سیستم ممنوع الخروجی برانکو برداشته شد تا نیمه شب پاسپورت برانکو در فرودگاه ضبط نشود."

 اینطور بود که مشکل برانکو حل شد. البته هنوز که هنوز است قرارداد برانکو منتشر نشده و کسی از جزییات و بندهای آن خبر ندارد. بندهایی مثل پاداش ها و وضعیت زندگی برانکو در تهران، ماجرای حق معرف، ایجنت و دستیاران و دیگر ماجراها هرگز رسانه ای نشده است. این در حالی است که قراردادهای کی روش، استراماچونی و ویلموتس رسانه ای شد اما با تمهیدات ویژه باشگاه پرسپولیس و مدیران آن زمان این باشگاه قرارداد برانکو هرگز رسانه ای نشد. این در حالی است که قرارداد کالدرون هم هرگز رسانه ای نشده و مثل برانکو فقط رقم قراردادها رسانه ای شده است.

گرانتر از مظلومی و البته منصوریان

طبق ادعای روزنامه خبرورزشی، رقم اولین قرارداد برانکو با پرسپولیس، 450 هزار دلار بوده است. قیمت دلار در تاریخ 18 فرودین سال 94 – یک روز بعد از توافق پرسپولیس با برانکو- 3315 تومان بوده که معادل یک میلیارد و 491 میلیون و 750 هزار تومان بوده است. استقلال در این دوران، با دو مربی مختلف کار کرده است. نفر اول پرویز مظلومی بوده که طبق ادعای سایت ورزش سه، در آن زمان قراردادش برای هر فصل 700 میلیون تومان بوده است. نفر دوم هم علیرضا منصوریان بوده که رضا افتخاری مدیرعامل وقت استقلال در مهرماه سال 96 رقم دقیق قرارداد او با استقلال را اعلام کرد و گفت:" قرارداد سالیانه منصوریان یک میلیارد و دویست میلیون تومان بوده که امسال(یعنی سال 96) نیز ۶۰ میلیون اضافه شده بود."

تفاوت 43 میلیونی و مالیات با منصوریان

در اینکه ارزش قرارداد برانکو با پرسپولیس به مراتب بیشتر از قرارداد استقلال با پرویز مظلومی بوده، جای هیچ شکی نیست. اگر هر فصل را 10 ماه بگیریم و پاداش های برانکو و مظلومی را در نظر نگیریم، برانکو یک میلیارد و دویست و چهل و سه هزار و صد و بیست و پنج هزار گرفته و مظلومی تنها 700 میلیون تومان. البته مالیاتهای برانکو بر عهده باشگاه بوده و تقریبا 125 میلیون تومان هم به پرداختی باشگاه به برانکو اضافه می شود. اگر هم مالیات مظلومی با باشگاه استقلال بوده باشد استقلال باید 70 میلیون به مظلومی بیشتر می داد. اما مقایسه قرارداد برانکو با منصوریان هم جالب است.

همانطور که چند سطر بالاتر نوشتیم، قرارداد منصوریان با استقلال برای یک فصل، 1.2 میلیارد تومان بوده. با توجه به اینکه قرارداد برانکو با پرسپولیس، برای یک فصل و 2 ماه(12 ماه)، حدود 1.5 میلیارد بوده، این قرارداد را برای یک فصل فوتبالی که 10 ماه می‌شود محاسبه کردیم. همانطور که در مقایسه برانکو و مظلومی نوشتیم رقم قرارداد برانکو برای یک فصل 10 ماهه، در آن مقطع حدود یک میلیارد و 243 میلیون تومان بوده که اینگونه او 43 میلیون تومان از سرمربی وقت استقلال بیشتر گرفته است و اگر مالیات را هم به آن اضافه کنیم 125 میلیون تومان به قرارداد برانکو اضافه می شود. البته مالیات قرارداد برانکو با باشگاه پرسپولیس بوده است. منصوریان هم اگر باشگاه مالیاتش را می داد باید 120 میلیون تومان از استقلال می گرفت که در این باره افتخاری چیزی نگفته و احتمال دارد که مالیات قرارداد منصوریان با خودش نباشد. 

شاید بهتر بود امیررضا خادم تحقیق می کرد و بعد در برنامه تلویزیونی اعلام می کرد قرارداد برانکو کمتر است. البته ارقامی که در این گزارش وجود دارد، بدون احتساب پاداش‌ها و مالیات و آپشن‌ها و حق ایجنت و دیگر مسایل است. شاید اگر خادم می گفت رقم قرارداد برانکو کمی بیشتر از مربیان وقت استقلال است آنقدر به او حمله نمی شد. در هر حال مطمئنا برانکو با کارنامه و سبقه‌ای که دارد از مربیانی چون مظلومی و منصوریان گران تر است. 

لازم به یادآوری است که برانکو در فصل دوم حضورش 650 هزار دلار با پرسپولیس قرارداد بست، سال سوم این قرارداد به 750 هزار دلار و سال چهارم به 850 هزار دلار رسید. این ارقامی است که روزنامه خبر ورزشی اعلام کرده و بدون آپشن است. البته با طلب برانکو از پرسپولیس در حال یک میلیون و پنجاه و پنج هزار یورو است. هر چند گفته می شود که طلب برانکو حتی نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار یورو هم هست!

در سالهایی که پرسپولیس قهرمان لیگ برتر و جام حذفی شده و به نیمه نهایی و در فصل بعد به فینال آسیا رسید، پاداش ها و آپشن های زیادی گرفت که رقم نهایی آنها هیچ وقت به صورت رسمی اعلام و تایید نشد اما در سال سوم و چهارم حضورش قرارداد او به بالای یک میلیون و دویست هزار و حتی در سالی که پرسپولیس به فینال آسیا رسید حدود یک میلیون و ششصد هزار دلار گمانه زنی شد. گمانه‌زنی‌هایی که البته هیچ وقت تایید و یا حتی تکذیب هم نشدند!

1984