امیر عابدینی: کفاشیان، فدراسیون فوتبال را از بحران خارج می کند

امیر عابدینی: کفاشیان، فدراسیون فوتبال را از بحران خارج می کند

خبرگزاری فوتبالی- امیر عابدینی رئیس اسبق فدراسیون فوتبال دوران زیادی در فدراسیون نداشت. او خرداد سال 73 رئیس شد و آبان همان سال از فدراسیون فوتبال رفت اما همیشه در معادلات فوتبال ایران نقش آفرین بوده است. چه زمانی که در پرسپولیس حضور داشت و چه پس از آن او همیشه تاثیر گذار بوده است.

به گزارش فوتبالی، روزنامه ایران ورزشی امروز گفت و گویی با امیرعابدینی انجام داده است. کسی که زمانی دوست نزدیک مهدی تاج بود اما با گذشت زمان و اتفاقاتی که افتاد او به منتقد مهدی تاج و حالا هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تبدیل شده است.

ایران ورزشی در لید مصاحبه با امیرعابدینی نوشته است:« امیر عابدینی با سابقه سال‌ها مدیریت در پرسپولیس و داماش و همچنین ریاست فدراسیون یکی از منتقدان مهدی تاج و البته تصمیم‌گیرنده‌های کنونی فوتبال ایران است. او چند ماه قبل در مصاحبه‌ای اعلام کرد که بر اساس قانون علی کفاشیان باید به فدراسیون فوتبال برگردد و فعالیتش را دوباره آغاز کند. حالا اما این اتفاق رخ داده و یا در حال وقوع است. امیر عابدینی در این‌باره می‌گوید: «اوضاع فوتبال آنقدر نابسامان است که اگر کفاشیان در این مقطع برگردد بهتر از این است که هیأت دوره گذار را تشکیل بدهند. او می‌تواند این دوره انتقال را پشت سر بگذارد و به فدراسیون آرامش بدهد تا دیگر نگوییم حال فوتبال خوب نیست. باور کنید حضور کفاشیان بهتر از این است که طالقانی درباره فوتبال تصمیم بگیرد. وجود او مفیدتر از مدیریت بعضی‌هاست و مطمئنم با این کار فدراسیون کمی از این بحران خارج خواهد شد.»

این روزنامه نوشته  است حضور علی کفاشیان، بعد از پایان محرومیت یکساله کمی عجیب و در نوع خود جالب است. یعنی فدراسیون فوتبال باید توسط کسی اداره شود که به تازگی محرومیتش را به پایان رسانده است. عابدینی اما معتقد است برای کفاشیان پاپوش دوخته بودند: «وقتی صادق درودگر می‌گوید اگر کفاشیان برگردد استعفا می‌دهد، باید بازگشت رئیس سابق را میمون و مبارک دانست. چرا آدم‌ها فکر می‌کنند با حضور کفاشیان جا برای آنها تنگ می‌شود؟ چون کفاشیان یکسری اصول دارد و در دوره قبلی هم همه می‌دانند که چه بلایی سر او آوردند. هیچ سند و مدرک قابل قبول و محکمه‌پسندی نبود که نشان بدهد کفاشیان خیانت کرده. مثلاً جایی دوزار زیادی در جیبش گذاشته و خلاف کرده اما او را به کمیته اخلاق بردند. کمیته‌ای که استقلال کافی نداشت و با دستور، کفاشیان را محروم کرد. کفاشیان از شرکت مورد نظر شکایت نکرد. دلیلش را می‌دانید؟ چون 60 هزار دلار هزینه شکایت و وکیل می‌شد، آن‌هم برای زنده کردن 60 هزار دلار. اگر این پول زنده نمی‌شد، 60 هزار دلار دیگر از جیب فدراسیون می‌رفت.»

چرا کفاشیان محرومیتش را پذیرفت و حرفی نزد؟ عابدینی در پاسخ می‌گوید: «چه بگوید؟ اعتراض هم کرد، البته بعد از خنده اول. گفت دست شما درد نکند اما واقعیت مطلب این است که اگر کفاشیان هم خلاف کند، باید با او برخورد کنند. من اطلاع کامل دارم که کفاشیان نمی‌خواهد برای دوره بعد کاندیدا شود. قصدش این است که برگردد تا دوره گذار دست فیفا نباشد و امتیازهای بیشتری از دست ندهیم. در فدراسیون فوتبال، همه کفاشیان را قبول دارند، منهای چند عضو هیأت ‌رئیسه که تعدادشان هم کم است. معتقدم کفاشیان با حضورش فدراسیون را به ثبات می‌رساند، آبرومند می‌کند و بعد فیفا اجازه می‌دهد تا اساسنامه اصلاح شود.» 

امیرعابدینی عقیده دارد که پشت صحنه چند تن از اعضای فعلی و سابق هیات رئیسه در حال مدیریت فدراسیون فوتبال هستند و البته نظراتی درباره حضور مهدی تاج دربرنامه فوتبال برتر داشته که نظر شخصی اش است. او گفته که مهدی تاج در آن برنامه باید جواب سوالات مجری را می داد:«تاج  باید جواب سؤال‌های میثاقی را می‌داد اما صورت مسأله را پاک کرد و پشت عادل فردوسی‌پور پنهان شد. متأسفانه عده‌ای هم بعد از صحبت‌های تاج گفتند به به. این صحبت‌ها به به داشت؟ ایشان با زرنگی آمد تا میثاقی را خراب کند اما به نظر من نتوانست.»

عابدینی در گفت و گو با ایران ورزشی مدعی است جریانی قصد داشته کفاشیان را خراب کنند تا او نتواند سرپرست فدراسیون فوتبال شود: « یک سؤال دارم. کدام فدراسیون علیه کارمندش بیانیه می‌دهد؟ الان هم جریانی را درست کرده‌اند که کفاشیان نیاید و خودشان همچنان تصمیم بگیرند. تصمیمات آنها را هم در جذب ویلموتس دیده‌ایم. آیا ویلموتس بزرگتر از ایویچ، بلاژویچ، کی‌روش و حتی آری هان بود؟ همه اینها که اسم بردم، آمدند ایران و قرارداد بستند اما ویلموتس نیامد. آخر هم که همه چیز را گردن وزیر انداختند. وزیر توصیه کرد که به نظر من نباید می‌کرد اما این خلاف قانون نیست. من جای وزیر بودم، می‌گفتم توصیه من مشورتی بود، شما چرا گزینه سوم را انتخاب کردید؟ اصلاً چه کسی گفت این قرارداد سنگین را ببندند؟ وزیر گفت؟ آقای تاج در کدام بودجه مصوب کرد که پول ویلموتس را بدهد؟ اول باید ببینی درآمد داری که بتوانی مبلغ را پرداخت کنی و بعد قرارداد ببندی. کل هیأت‌رئیسه باید پاسخ ابهامات این قرارداد را بدهند، همان‌هایی که زیر برگه قرارداد را امضا زده‌اند.»

گویا در اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال برای انتخاب رئیس، 100 بازی ملی می‌تواند جایگزین 10 سال سابقه در مدیریت باشد. عابدینی در این‌باره می‌گوید: «این بند را باید اینطور توضیح بدهند. اگر کسی 100 بازی ملی داشته باشد و شرایط را احراز کند، نه اینکه با 100 بازی ملی خلافکار باشد. این 100 بازی را جای 10 سال سابقه مدیریت گذاشته‌اند که به نظرم خوب است. مثلاً علی دایی می‌تواند رئیس فدراسیون فوتبال شود. اصلاً چرا این اتفاق نیفتد؟ دایی مهندس متالوژی است، دوران فوتبالش بی‌نظیر بوده و کسی را مانند او نداریم. در بزرگترین باشگاه‌های دنیا بازی کرده و به دو زبان انگلیسی و آلمانی مسلط است. دیدگاه اقتصادی هم که دارد. چرا نباید کاندیدا شود؟ ضمن اینکه دایی نه بازنشسته است، نه جایی استخدام شده. نیازی هم به حقوق فدراسیون فوتبال ندارد و برای شهرت هم نمی‌‌آید. دایی مزیت‌هایی دارد که می‌تواند یک خدمتگزار بزرگ برای فوتبال ایران باشد.»

محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتورسازی همچنان معتقد است که لیگ برتر نباید برگزار شود. عابدینی اما در واکنش به صحبت‌های زنوزی می‌گوید: «خب تراکتورسازی بازی نکند، حقش است که بازی نکند. فدراسیون فوتبال هم حقش است که واکنش نشان بدهد و برخورد کند. هیچ جای دنیا فدراسیون را به خاطر یک باشگاه فدا نمی‌کنند. ضمن اینکه حیف است از تراکتورسازی این حرف‌ها بیرون بیاید. از این تیم باید قانونمند حفاظت کنند، نه اینکه درباره‌اش احساسی تصمیم بگیرند. یک زمانی بازیکنان پرسپولیس، کادرفنی و مدیریت را محروم کردند. دو سال محرومیت را تبدیل به شش ماه کردیم و سال بعد قهرمان شدیم. بهانه نیاوردیم و به فوتبال‌مان ادامه دادیم. اگر آن ظلم‌ها به زنوزی می‌شد، چکار می‌کرد؟»

7655