جزئیات استیناف برای کفاشیان و ترابیان

جزئیات استیناف برای کفاشیان و ترابیان

خبرگزاری فوتبالی- بیشتر از دو هفته از ابلاغ حکم کمیته استیناف درباره علی کفاشیان و عباس ترابیان می‌‌گذرد. همچنان اما فدراسیون فوتبال نه اصل حکم را منتشر کرده و نه توضیحی درباره آن داده است. هنوز علیرغم کاهش محرومیت این دو نفر اما خیلی‌ها محرومیت آنها را به خاطر فساد مالی می‌دانند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی، مرور جزئیات حکم صادر شده اما می‌تواند بیشتر و بهتر به برطرف شدن ابهامات موجود کمک کند. علیرضا صالحی، رئیس کمیته استیناف در این رابطه می‌گوید: «همانطور که پیش از این هم گفته شده پرونده علی کفاشیان و عباس ترابیان مربوط می‌‌شود به واگذاری حق پخش تلویزیونی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی برزیل. فدراسیون فوتبال حق پخش بازی با گوام، هند، ترکمنستان و عمان را به شرکت MP- silva واگذار کرده است. بر همین اساس قراردادی تنظیم می‌شود که مسئول مستقیم تنظیم این قرارداد عباس ترابیان به عنوان مسئول وقت کمیته بازاریابی بوده است. قرار بر این بوده که مطابق این قرارداد برای هر بازی 79 هزار دلار به فدراسیون فوتبال ایران پرداخت شود. در صورتی که پس از پایان یک بازی تا پیش از بازی بعد پولی پرداخت نشود، این قرارداد فسخ خواهد شد.»

او درباره چگونگی مشکل ایجاد شده در پرداخت پول می‌گوید: «بعد از بازی اول، شرکت از فدراسیون فوتبال شماره حسابی می‌خواهد و به دلیل تحریم‌ها، عباس ترابیان با ایمیل شخصی خود، شماره حساب نماینده فدراسیون فوتبال در دبی را معرفی می‌کند. شرکت هم اعلام می‌کند که ما امکان واریز این پول به دلار را نداریم و به صورت درهم واریز خواهیم کرد. در همین کش و قوس، ایمیلی از طرف عباس ترابیان به این شرکت ارسال می‌شود که پول را به شماره حساب دیگری واریز کنید. فدراسیون فوتبال وقتی می‌بیند پولی واریز نشده است، پیگیری می‌کند و شرکت می‌گوید ما پول را به شماره حساب دیگر شما واریز کردیم.»

صالحی توضیح می‌دهد: «پلیس فتا تأیید کرده که ایمیل عباس ترابیان وقتی ایمیل دوم به این شرکت فرستاده شده، به وسیله یک آی‌پی در افریقا، هک شده بود. حتی فدراسیون فوتبال هم برای پیگیری این موضوع از سوی وکیل، اقدام می‌کند اما چون هزینه وکیل از اصل پول بیشتر می‌شد، علی کفاشیان این موضوع را منطقی نمی‌بیند و بعد از اینکه اولین پرداخت صورت نمی‌گیرد، خود به خود قرارداد فسخ می‌شود. این پرونده حتی در سازمان بازرسی کل کشور هم مورد بررسی قرار گرفت و ما اطلاعاتی در این زمینه کسب کردیم که اگر قصدی بر تصاحب این پول داشتند، حداقل حق پخش هر چهار بازی را دریافت می‌کردند اما به محض اطلاع از این موضوع بعد از بازی اول، قرارداد فسخ شده است.»

اگر از آنها رفع اتهام شده است، پس چرا به طور کامل بخشیده نشده‌اند؟ صالحی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «محرومیت علی کفاشیان و عباس ترابیان به این دلیل است که آنها به عنوان مسئول و آقای ترابیان به عنوان مسئول مستقیم عقد قرارداد، باید تمام دقت خود را در بررسی سوابق این شرکت و عقد قرارداد با آن به کار می‌بردند و برای پس گرفتن پول همه تلاش خود را می‌کردند. تنبیه انضباطی برای این دو نفر باید اعمال می‌شد اما از باب عدم نظارت صحیح بر قرارداد. محرومیت هم به این جهت کاهش پیدا کرد که مجازات، متناسب با عمل انجام شده نبود.» 

1984