واكاوى يک دربى تاریخی/ فرارهاى هشت براى سه گل

واكاوى يک دربى تاریخی/ فرارهاى هشت براى سه گل

خبرگزاری فوتبالی- يكشنبه بيست و پنج خرداد١٣٦٥ درحاليكه آن طرف دنيا همه چشمها به ساقها و جادوى ديه گو مارادونا دوخته شده بود اينجا در تهران  در اوج گرماى آخر خرداد شهرآورد بزرگ پايتخت بعد از دوسال و هشت ماه و ده روز قرار بود برگزار شود.


به گزارش فوتبالی، براى اولين بار در تاريخ دو تيم در ديدارى مقابل هم قرار گرفته بودند كه حتما مى بايست يك برنده داشته باشد. استقلال به عنوان تيم دوم گروه الف در مقابل پرسپوليس تيم اول گروه ب در مرحله نيمه نهايى ششمين دوره جام باشگاههاى تهران باید مقابل یکدیگر صف آرایی می کردند. پرسپوليس نه سال است برنده دربى نشده و استقلال براى رسيدن به فينال تكرارى مقابل شاهين بايد مثل دربى قبل پرسپوليس را شكست دهد. البته در این بین دو سال  و هشت ماه دربی برگزار نشد. تصمیم عجیبی که هنوز که هنوز است دلیل آن مشخص نشده و بعدها گفته شد که سیستم ورزش و فوتبال کشور به دلایل مختلفی نمی خواسته در آن مقطع دربی را برگزار کند.


رفتن شاهرخ بيانى آس تك خال آبي ها به اردوگاه رقيب بر حساسيتهاى اين بازى به شدت افزوده بود.انگيزه هاى شاهرخ مى توانست برگ برنده پرسپوليس در اين ديدار باشد. استقلال بازى را از درون رختكن مى بازد ، آنجا كه كاپيتان حجازى با مدیران باشگاه به مشکل می خورد. برخی می گویند او حتی بدون گرم کردن وارد زمین شد. جر و بحثهاى طولانى نتيجه اى نمى دهد و اتفاق هایی در رختکن می افتد تا استقلاليها با اعصابى خراب روانه ميدان شوند.
مصدوميت اصغر حاجيلو باعث مى شود تا عباس رضوى در يك تصميم بحث برانگيز از جعفرمختاريفر در پست دفاع چپ استفاده كند وهمين حضور مختاريفر در دفاع چپ تبديل به پاشنه آشيل آبيها مى شود. او که در این پست تجربه ای نداشت بدترین بازی عمر فوتبالش را برای استقلال انجام می دهد.


بازى با حملات استقلال شروع مى شود كه ثمرى نمى دهد، هوش پروين ضعف دفاع چپ استقلال را نشانه مى رود، ارسالهاى بلند از قلب دفاع و پشت سر مختاريفر و مراغه چيان تا فرارهاى شاهرخ بیانی شماره هشت آماده آن روزهاى فوتبال ايران ( ناصرمحمدخانى) منجر به يك پيروزى تاريخى براى پرسپوليس شود. آن روز ناصر و شاهرخ هرچه خواستند كردند و اين طرف حملات چشم بسته استقلال به ثمر نمى نشيند تا پرسپوليس روانه فينال شود. اين آخرين بازى ناصرحجازى در فوتبال ايران بود. ناصر از فوتبال ایران رفت و خاطراتش را باخودش برد. هر چند قبل از رفتن او ماجرای قانون عجیب 27 ساله ها هم توسط سازمان ورزش وقت باعث بازنشستگی بسیاری از ستاره های فوتبال ایران شد. این قانون به آنهااجازه نمی داد که در تیم ملی فوتبال ایران بازی کنند و تنها حق داشتند که در تیم باشگاهی شان توپ بزنند. هدف از این قانون، جوان سازی تیم ملی بود اما جوان سازی تیم ملی بر عهده سازمان ورزش نبود و این کار را باید سرمربی وقت تیم ملی زیر نظر فدراسیون فوتبال انجام می داد.


در هر حال امروز، برای استقلالی ها یادآور یک خاطره تلخ است. شکست سه بر صفر مقابل حریف دیرینه آن هم در شرایطی که دو گل از سه گل را بازیکن متعصب فصل گذشته استقلال به ثمر رسانیده بود.

سيماى تيم استقلال: ايستاده ازراست: رسول غنى زاده، غلامرضافتح آبادى، مجيدنامجومطلق، بهتاش فريبا، رضارجبى، ناصرحجازى نشسته ازراست: جعفرمختاريفر، عبدالعلى چنگيز، رضااحدى، سعيدمراغه چيان، شاهين بيانى

كاپيتان مايلى كهن به همراه يارانش از سمت روبروى جايگاه وارد ميدان مى شوند. در اين بازى على پروين به دليل مصدوميت بازى نكرد و فقط نقش سرمربى را ايفا كرد.

پرسپوليس پرستاره ٦٥ آماده بردن استقلال بعد از ٩ سال

سيماى تيم پرسپوليس از راست: محمدمايلى كهن، وحيدقليچ، محمدپنجعلى، حميددرخشان، محمدحسن انصاريفرد، ضياعربشاهى، مرتضى فنونى زاده، كاظم سيدعليخانى، ناصرمحمدخانى، شاهرخ بيانى، فرشادپيوس

ناصرمحمدخانى، شاهرخ بيانى و فرشادپيوس سه تفنگدار پرسپوليس مدل ٦٥

جعفرمختاريفر ، رضااحدى و عبدالعلى چنگيز لحظاتى قبل از شروع دربى سال ٦٥

برادران بيانى( شاهين وشاهرخ) قبل از دربى عكسى را به يادگار ثبت مى كنند.

فرارهاى هشت براى سه گل: تيتر ماندگار كيهان ورزشى براى دربى سال ٦٥ كه اشاره به درخشش ناصرمحمدخانى داشت. ناصر در همين صحنه پنالتى را با زيركى از سعيدمراغه چيان كهنه كار مى گيرد.

قابى ماندگار قبل از پنالتى شاهرخ به حجازى در حضور مراغه چيان،شاهرخ كه با استقلاليها اختلاف داشت پشت ضربه قرار مى گيرد.

شليك به قلب خاطرات، شاهرخ بيانى به راحتى پنالتى را وارد دروازه استقلال و حجازى مى كند تا پرسپوليس يك برصفر پيش بيافتد.

جدال چنگيز و كارگر بر سر تصاحب توپ ، عقب تر مختاريفر در تصوير حضور دارد.

تكل نامجومطلق روى پاى درخشان در حضور برادران بيانى، عربشاهى و نظرى داور مسابقه

ناكامى چنگيز در روز خوب سيدعليخانى

حلقه شادى پرسپوليسيها بعداز ثبت گل دوم توسط شاهرخ بيانى

جادوى شماره هشت ( ناصرمحمدخانى) و گل سوم

۷۴۱۳