باشاک شهیر چگونه قهرمان ترکیه شد؟/ تیمی با حمایت کامل اردوغان و دولت

باشاک شهیر چگونه قهرمان ترکیه شد؟/ تیمی با حمایت کامل اردوغان و دولت

خبرگزاری فوتبالی - در 35 سال اخیر تنها دفعه ای که یک تیم غیر از گالاتاسرای، فنرباغچه و بشیکتاش قهرمان لیگ ترکیه شد، فصل 10-2009 بود که بورسا اسپور جام را کسب کرده بود. 

به گزارش فوتبالی، امسال  نیز باشگاه استانبول باشاک شهیر به شگفتی ساز تبدیل شد. باشگاهی که در سالهای اخیر پیشرفت بی نظیری در فوتبال  ترکیه داشته است. از سویی به نظر می رسد که حمایت دولت ترکیه هم پشت انهاست. در جشن قهرمانی این تیم نیز پسر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز حضور داشت.

باشگاه باشاک شهیر 30 سال پیش تاسیس شد که همیشه در دسته های پایین تر حضور داشت اما در سال 2014 تغییر بزرگ ایجاد شد. در حقیقت شش سال پیش وزارت ورزش و جوانان ترکیه مالکیت این باشگاه را به عهده گرفت. از آن زمان همیشه برچسب "تیم دولتی" روی باشگاه باشاک شهیر بود. اردوغان شخصا از این باشگاه حمایت کرد و حتی در یکی از بازیهای دوستانه این تیم با پیراهن شماره 12 حضور پیدا کرد. بعد از آن شماره 12 باشاک شهیر برای تشکر از رئیس جمهور ترکیه تا همیشه بازنشسته شد. 

در حقیقت باشگاه باشاک شهیر یک باشگاه سیاسی و مذهبی است. در حقیقت این باشگاه تنها باشگاهی است که اصول و عقاید مذهبی را هم در امورش دخیل کرده است. به طور مثال گروه هواداران این تیم 1453 نامگذاری شده اند چرا که در سال 1453 میلادی، امپراطوری عثمانی توانست قسطنطنیه را فتح کند که یکی از بزرگترین موفقیت های عثمانی ها به شمار می رود.

از سویی تزریق پول به باشگاه باشاک شهیر (که هر چند که به صورت علنی از جانب دولت نبوده اما به نظر می رسد که با حمایت آنها انجام شده) باعث شده تا در سالهای اخیر این باشگاه بازیکنان سرشناسی را به خدمت بگیرد، از کلیشی و اشکرتل گرفته تا دمبابا و مهمتر از همه روبینیو. در حقیقت همین مسئله باعث شد تا کیفیت این تیم بالا برود چرا که ستارگان سرشناسی را به خدمت بگیرند.

باشاک شهیر امسال به ششمین تیم تاریخ تبدیل شد که قهرمان لیگ ترکیه می شود هر چند که رقبا از این که تیمی با حمایت دولت به قهرمانی برسد، خوشحال نیستند. اردوغان و دوستانش خوشحال هستند اما احتمالا بقیه باشگاه ها از این مسئله راضی نیستند.

4125