پزشک نساجی: هنوز هم نمی‌دانم به چه قیمتی لیگ برتر در حال برگزاری است

پزشک نساجی: هنوز هم نمی‌دانم به چه قیمتی لیگ برتر در حال برگزاری است

خبرگزاری فوتبالی- پزشک تیم نساجی مازندران گفت: اگر چند بازیکن کلیدی یک تیم تست‌شان مثبت باشد، تکلیف چیست؟

به گزارش فوتبالی و به نقل از روابط عمومی باشگاه نساجی مازندران، دکتر مصطفی اکبری پزشک تیم نساجی با بیان اینکه طبق پروتکلی که «ستاد مقابله با کرونا در ورزش» ابلاغ کرد، تیم پزشکی باشگاه نساجی امروز (چهارشنبه) با همکاری ناظران فدراسیون پزشکی ورزشی تست کرونا را برای همه اعضای تیم انجام داد، اظهار کرد: اجرای حدود 55 تست، سه ساعت به طول انجامید.

وی با اشاره به اینکه در این مرحله تست پی‌سی‌آر و چند نمونه تست خون انجام شد، افزود: از مواردی که احساس کردیم ممکن است نیاز به بررسی بیشتر و دقیق‌تری داشته باشیم، تست‌های آنتی‌بادی آی‌جی‌جی و آی‌جی‌ام نیز انجام شد.

پزشک تیم نساجی مازندران با عنوان اینکه امیدواریم با زحمات همه اعضای تیم و رعایت اصول بهداشتی همچون سری گذشته، همه تست‌ها منفی باشد، اضافه کرد: در صورتی که مورد مثبتی داشته باشیم، طبق پروتکل قرنطینه را برای اعضای مبتلا انجام خواهیم داد.

دکتر اکبری ضمن تقدیر از مالک و مدیرعامل باشگاه نساجی به منظور مساعدت حداکثری برای انجام بهترین و کامل‌ترینِ تست‌ها خاطرنشان کرد: با رایزنی‌های صورت‌گرفته شرکتی که مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون پزشکی ورزشی است را برای انجام تست انتخاب کردیم و کیت‌های استانداردی نیز به صورت دولتی تهیه شد.

وی در ادامه به چالش بزرگ اجرای این پروتکل اشاره کرد و یادآور شد: بین سه تا پنج روز قبل از مسابقه تست کرونا باید از تیم‌ها گرفته شود، اگر خدای ناکرده در شروع یا خلال برگزاری مسابقات تست چند بازیکن کلیدی یک تیم مثبت شود، تکلیف چیست؟ تصمیم‌گیرندگان پزشکی و ورزشی برای این چالش باید برنامه‌ریزی اساسی انجام می‌دادند. آیا آن تیم باید بازی کند و ببازد یا اینکه قبل از تست در رویه‌ای جدید با لابی‌گری، پنهان‌کاری کرده و همکاری لازم را انجام ندهد؟

پزشک تیم نساجی مازندران تصریح کرد: در فرایند تست‌گیری نیز ممکن است بازیکن با عوارض و دردهایی تا چند روز در ناحیه گلو و حلق مواجه شود. ضمن اینکه از نظر روحی نیز امکان دارد بازیکن در سطحی از استرس قرار گیرد که بدن او لاکتیکی شود. اینها نکات ظریفی است که باید مورد توجه قرار می‌گرفت.

اکبری با اعلام اینکه علی‌رغم هشدارهایی که بارها داده بودیم اما گوش شنوایی وجود نداشت، تأکید کرد: متأسفانه از بدو شروع تمرینات، آسیب‌دیدگی‌های جدی سرمایه‌های ملی فوتبال‌ را شاهد بودیم که حتی ممکن است آینده‌شان نابود شود! هنوز هم متوجه نشدیم به چه قیمت و ارزشی این لیگ در حال برگزاری است؟! مطمئناً با شروع بازی‌ها بنا بر دلایل علمی که بارها راجع به طولانی شدن لیگ و واکنش رفتارهای بدنی اشاره کردیم، این آسیب‌دیدگی‌ها بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: وقتی جواب ام‌آرآی بازیکن آینده‌داری مثل احسان قهاری را دیدم، خیلی ناراحت شدم و احساس کردم برای فرزندم چنین اتفاق سختی افتاده است. آسیب در ورزش امری طبیعی بوده، اما در حال حاضر رِیت آن خیلی بیشتر از نُرم عمومی است. وظیفه داریم دستورات را اجرا کنیم، اما دستورات باید هوشمندانه، عاقلانه و دلسوزانه باشد و برای فرار از این آسیب‌ها می‌بایست مدل و استراتژی جدیدی طراحی می‌شد.

7413