نصیرزاده: VAR می‌تواند به کاهش اشتباهات کمک کند/ خودمان با گل آفساید به استرالیا به جام جهانی رفتیم!

نصیرزاده: VAR می‌تواند به کاهش اشتباهات کمک کند/ خودمان با گل آفساید به استرالیا به جام جهانی رفتیم!

خبرگزاری فوتبالی- هوشنگ نصیرزاده روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و با چیا فوادی، سردبیر فوتبالی به گفت و گو پرداخت.

به گزارش فوتبالی، هوشنگ نصیرزاده در ابتدای سخنانش گفت: شما فرمودید که تیم های تبریزی با هم مربی جا به جا میکنند. باید بگویم که در اصفهان هم همین طور است. برای مثال آقای قلعه نویی از ذوب آهن به سپاهان رفت. اینکه در شهر های نزدیک با هم مربی جا به جا میکنند، وجود دارد. ببینید یک مشکل داریم. مشکل این است که قبلا میگفتند که چون کارت زرد به کادر فنی نشان داده نمیشود، احتمال اخراجشان زیاد است که بعدا فیفا این را حل کرد و اعلام کرد که به کادر فنی هم کارت زرد نشان بدهید. یکی از مشکلاتی که در جهان وجود دارد این است که مربیان تابع آیین نامه ی نقل و انتقالات بازیکنان نیستند. بازیکن بیشتر از دو تا باشگاه نمینواند بازی کند اما میتواند با باشگاه سوم هم قرارداد ببندد. الان فیفا به علت مسائل کرونایی اعلام کرده بروید با باشگاه سوم هم بازی کنید. پس این مشکلاتی که الان وجود دارد مشکلاتیست که در دنیا هست. مدیران، مربیان، کادر پزشکی و تدارکات هیچکدام تابع آیین نامه نقل و انتقالات و محدودیت های جا به جایی نیستند به همین دلیل برای مثال الان آقای مهاجری میتواند نساجی باشد بعد برود باشگاه دیگر سپس باشگاه دیگری.

وی افزود: مقررات بین المللی فوتبال میگوید که بازیکن میتواند شش ماه مانده به پایان قراداد خودش، با باشگاه سوم هم امضا کند. یعنی بازیکن قبل از اینکه نیم فصل تمام شود میتواند برود با باشگاه دیگری قرارداد ببندد. ولی برای مربی اینگونه نیست. این که شما از موضوعی ابراز ناراحتی میکنید به مفهوم ضعیف بودن قوانین بین المللی است نه داخلی. ولی چون در سوییس هیچ مربی ای 3 یا 4 یا 5 باشگاه نمیرود. پس چون احتمالاتشان کمتر است، قوانینشان هم ضعیفتر است. ما در جلسه ای در سازمان لیگ موضوعی را مصوب کردیم که درست است که بازیکنان تا قبل از پایان قرارداد خودشان میتوانند با باشگاه دیگری قرارداد امضا کنند ولی این را اضافه کردیم که به شرطی میتواند با باشگاهی قرارداد آینده ی خود را امضا کند که تیم فعلی اش با آن باشگاه بازی نداشته باشد. متاسفانه در دنیا در رابطه با مربیان این قوانین را ایجاد نکرده اند.

وی در ادامه ی سخنانش گفت: الان مربیانی که سر کار هستند و در ویترین فوتبال قرار داردند و باشگاه ها با آنها سابقه ی همکاری دارند،  شانس بیشتری برای ملحق شدن به تیم های دیگر دارند. برخی مربیان هستند که برای بستن تیم مشکل دارند و به تیم هایی رفته اند که خودشان نبسته اند.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان وضع قانونی برای محدود کردن نقل و انتقال مربیان وجود دارد گفت: ما خودمان باید این محدودیت ها را درست کنیم. نباید یک مربی در بیشتر از دو باشگاه جا به جا شود و من این را قبول دارم. برخی مسائل هستند که از لحاظ عرفی احترامشان بیشتر از قوانینی است که نگارش شده اند. ما هزار و چهارصد مربی درجه ی الف و حرفه ای در کشور داریم که از همه ی این ها فقط 9 نفر سر کارند و در این چرخه خیلی از مربیان نخبه ی ما الان بیرون و متوقف هستند و به همین بابت من حرف شما را میپذیرم که باید محدودیت هایی داشته باشیم. اما این نکته را مدنظر داشته باشید که سازمان لیگ جایگاهش قانونگذاری نیست. سازمان لیگ مسئول برگزاری مسابقات از طرف فدراسیون فوتبال است. قوانین را باید سازمان لیگ پیشنهاد داده و فدراسیون مصوب کرده و برای اجرا به سازمان لیگ بدهد.

وی درباره ی قضاوت جنجال برانگیز بازی ذوب آهن و ماشین سازی گفت: من متوجه نمیشوم که استفاده از پیراهن سبز که به رنگ چمن زمین فوتبال است یعنی چه ؟! پیراهن سبز اشتباه محاسباتی برای داورها، تماشاگران و همه ایجاد میکند. الان متاسفانه ماشین سازی از پیراهن سبز استفاده میکند. دو گلی که مردود اعلام شد تصمیمات کمک داور بود. داور مسابقه به خاطر پرچم کمک داوران سوت زد و به تصمیم خودش نبود. ما در قانون 5 فوتبال داریم که میگوید تصمیمات داور، نهایی و پایان یافته است و چیزی عوض نمیشود مگر اینکه ثابت شود تخلفات عمده ای به صورت تعمدی صورت گرفته اند. مدیر عامل محترم باشگاه ذوب آهن خودش داور درجه ی ملی است و این مسائل را میداند. اشتباهات داوری وجود دارد. ما کلا هر اتفاقی که می افتد به تبانی و شرطبندی ربطش میدهیم و چون حواشی برای مردم جالب است، به این مسائل داخل میشوند . ولی روی هم رفته من فکر میکنم که اشتباهات داوری بودند. یادتان باشد که ما خودمان بر اثر اشتباه داوری رفتیم به جام جهانی و گلمان به استرالیا آفساید بود. اگر VAR وجود داشت داور میتوانست بلافاصله اشتباهات خودش را اصلاح بکند و من امیدوارم داوران اشتباهاتی در طول مسابقه نداشته باشند. همه ی ورزشگاه ها باید مجهز باشند تا این اتفاق بیفتد.

6641