گزارش ویژه/ چرا مصاحبه پخش نشده فردوسی پور با اینفانتینو دوباره سوژه شد؟

گزارش ویژه/ چرا مصاحبه پخش نشده فردوسی پور با اینفانتینو دوباره سوژه شد؟

خبرگزاری فوتبالی- باز هم مصاحبه اینفانتینو با عادل فردوسی پور سوژه برنامه فوتبال برتر شد.

به گزارش فوتبالی، در بخشی از صحبتهای پایانی احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مجلس که در برنامه فوتبال برتر حضور پیدا کرده بود، او درباره مصاحبه اینفانتینو رئیس فیفا در تهران صحبت کرد.

مصاحبه ای که عادل فردوسی پور آن را برای برنامه نود گرفته بود و قرار بود از برنامه نود پخش شد، اما همانطور که هفته پیش هم اشاره کردیم، بازبینی شبکه سه اجازه پخش آن مصاحبه را نداد. 

قاضی زاده هاشمی که عضو شورای نظارت بر سازمان صدا وسیما هم هست پس از اینکه مصاحبه در برنامه نود پخش نشد، آن را در صفحات توییتر و اینستاگرامش منتشر کرد و به این ترتیب رسانه ها هم مصاحبه را بازنشر و پیاده کردند.

قاضی زاده هاشمی در برنامه فوتبال برتر دیشب در این باره گفته بود:«اینفانتینو برای مصاحبه علیه قانون بازنشستگی به تهران آمد. ایشان از چین با پرواز اختصاصی به تهران آمد و البته گفته شد او برای دیدن حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه آزادی در بازی برگشت فینال آسیا بین پرسپولیس و کاشیمای ژاپن به ایران آمده است اما پس از بازی ایشان در هتل اسپیناس پالاس تهران در ساعت 1 بامداد مصاحبه ای 15 دقیقه ای انجام داد که 10 دقیقه از آن 15 دقیقه، بر علیه قانون منع بکار گیری بازنشستگان بود و بر علیه مجلس و دولت بود و هیچ کنفرانس مطبوعاتی برگزار نشد و با هیچ خبرنگاری هم به صورت مجزا گفت و گو نکرد اما جلوی یک فرد و یک دوربین نشست.» البته مطمئنا منظور قاضی زاده هاشمی، عادل فردوسی پور بود اما مشخص نیست چرا نامی از او نیاورد. البته اینکه عادل فردوسی پور به دنبال مصاحبه با اینفانتینو باشد، عجیب نیست. چرا که او در سفر اول اینفانتینو برای دیدن  دربی استقلال – پرسپولیس که به پیروزی یک بر صفر استقلال با گل وریا غفوری انجامید، هم برای مصاحبه با اینفانتینو تلاش کرد اما موفق به ترتیب دادن گفت و گو نشد اما دو سال پیش او موفق شد با اینفانتینو گفت و گو کند و مطمئنا در این راه هم فدراسیون فوتبال به او کمک کرده است. هر برنامه تلویزیونی دوست دارد که با رئیس فیفا یا رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت اختصاصی گفت و گو کند و این اعتبار ویژه ای به آن برنامه می دهد و فردوسی پور هم مطمئنا فرصت مصاحبه با اینفانتینو را از دست نمی داد.

اما قاضی  زاده هاشمی در جای دیگری از گفت و گو با میثاقی به او گفته بود که رئیس پیشین فدراسیون فوتبال هم پشت دوربین ها بوده است. البته این هم طبیعی است که مهدی تاج، جایی باشد که اینفانتینو رئیس فیفا حضور دارد و او را تنها نگذارد و حتی در هتل محل اقامت رئیس فیفا هم حضور داشته باشد و زمانی که فردوسی پور هم با اینفانتینو مصاحبه می کرد، علاوه بر عوامل برنامه نود، کارکنان فدراسیون هم در پشت صحنه حضور داشتند و این را می شد از استوری های عوامل برنامه نود تشخیص داد. بودن رئیس وقت در هتل کار عجیبی نیست اما قاضی زاده هاشمی ادعا کرده که این مصاحبه به صورت سفارشی بوده است و در ادامه برنامه گفته است:« چرا باید رئیس فدراسیون جهانی به ایران بیاید و علیه قانون کشور صحبت کند؟ برای اینکه خودمان بمانیم؟ طرف با جت شخصی اش بیاید و برود و اینطور عنوان شود که برای حضور بانوان قرار بوده بیاید؟»

البته سفارشی بودن مصاحبه هفته پیش از سوی میثاقی هم مطرح شد. چرا که او در سال 97 هنوز عضو تیم برنامه نود بود اما این ادعا را رئیس پیشین فدراسیون در مصاحبه هفته گذشته اش با جدیت تکذیب کرد و گفت که این مساله تهمت است و هیچ سفارشی در کار نبوده است. ضمن اینکه موضوع قانون منع بکارگیری بازنشستگان هم موضوع روز بود و نمی شد از اینفانتینو در این باره نپرسید اما همین که فدراسیون فوتبال کمک کرده تا این گفت و گو شکل بگیرد مورد سوال میثاقی و قاضی زاده هاشمی قرار گرفته است. شاید در نسخه اصلی گفت و گو، چالش هایی هم وجود داشته باشد اما آنچه که از مصاحبه منتشر شد، فقط بخش کوتاهی از مصاحبه بوده است. مصاحبه ای که رییس پیشین فدراسیون فوتبال گفته 30 سوال در آن گفت و گو مطرح شده که یکی دو سوال درباره بازنشستگی بوده است.

در هر حال معمولا رئیس فیفا برای دیدن رقابتهای فینال لیگ قهرمانان قاره ها به کشورهای مختلف سفر می کند و حضور کوتاهش در تهران هم باعث شد تا چنین مصاحبه ای شکل بگیرد. مصاحبه ای که خوب هم تدوین و صداگذاری و دوبله شد و در نهایت حمید محمدی مجری کنونی برنامه فوتبال 120 به جای اینفانتینو و عادل فردوسی پور به جای خودش مصاحبه را دوبله کردند و برای بازبینی فرستادند. اما حساسیت های علی فروغی مدیر جدید شبکه سه به عادل فردوسی پور، مانع از پخش آن شد و بازبینی هم آن را رد کرد تا خود قاضی زاده هاشمی به عنوان عضو شورای نظارت بر صدا و سیما آن را در توییتر و اینستاگرامش منتشر کند. 

نسخه اصلی این مصاحبه در اختیار خود عادل فردوسی پور، بازبینی شبکه سه و اعضای هیات نظارت بر صدا وسیماست و باید دید آیا واقعا 10 دقیقه از 15 دقیقه مصاحبه درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان بوده یا اینکه زمان مصاحبه بیشتر از 15 دقیقه بوده و سوالات دیگری هم مطرح شده است.

7413