گزارش ایران‌ورزشی درباره ماجرای جهانبخش؛ منبع جدید درآمد فدراسیون فوتبال

گزارش ایران‌ورزشی درباره ماجرای جهانبخش؛ منبع جدید درآمد فدراسیون فوتبال

خبرگزاری فوتبالی- موضوع حق رشد علیرضا جهانبخش و ادعای وکلای باشگاه داماش تهران برای دریافت این مبلغ از باشگاه برایتون، بحث تازه‌ای نیست که بین باشگاه داماش تهران، شرکت داماش ایرانیان و فدراسیون فوتبال به وجود آمده است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی، ماجرا هم مشخص است، باشگاه داماش گیلان منحل شده است و این سؤال اساسی مطرح می‌شود که حق رشد علیرضا جهانبخش به کدام باشگاه پرداخت شود؟ باشگاه داماش تهران مدعی است که داماش گیلان پیش از منحل شدن، به تهران منتقل شده است و به همین دلیل حق رشد جهانبخش نیز باید به داماش تهران منتقل شود. فدراسیون فوتبال در آخرین جلسه‌ای که با وکلای داماش تهران داشته است، از وکلای این باشگاه خواسته که مدارک انتقال داماش گیلان به شرکت فعلی را ارائه کنند که در زمان مقرر شده، این مدارک به دست فدراسیون فوتبال نرسیده است. فدراسیون هم روز دوشنبه، این موارد را در اطلاعیه‌ای اعلام کرد اما با واکنش وکلای داماش تهران و تهدید به شکایت از فدراسیون فوتبال به مراجع بین‌المللی مواجه شد. نتیجه همه این دعواها این است که فدراسیون فوتبال خود را نماینده حقوقی باشگاه منحل شده داماش گیلان می‌داند و معتقد است حق رشد جهانبخش باید به فدراسیون فوتبال تعلق بگیرد. از سوی دیگر داماش تهران این پول را حق خود می‌داند که هر یک از این موارد هم در جای خود قابل بررسی است.

فدراسیون فوتبال از نظر حقوقی می‌تواند به نمایندگی از داماش گیلان این مبلغ را بگیرد و از آنجا که اسناد انتقال داماش گیلان به تهران ارائه نشده، بر موضع خود پافشاری کند. از سوی دیگر اما امیر عابدینی پیش از منحل کردن باشگاه داماش گیلان، اسناد انتقال این باشگاه را امضا کرده بود و اینکه چرا وکلای داماش تهران این مدارک را ارائه نکرده‌اند جای سؤال دارد.

موضوعی که به آن اشاره نشده اما این است که نه فدراسیون فوتبال و نه باشگاه داماش تهران تا کنون کوچکترین احساس مسئولیتی نسبت به بدهی‌ سنگین بجا مانده از باشگاه داماش گیلان را برعهده نگرفته‌اند و هرگز سراغ مشکلات طلبکارانی نرفتند که در هنگام انحلال این باشگاه هر کدام چند صد میلیون تومان از حق خود را دریافت نکرده‌اند. حالا اما که صحبت از دریافت پول به میان آمده است، باشگاه داماش گیلان چندین نماینده و صاحب پیدا کرده است. هیچ‌یک از این نماینده‌ها هم به فکر این نیستند که بعد از گرفتن این حق رشد، بخشی از بدهی‌های باشگاه منحل شده‌ای را بپردازند که طلبکارانش نمی‌دانند برای دریافت پول خود باید سراغ چه کسی بروند و از کدام باشگاه شکایت کنند؟

امیر عابدینی، مدیرعامل وقت داماش در حالی داماش گیلان را به تهران منتقل کرد که طبق توافق داماش هنگام خرید امتیاز باشگاه پگاه، حق انتقال این تیم به شهر دیگری را نداشت اما کوتاهی و بی‌توجهی هیأت فوتبال گیلان به ریاست الماسخاله منجر به این انتقال شد. بعدها داماش دوباره در گیلان پا گرفت اما داماش جدید که هم‌اکنون از رشت در لیگ یک بازی می‌کند، به این دلیل که تشکیلات حقوقی وابسته به داماش گیلان پیشین را ندارد، از دریافت حق رشد علیرضا جهانبخش محروم شده است. حق رشد جهانبخش باید درآمدی برای فوتبال رشت می‌شد اما این درآمد با تصمیمات عابدینی و هیأت فوتبال گیلان به باد رفت. این نتیجه سوءمدیریت‌ها در فوتبال گیلان است، زیانی بزرگ که می‌توانست برای تیم محبوب و بحران‌زده داماش در رشت نجاتبخش باشد.

 موضوع حق رشد علیرضا جهانبخش و پرونده تازه‌ای که در فدراسیون فوتبال باز شده است اما یک مورد خاص نیست. در فوتبال ما تعداد باشگاه‌های منحل شده، بعد از واگذاری به بخش خصوصی کم نیست. به همین دلیل احتمال اینکه باز هم فدراسیون فوتبال با موارد اینچنینی مواجه شود، وجود دارد. تعدادی از لژیونرهای فعلی فوتبال هستند که در باشگاه راه‌آهن رشد کرده‌اند و در صورت پیگیری، فدراسیون فوتبال می‌تواند به عنوان نماینده باشگاه منحل شده راه‌آهن، حق رشد این بازیکنان را دریافت کند. منبع درآمد تازه‌ای که شاید حتی درباره باشگاه‌هایی چون راه‌آهن، مدعی دیگری هم نداشته باشد و به منبع درآمد تازه فدراسیون فوتبال تبدیل شود. حتی اگر از بحث طلبکاران این باشگاه‌ها هم بگذریم، بر اساس روند قانونی، مبالغ حاصل از حق رشد بازیکنان باید صرف توسعه فوتبال پایه باشگاه‌ها شود اما آیا فدراسیون فوتبال در صورت دریافت حق رشد جهانبخش یا بازیکنان دیگری که باشگاه‌هایشان منحل شده‌اند، این پول را در فوتبال پایه هزینه خواهد کرد؟ نظارتی بر نحوه هزینه این مبالغ خواهد بود؟

1984