مناظره جنجالی رضا گل‌محمدی و حبیب‌الله شیرازی در رادیو

مناظره جنجالی رضا گل‌محمدی و حبیب‌الله شیرازی در رادیو

خبرگزاری فوتبالی- رضا گل محمد و حبیب الله شیرازی روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمده و با چیا فوادی، سردبیر خبرگزاری فوتبالی به گفت و گو پرداختند. 

به گزارش فوتبالی، مناظره جنجالی رضا گل محمدی مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان تهران و حبیب الله شیرازی رییس کنونی هیات فوتبال استان با اجرای چیا فوادی سردبیر خبرگزاری فوتبالی و حسین معتمد هاشمی مجری برنامه وقت اضافه رادیو ایران را در ادامه مطالعه می‌کنید: 

معتمد هاشمی:

آقای شیرازی شما الان حق امضا دارید؟

شیرازی:

بله چرا نداشته باشم؟

فوادی:

شما آخرین بار در چه تاریخی به صورت رسمی رئیس بودید ؟

شیرازی:

در سوم اسفندماه 97. 

فوادی: 

شنیده شده بسیاری از کارهای شما در هیات فوتبال استان تهران دچار مختل شده. مانند ابلاغ‌ها. 

شیرازی:

در برگزاری مسابقات که مشکلی نداریک. در هفته گذشته دو مسابقه برای تیم‌های پایتخت برگزار کردیم. در رابطه‌ با مسابقات فوتبال در اسفندماه سال گذشته با بحث ویروس منحوس کرونا مواجه شدیم و مسابقات را باتوجه به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغ فدراسیون پایان یافته شده اعلام کردیم. با توجه به اینکه تا همین الان هم هیچگونه مجوز برپایی مسابقات صادر نشده ما ملزم هستیم این دستورالعمل را حتی در رابطه با فوتبال پایه و مسابقات کشوری که در هیچ استانی شروع نشده رعایت کنیم.

فوادی:

کارمندان شما می‌گویند کارهایشان مختل شده. آقای گل محمدی آیا اینگونه بوده و نیاز به مجوز شما هست؟

گل محمدی: 

سوم اسفندماه 97 مدت مسئولیت آقای شیرازی به پایان رسیده. دوماه قبلش به ایشان نامه نوشتم که انتخابات را برگزار کنید. ایشان نامه ای نوشتند که چون به تعبیر مسئول حقوقی خودشان دو سال از مسئولیت هیات مدیره شرکت تاسیسی شان باقی مانده بود، نیازی به انتخابات نیست. بنده آنجا متوجه شدم قرار به برگزاری انتخابات نیست و به همین دلیل پیگیری کردم. نامه من به فدراسیون ارجاع داده شد و اردیبهشت‌ماه گفتند انتخابات را برگزار کنید. سپس به بندی استناد کردند که تا زمان برگزاری انتخابات رئیس هیات فوتبال تغییر نخواهد کرد. به همین دلیل، آیا این موضوع سناریویی از پیش تعیین شده هست یا خیر؟ این را به همه عالم و آدم گفته ام. همه می‌دانستند که این شرکت تجاری هیات فوتبال تاسیس شده و مشاورشان آقای آل اسحاق گفتند دو سال از مدتش باقی مانده و نیازی به انتخابات نیست و پس از اصرار بنده فرایند شروع شد. فدراسیون هم پافشاری کرد که بر اساس بندی از مصوبه هیات رئیسه مادامی که انتخابات برگزار نشود رئیس هیات می‌ماند. آقایان نه جنگی بوده نه زلزله‌ای بوده! به چه دلیل ایشان تا 20 سال دیگر هم می‌تواند رئیس بماند؟

فوادی:

آقای شیرازی شما چرا قبل از اسفند 97 انتخابات را انجام ندادید؟

شیرازی:

بر اساس آنچه فدراسیون و آقای گل محمدی به ما نامه زدند و گفتند هیات ها باید دارای شناسه ملی باشند، زیرا دخل و خرج ها و مالیات باید محاسبه می‌شد. برای اینکه اداره کل‌های ما به دردسر نیفتند هیات‌های فوتبال ملزم به دریافت شناسه شدند. ما هم موسسه فرهنگی ورزشی و غیرتجاری را بر اساس همان اساسنامه ثبت کردیم. این موسسه با محوز فدراسیون فوتبال به وجود آمد و براساس همان اساسنامه که آقای گل محمدی آن را قبول ندارد آن را اداره می‌کنیم. براساس بند 9 ماده 24، اساسنامه مصوبی که برای کلیه هیات‌های فوتبال استان کشور است نوشته شده اگر بعد از هر دوره 4 ساله انتخابات به هر دلیلی به تعویق افتاد، رئیس هیات فوتبال می‌تواند به فعالیتش ادامه دهد.

فوادی:

شما هم به تبع فدراسیون و سازمان لیگ شرکت تاسیس کرده اید. اما چرا شما در موعد مقرر انتخابات را برگزار نکردید؟ حتی رئیس جمهور هم این کار را در مملکت ما انجام می‌دهد! 

شیرازی:

ما این کار را کردیم و اطلاعیه ثبت نام دادیم و در جراید هم منتشر کردیم. در همان اسفندماه 97. افرادی هم ثبت نام کرده اند. در آن مقطع فدراسیون فوتبال درگیر مسابقات جام ملت‌های آسیا بود و همه آقایان به آنجا رفته بودند و امکان برگزاری انتخابات نبود. در نتیجه پس از اینکه برگشتند اطلاعیه را منتشر کردیم و 23 نفر هم ثبت نام کردند که کمیته سه نفره مربوطه هم 5 نفر را تایید صلاحیت کردند و در نهایت به 13 نفر رسید. سپس آقای گل محمدی گفتند بر اساس اساسنامه فعالیت آقای شیرازی قانونی ست. اما نمی‌دانم چرا ایشان در ابتدای امسال ما را بایکوت کردند و اتوماسیون را قطع کردند. 

فوادی:

اما شما گفتید هیچ محدودیتی برایتان اعمال نشده! 

گل محمدی:

بند اول عرایض بنده این است که از روی این فعالیت‌ها فهمیدم ایشان قصد برگزاری انتخابات را ندارند. ایشان تحت فشار نامه‌های من اردیبهشت ماه اطلاعیه دادند. اگر ایشان سر موعد برای انتخابات اقدام کرده باشد بنده همه حرف‌هایم را پس می‌گیرم. 

فوادی:

تیم ملی اوایل بهمن از آسیا حذف شد و با فاصله دو سه ماهه هم می‌شد انتخابات را برگزار کرد. اما اینکه چرا این اتفاق نمی‌افتد جای سوال دارد. شما واقعا اتوماسیون را قطع کردید؟

گل محمدی:

بله! من از اول فروردین امسال با مکاتبه‌ای که در سال گذشته کرده بودم و پس از اینکه سازمان بازرسی کل کشور نامه نوشت که ادامه مسئولیت آقای شیرازی غیرقانونی ست و هرکس با ایشان همکاری کند تحت پیگرد قانونی قرار دارد اتوماسیون را قطع کردم. حتی ایشان را به رسمیت نمی‌شناسم. نامه مکتوب هم داریم. 

فوادی:

هیات فوتبال چه دارد که 20 الی 30 نفر برایش کاندیدا می‌شوند؟

گل محمدی:

روی صحبت من اصلا با آقای شیرازی نیست. روح کلی انتخابات می‌گوید بعد 4 سال باید این فرصت برای همه فراهم شود. دلیل این موضوع میل ماالکانه است. بنده هم اگر ماشینم دیر برسد می‌توانم انتخابات را به تعویق بیندازم. بهانه برای تعویق انتخابات زیاد است. ادامه فعالیت ایشان طبق اساسنامه ای ست که نه فیفا آن را قبول کرده و نه دولت آن را تایید می‌کند. اصرار به اساسنامه‌ای ست که هیچکس آن را قبول ندارد و فقط فدراسیون آن را قبول دارد.  برای دور شدن این شائبه چون آقای شیرازی هم می‌خواهند برای بار چهارم در انتخابات شرکت کنند و خدمت کنند، اجازه دهند مجری، برگزارکننده، اعضای مجمع و کاندید یک نفر نباشد تا بقیه افراد هم بتوانند بیایند. 

فوادی: 

آقای شیرازی! شما خودتان می‌دانید که با حضور شما مخالف هستند. پس چرا ثبت نام کردید؟

شیرازی:

مدیر کل محترم (گل محمدی) می‌گویند من را به رسمیت نمی‌شناسند. ما ثبت نام مجدد انجام دادیم و 18 نفر ثبت نام کردند. چرا 4 نفر مدیران از زیرمجموعه ایشان ثبت نام کرده اند؟ 

گل محمدی:

همه این‌ها با من صحبت کرده اند که آیا ما می‌توانیم در این انتخابات شرکت کنیم؟ من هم گفتم چون اصل این موضوع را قبول نداریم به من ارتباطی ندارد. من هم نامه‌ای نوشتم به بالادستی‌ها و گفتم اگر آقای شیرازی کاندید شود نمی‌توانم این انتخابات را به رسمیت بشناسم. چون خود ایشان برگزارکننده است نمی‌تواند کاندید هم بشود. اگر آقای شیرازی کاندید نبود، این موضوع با حکمیت فدراسیون و وزارت ورزش قابل حل بود. 

شیرازی:

من دو دوره چهارساله رئیس بودم و این دوره سوم بنده خواهد بود نه چهارم. در چندین استان روسای هیات‌ها بوده اند و انتخابات هم برگزار کرده اند. آقای گل محمدی 50 هیات ورزشی دارند و طبق آیین نامه ها باید به آن تبعیت کنند. آقای گل محمدی نباید بین اساسنامه ای که قرار هست فیفا تصویب کند و اساسنامه قبلی که سال 94 ابلاغ شده مقایسه کند. دوره اول مجمع هیات فوتبال در اداره کل دوم اسفند 88 تشکیل دادیم. آن زمان سرپرست بودم . پس چرا انقدر طول کشید؟ آنجا که اداره کل باید توضیح می‌داد؟  مدیرکل می‌گفت چون من سرپرست هستم باید جکم بگیرم تا انتخابات شما را برگزار کنم. آنجا من یک سال و اندی معطل شدم. دوره قبلی مدیرکل وقت زمانی که انتخابات را برگزار کردم، درباره آقای گرشاسبی همین بحث را مطرح کردند. پس دو دوره هست این اتفاق می‌افتد و بنده مقصر نیستم. آقای گل محمدی پیشنهاد دارند سرپرست باشد. این را من که نباید تایید کنم. فدراسیون مجمع و فدراسیون دارد. ایشان دو بار نامه زدند و بحث سرپرستی را مطرح کردند و آن ها نپذیرفتند. ما در اساسنامه اصلا بحث سرپرست را نداریم و اگر داشتم این حق برای مدیرکل و فدراسیون محفوظ بود. بنده هیچگاه قصد تخطی از قانون را نداشتم. 

فوادی: 

تاییدیه کاندیداها بر عهده کیست و چند نفر هستند؟ چه کسانی هستند؟

شیرازی:

سه نفر شامل دبیر هیات فوتبال، نماینده حقوقی و نماینده اداره کل. انشالله شنبه نامه ای به آقای گل محمدی می‌رسد که یک نفر نماینده خود را معرفی کنند و صلاحیت ها را بررسی کنند.

فوادی:

نهادهای نظارتی چگونه اعمال نظر می‌کنند؟

شیرازی:

پس از تایید کمیته سه نفره نهادهای نظارتی نظرشان را اعمال خواهند کرد.

گل محمدی: 

آنچه فرمودند من دو دوره بودم، ایشان 12 سال است مسئول هیات هستند. ایشان سرپرستی را قبول نکرده اند اما تصدی را برعهده داشته اند. بنده زیر بار انتخاباتی که برگزار کننده، مجری، چینش و کاندید آن یک نفر باشد نمی‌روم. ممکن است همین فردا من را بردارند اما تا من باشم این اتفاق نمی‌افتد. اگر آقای شیرازی خودشان کاندید باشند بنده هرگز زیر بار این انتخابات نخواهم رفت. حتی هیچ نامه‌ای از هیات فوتبال را به رسمیت نمی‌شناسم که نماینده معرفی کنم. این منازعه باید بین فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش حل شود. به بنده غیرمستقیم گفته اند آقای شیرازی قصد شرکت ندارد پس اجازه برگزاری انتخابات را بدهید. اما رسما به من اعلام نشده است.

شیرازی:

نمی دانم چه کسی به ایشان این حرف را زده است. ایراد آقای گل محمدی مجری بودن من هست. مجری و برگزار کننده مجمع انتخاباتی آقایان بهاروند و طالقانی هستند. یعنی من مثل مابقی افراد می‌نشینم و برنامه خودم را اعلام می کنم. ما دوبار خواستیم انتخابات برگزار کنیم. من هم ثبت نام کرده ام و در مهلت ثبت نام این کار را کردم. تا همین لحظه هم عزم جدی دارم تا به فوتبال تهران خدمت کنیم. 

7413