یوونتوس - ناپولی؛ شمال علیه جنوب، جنوب علیه شمال

یوونتوس - ناپولی؛ شمال علیه جنوب، جنوب علیه شمال

خبرگزاری فوتبالی – امشب از ساعت ۲۳:۳۰ دو تیم یوونتوس و ناپولی فینال جام حذفی ایتالیا را برگزار می‌کنند.
به گزارش فوتبالی، نبرد بین یوونتوس و ناپولی شاید به اندازه دلامادونینا، دلا موله، دلا کاپیتاله یا هر دیدار دیگری در ایتالیا نامی جذاب نداشته باشد اما مسابقه‌ای است تماشایی بین جنوبی‌ها و شمالی‌ها. نبرد بین منطقه کلان‌شهر و منطقه‌ای اقتصادی. این نبرد البته قدمتی طول و دراز دارد و اولین بار در سال ۱۹۲۶ آغاز شده. در لیگی که ناپولی در دیدار رفت ۳ گل خورد و در دیدار برگشت ۸ گل. سر‌آغازی بد برای بندرنشینان!
هیجان به این رقابت از دهه ۸۰ و با حضور مارادونا در ناپولی و قهرمانی آبی‌پوشان اوج گرفت. ناپلی‌ها چندی بعد ورشکسته می‌شوند و به سری سی سقوط می‌کنند و حتی نامشان به ناپولی ساکر تغییر می‌کند اما دی‌لورنتیس، مدیر این تیم که تا امروز هم روی صندلی خود نشسته ابتدا نام تیم را به حالت عادی یعنی سوسیتا اسپورتیووا کالچو ناپولی بر می‌گرداند و سپس در کنار اهالی ناپل بازگشت به سری آ را جشن می‌گیرد. در یک دهه اخیر ناپولی و یوونتوس درگیر حواشی زیادی شده‌اند. از انتقال ایگواین به یووه با مبلغ ۹۰ میلیون یورو گرفته و آتش زدن پیراهن‌های این بازیکن در ناپل گرفته تا محرومیت حضور ناپلی‌ها در تورین. در آن فصل یوونتوسی‌های متعصب فریاد می‌زدند «وزوو (آتش‌فشانی درشرق ناپل)! آن‌ها را با گذاره نابود کن!» و این شعار باعث محرومیت آنان شد. محرومیتی که از نگاه یوونتوسی‌ها شیرین به نظر می‌رسید.
امشب این دو تیم هفتاد و دومین قهرمان کوپا ایتالیا را مشخص می‌کنند. رقابتی که در سال ۱۹۲۲ تنها با حضور تیم‌های کوچک برگزار شد زیرا تیم‌های بزرگ آن زمان در اعتراض به تصمیمات فدراسیون فوتبال ایتالیا تصمیم گرفتند خودشان یک تورنمنت تشکیل دهند. یک بار هم در سال  ۱۹۲۶ در میانه راه منتفی شد و حالا در هفتاد و سومین دوره مسابقات قرار است قهرمان شماره ۷۲ اعلام شود.
یوونتوس در این جا هم رکورددار و پرافتخار است. ۱۳ بار قهرمان شده. بیش از ۳ برابر تعداد قهرمانی‌های سن پارتنوپی یعنی ۴ بار. در رقابتهای رو در رو هم ۱۷۹ بار این دو تیم با هم جنگیده‌اند. ۸۴ برد یووه در مقابل ۳۹ برد ناپولی، کفه ترازو را به سمت تورینی را سنگین‌تر می‌کند اما آیا امشب هم همه‌چیز به سادگی قابل پیش‌بینی است؟ یووه کند و سنگین دیدار با میلان می‌تواند این بار شاداب ظاهر شود و قهرمانی جام حذفی را به دست آورد یا ناپولی قدرتمند گتوزو در فینال شگفتی ساز می‌شود؟
ترکیب احتمالی یوونتوس: بوفون – بونوچی – کوادرادو – دی‌لیخت – ساندرو – بنتانکور – پیانیچ – رونالدو – دیبالا – متویدی - کاستا
ترکیب احتمال ناپولی: مرت – ماکسیموویچ – کولیبالی – دی لورنزو – ماریو روی – فایبان رویز - اینسینیه – مرتنز – پولیتانو – زیلینسکی - دمه

1101