گزارش ایران‌ورزشی؛ فیفا اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال را بار دیگر برگرداند

گزارش ایران‌ورزشی؛ فیفا اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال را بار دیگر برگرداند

خبرگزاری فوتبالی- فدراسیون جهانی فوتبال برای دومین بار اصلاحات انجام شده روی اساسنامه فدراسیون فوتبال را رد کرد. این در حالی است که حیدر بهاروند بعد از ارسال نسخه اصلاح شده در اولتیماتوم اول، در تاریخ 17 خردادماه مصاحبه مفصلی با سایت رسمی فدراسیون فوتبال انجام داد و خطابه کوبنده‌ای علیه آنهایی ارائه کرد که در فاصله رسیدن نامه فیفا تا ارسال اساسنامه از فدراسیون درخواست شفاف‌سازی داشتند. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی، سرپرست فدراسیون فوتبال در آن مصاحبه گفت: «مکاتبات میان فدراسیون با فیفا و کنفدراسیون یک موضوع طبیعی است. ممکن است هر روز چند نامه بین‌المللی به ایمیل فدراسیون فوتبال بیاید و تمام آنها بلافاصله پردازش شوند. اینکه برخی با کلید ‌واژه شفاف‌سازی تلاش می‌کنند مفهوم دیگری را منتقل کنند در هیچ سازمانی پذیرفتنی نیست. هر نهادی برای خود اصول اداری و قانونی دارد و به همین دلیل تأکید فدراسیون فوتبال قطعاً بر این خواهد بود که در صورت انتشار بدون مجوز نامه‌های داخلی فدراسیون پیگیری لازم و قانونی به عمل آید.»

او همچنین گفته بود: «کسانی که مدعی شدند فیفا 80 ایراد را بر پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون وارد کرده است. آیا می‌توانند برای آگاهی مردم آن 80 ایراد را بگویند؟ چرا باید گاهی اوقات از سوی افراد معدودی شاهد رفتارهای اینچنینی باشیم؟ هزینه این رفتار را آیا جز فوتبال جای دیگری می‌دهد؟» همان زمان هم همه می‌دانستند که تنها مشکل فیفا خروج وزیر ورزش از لیست رأی دهندگان مجمع نبود و علاوه بر این موارد مهم دیگری هم در نامه فیفا برای اصلاح ذکر شده بود. یکی از این موارد بحث حسابرسی مالی فدراسیون فوتبال به صورت سالیانه و از سوی نهادی مستقل است. موضوعی که جای خالی آن تا کنون در اساسنامه دیده می‌شد. این نهاد باید به صورت کمیته بازرسی و حسابرسی به ارکان مستقل فدراسیون فوتبال اضافه شود و بعد از هر سال مالی، کلیه مراودات مالی فدراسیون فوتبال را به طور کامل مورد بررسی قرار دهد. این یکی از موارد مورد تأکید فیفاست که کمیته‌ای مستقل بر مسائل مالی فدراسیون فوتبال نظارت کامل داشته باشند. فدراسیون فوتبال ایران اما با جو بسته‌ای که برای خود ساخته، آیا چنین موردی را در نسخه ارسالی اساسنامه برای فیفا، گنجانده است؟ از آنجا که هیچ کس جز اعضای هیأت رئیسه از اساسنامه اصلاح شده اطلاعی ندارد، کسی نمی‌داند که آیا چنین کمیته‌هایی در اساسنامه قرار داده شده‌اند یا نه؟ به هر حال اما این مورد، یکی از موارد مهم مدنظر فیفاست که بعید است به سادگی از آن بگذرد.

هوشنگ نصیرزاده، کارشناس حقوقی فوتبال اهمیت چنین کمیته‌ای برای فیفا را تأیید می‌کند و می‌گوید: «فدراسیون فوتبال باید نقش نظارتی برخی کمیته‌های مستقل را بالای سر خود بپذیرد. ما در اساسنامه حسابرسان مستقل هم داریم که از سوی فدراسیون فوتبال انتخاب می‌شوند و کمیته‌ بازرسی و کمیته حسابرسی دو کمیته‌ تخصصی هستند که اعضای آنها نباید از سوی فدراسیون فوتبال انتخاب شوند. وظیفه این کمیته‌ها حسابرسی سالیانه فدراسیون است و از اعضای متخصص در مسائل اقتصادی، مالی و نظارتی تشکیل می‌شود.»

 این بار فیفا بعد از رد کردن اساسنامه ارسالی از سوی فدراسیون فوتبال توضیحاتی را درباره اصلاح اساسنامه داده و برای اعمال این تغییرات، تا 28 ژوئن(8 تیرماه) به فدراسیون فوتبال فرصت داده است. فیفا موافقتش را با حذف وزیر ورزش و جوانان و معاونش از مجمع انتخاباتی و حضور آن دو به عنوان عضو افتخاری اعلام کرده اما ایرادات قابل توجهی را در ادامه مطرح کرده که نیازمند اصلاح و بازنویسی است. همچنین در خبرها آمده که فیفا در این نامه نیز تهدید کرده در صورت عدم اصلاح موارد مورد نظرش، این موضوع را به مقامات ذیربط ارجاع خواهد داد. با توجه به مشخص بودن موضع فدراسیون جهانی فوتبال درباره تغییرات مورد نیاز اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران، اعمال این تغییرات در اساسنامه به نظر کار سختی نمی‌آید. ضمن اینکه وقتی افراد حاضر در فدراسیون فوتبال یک بار از عهده اعمال این تغییرات برنیامدند، انتظار می‌رفت از کمک مشاوران و متخصصان کاربلد در این زمینه استفاده شود. فدراسیون فوتبال اما همچنان به دایره بسته‌ای که برای اصلاح اساسنامه ساخته، اصرار دارد و معلوم نیست پروسه نامه‌نگاری‌های فدراسیون فوتبال بر سر اساسنامه با فیفا تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند. باور این موضوع که فدراسیون فوتبال از اعمال این تغییرات عاجز است، کار سختی به نظر می‌رسد. روندی که فدراسیون فوتبال در مسیر اعمال تغییرات مدنظر فیفا دارد طی می‌کند، بیشتر شبیه به مقاومت برای ایجاد این تغییرات است. فدراسیون فوتبال امیدوار بود با حل مشکل کمیته انتخابات و همچنین حذف وزیر ورزش از مجمع، بتواند نظر مساعد فیفا را جلب کند اما این بار فیفا بر اصلاح تمام مواردی که به آن اشاره داشته، تأکید دارد.

1984