گزارش ایران ورزشی/ استعلام فیفا دست فدراسیون را رو کرد

گزارش ایران ورزشی/ استعلام فیفا دست فدراسیون را رو کرد

خبرگزاری فوتبالی- روزنامه ایران ورزشی امروز در گزارشی نوشته است که فوتبال ایران در موقعیتی خطرناک و تاریخی قرار گرفته است.

به گزارش فوتبالی، اینکه فدراسیون اطلاعیه می‌دهد مکاتبات و مذاکرات با فیفا برای اصلاح اساسنامه روندی طبیعی، خوب و بدون حاشیه دارد اصلاً درست نیست. آنها تمام حقیقت را با مردم و اعضای مجمع در میان نمی‌گذارند. تا به امروز هیچ مسئولی درباره گاف تاریخی و عدم ارائه اطلاعات درست به فیفا درباره ماده یک کمیته المپیک و فدراسیون صحبتی انجام نداده است. گافی که تمام اعتبار فوتبال ایران را زیر سؤال برد و فوتبال ایران را به لبه پرتگاه رساند.

 

کمیته المپیک؛ مستقل غیر انتفاعی و غیر دولتی

به بند 3 ماده یک اساسنامه کمیته ملی المپیک با دقت توجه کنید: «کمیته ملی المپیک سازمانی مستقل، غیر انتفاعی، غیر دولتی، با مدت فعالیت نامحدود، دارای استقلال مالی و به دور از هرگونه گرایش‌های نژادی، مذهبی و سیاسی است که در چارچوب مفاد منشور المپیک، فعالیت می‌ کند. حوزه قانونی و اختیارات کمیته، تمامی قلمرو حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را در بر می‌گیرد. کمیته ملی المپیک جمهــوری اسلامی ایران در این اساسنامه، به اختصار «کمیته» نامیده می‌شود.»

 

رسماً به فیفا گفتند کمیته المپیک نهاد عمومی غیر دولتی است

ایران ورزشی یک سوال را مطرح کرده است:«حالا سؤالی که تمام ارکان مدیریتی فدراسیون فوتبال باید برای آن جوابی قانع‌کننده و شفاف ارائه بدهند این است: «چرا در مکاتبات دو هفته قبل فدراسیون جهانی فوتبال درباره توضیح ماده یک پیش‌نویس اساسنامه‌، به بالاترین نهاد تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری فوتبال در جهان اعلام شد کمیته ملی المپیک ایران هم که زیر نظر کمیته بین‌المللی المپیک فعالیت دارد، به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی فعالیت دارد؟ آیا مدیران فوتبال ایران درباره این حقیقت که کمیته المپیک سازمان مستقل، غیر انتفاعی و غیر دولتی ثبت شده و به تأیید IOC رسیده است را نمی‌دانستند؟ اگر نمی‌دانستند، چرا قبل از پیوست کردن این نامه با اطلاعات غلط استعلام نگرفتند. اگر می‌دانستند پس چرا مطلبی را به فیفا به صورت رسمی اطلاع دادند که حقیقت نداشت؟ هدف از این اقدام ترسناک که اعتبار ایران را زیر سؤال برد چه بود؟»

 

استعلام دردسرساز؛ فدراسیون باید غیر دولتی و غیر انتفاعی باشد

ایران ورزشی در ادامه گزارشش نوشته است:« فیفا به دنبال این پیوست نامه فدراسیون ایران، برای راستی‌آزمایی نامه‌های ایران در اقدامی قابل تأمل اقدام به استعلام از IOC می‌کند و در جواب مشخص می‌شود که برخلاف ادعای رسمی مدیران فوتبال ایران، کمیته المپیک نهاد مستقل غیر دولتی و غیر انتفاعی ثبت شده است و به همین ترتیب ضمن انتقاد از عملکرد مدیران فدراسیون فوتبال ایران، رسماً با ماده یک اساسنامه مخالفت می‌کند. این در حالی است که مسئولان فیفا در حال کمک به فدراسیون برای تصویب نهاد عمومی غیر دولتی بودند تا اینکه اطلاعات غلط به آنها از ایران داده شد. به همین ترتیب در نامه اخیر خود رسماً تأکید کرده‌اند فدراسیون فوتبال هم باید نهاد مستقل غیر دولتی غیر انتفاعی باشد و این تغییرات تا روز یکشنبه در اساسنامه انجام و نسخه نهایی پیش‌نویس باید برای فیفا ارسال شود. حالا با بررسی گاف تاریخی در مکاتبه و ارائه اطلاعات غلط به فیفا باید مشخص شود که اراده‌ای برای این کار وجود داشت تا به این طریق از زیر بار فشار نهاد عمومی غیر دولتی شدن خارج شوند؟ این موضوعی است که وزارت ورزش و نهاهای نظارتی باید رسیدگی دقیق به جزئیات آن داشته باشند. همه این اتفاقات در شرایطی افتاد که فیفا به صورت کامل اعتماد خود را نسبت به ایران به خاطر طولانی شدن روند مذاکرات برای اصلاح اساسنامه از دست داده بود و فدراسیون بیش از یک سال است بر خلاف آن چیزی که فیفا تأکید دارد اقدامات را برای اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات آزاد انجام می‌دهد.

 

اولتیماتوم آخر فیفا؛ با اطلاع و هماهنگی مجمع اساسنامه نهایی را برای‌مان بفرستید فیفا در نامه اخیر خود اصلاحاتی بسیار مهم در بندهای اساسنامه برای فدراسیون انجام داده است. از افزایش اعضای مجمع گرفته تا ایراد دوباره به سیستم فعالیت کمیته‌ها و دپارتمان‌های اجرایی و ارکان قضایی. ایران ورزشی اطلاعات دقیقی دارد که فیفا دستورالعمل‌های محکم و مهمی درباره کدهای انتخاباتی و آئین‌نامه اجرایی انتخابات به ویژه سوابق مدیریتی و سنی و احترام گذاشته شدن به فوتبالی‌ها هم به فدراسیون ابلاغ کرده است. در انتها تأکید شده اگر اصلاحات انجام نشود پرونده ایران به نهادهای حقوقی فیفا برای تصمیم‌گیری ارجاع داده خواهد شد. منتهی مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین بخش از نامه‌ فیفا به یک توصیه و دستور مهم اختصاص دارد که انگار مدیران فدراسیون اراده‌ای برای عمل کردن به آن ندارند. فدراسیون جهانی به دنبال شکایت برخی از اعضای مجمع عمومی‌، به فدراسیون فوتبال دستور داده اصلاحات توصیه شده برای اساسنامه را با هماهنگی و اطلاع کامل اعضای مجمع انجام بدهند. منتهی تا به امروز نه تنها جزئیات نامه فیفا از سوی فدراسیون منتشر نشده، بلکه باز هم اطلاعات و جزئیات مذاکرات و مکاتبات را از اعضای مجمع پنهان کرده‌اند. این مسأله می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور تبعات سنگینی برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد.  امروز این حقیقت را نوشتیم که فردا مدیران بهانه‌ای برای توجیه مشکلاتی که پیش خواهد آمد نداشته باشند. اعضای مجمع عمومی هم باید از حالت انفعال خارج شوند و با جدیت بیشتری فدراسیون را به راستگویی در مذاکره و مکاتبه با فیفا برای نگارش اساسنامه هدایت کنند.

7413