شاه‌منصوری: ویلموتس کارش را رها کرد و نباید غرامت بخواهد/ بالای ۱۵ نامه برای بازگشت او ارسال شد

شاه‌منصوری: ویلموتس کارش را رها کرد و نباید غرامت بخواهد/ بالای ۱۵ نامه برای بازگشت او ارسال شد

خبرگزاری فوتبالی- وکیل فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس گفت: ویلموتس با وجود دریافت پول کارش را رها کرد و اکنون نباید غرامت بخواهد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شاه منصوری، وکیل فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس درباره آخرین وضعیت این پرونده بیان کرد: داستان از این قرار است که پرونده مارک ویلموتس، داغ و جدید نیست. از دی و بهمن سال گذشته به دستور ریاست سابق فدراسیون درگیر این پرونده شدیم. تیمی هم به عنوان مسئول پیگیری پرونده تشکیل دادیم.

برای ارسال دفاعیه در پرونده ویلموتس ۱۰ شبانه روز مطالعه کردیم

او ادامه داد: ویلموتس با موضوع دریافت غرامت، دعوایی علیه فدراسیون فوتبال ایران مطرح کرد. پس از حدود ۱۰ شبانه روز مطالعه درباره پرونده به جمع بندی رسیده و در پاسخ به دعوای او، دفاعیات خود را مطرح کردیم. یک دعوای تقابلی هم از سوی فدراسیون به طرفیت سرمربی بلژیکی در رکن قضایی‌ای که مسئول رسیدگی به پرونده است مطرح شد. همچنان هم منتظر وصول دستور یا انشای رای مرجع رسیدگی هستیم.

ویلموتس اصل پایداری به قرارداد را رعایت نکرد

او درباره جزئیات بند پرداخت مبلغ ۳ ماه از قرارداد به ویلموتس، در صورت فسخ قرارداد از سوی هر یک از طرفین بیان کرد: اجازه بدهید با توجه به جایگاهی که در این پرونده دارم، درباره جزئیات و مسائل محرمانه قرارداد صحبت نکنم، اما موضوع مهم این است که در قرارداد بازیکنان و مربیان با باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها باید اصل پایداری و التزام به آن‌ها رعایت شود. یعنی هر وقت طرفین بخواهند نمی‌توانند قرارداد را به شکل یک طرفه فسخ کنند. این امر بسیار مورد توجه فیفا است.

ویلموتس قرارداد را فسخ کرد، اما از نظر فدراسیون این قرارداد پابرجا بود

او ادامه داد: نکته‌ای که باید در این پرونده ویژه مدنظر قرار بگیرد این است که خود مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران قرارداد را فسخ کرد. فدراسیون چنین کاری انجام نداد. فدراسیون با وجود مسائلی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، همچنان موضع خود را بر حفظ و نگهداری قرارداد اعلام کرده است و می‌گوید از نظر ما قرارداد پابرجا بود.

ویلموتس پس از دریافت پول ملزم بود برای بازی با عراق روی نیمکت بنشیند

وکیل فدراسیون فوتبال تصریح کرد: ویلموتس قبل از بازی با عراق قراردادش را فسخ کرد، اما پس از دریافت مبلغ مدنظرش طبق تکلیف و تعهد خود ملزم بود روی نیمکت بنشیند. در صحبت‌های اخیر ۲ بحث گم شده است. ابتدا باید درباره بحث حقوقی پرونده بگویم با وجود رابطه استخدامی نداشتن من با فدراسیون، اما از دی و بهمن سال ۹۸ حیدر بهاروند و پس از آن مهدی نبی و حتی وزارت ورزش تمام پیگیری ها، حمایت‌ها و دلگرمی‌های لازم را نسبت به این پرونده از ما داشتند و ما هم با قوت دنبال گرفتن رای به سود کشورمان هستیم.

نباید به این سرمربی غرامت بدهیم

شاه منصوری افزود: طبق تجربه و احساس حقوقی خودم می‌گویم دلیل دعوای متقابل ما این است که قرارداد را فسخ نکردیم و ویلموتس با وجود دریافت دستمزد، قرارداد را فسخ کرد. طبیعی است در این حالت نباید به این مربی غرامت بدهیم.

ویلموتس بخشی از قسط قراردادش که سررسید آن نرسیده بود هم گرفت

او در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به پرداخت نشدن حقوق ویلموتس در زمان مقرر، او در حال حاضر نمی‌تواند درخواست غرامت کند، پاسخ داد: متاسفانه ما درگیر تحریم‌های ظالمانه شدیم و امکان انجام عملیات سوئیفت در آن زمان وجود نداشت. این تحریم‌ها هم خارج از اراده ما بود، اما پس از این ماجرا ویلموتس دستمزد خود را کامل دریافت کرد و حتی بخشی از مبلغ قسط بعدی قراردادش که سررسید آن نرسیده بود گرفته است. از این لحاظ نمی‌تواند ادعایی داشته باشد.

بالای ۱۵ نامه برای بازگشت ویلموتس به ایران فرستادیم

او افزود: ویلموتس پس از باخت تیم ملی به عراق کارش را رها کرده و از ایران رفت. در آن زمان بالای ۱۰ تا ۱۵ نامه برای او فرستاده و درخواست کردیم به کارش بازگردد، اما چنین موضوعی را نپذیرفت.

نمی‌دانم انگیزه ویلموتس برای درخواست غرامت چیست

شاه منصوری درباره دلایل ویلموتس برای اخذ غرامت حدود ۶ میلیون یورویی اظهار داشت: من حس می‌کنم ویلموتس به این دلیل پیشنهادی را قبول نمی‌کند تا از ایران پول بگیرد. وقتی این پرونده را برای دغدغه شخصی خودم مطالعه می‌کنم، متوجه نمی‌شوم انگیزه ویلموتس چیست و می‌خواهد چه چیزی را مطالبه کند؟ خودش قرارداد را فسخ کرده و حتی در لوایح خود آورده وجوه ناشی از قرارداد را دریافت کرده است. در نهایت خودش هم کار را رها کرده است.

ویلموتس در کارش حسن نیت و جوانمردی نداشت

او افزود: فکر نمی‌کنم او برای اجرای روند قراردادش و ادامه دادن کار حسن نیت داشت. طبق مدارک، مستندات و مکاتبات موجود در فدراسیون فوتبال، متاسفانه ویلموتس هیچ علاقه و جوانمردی‌ای نسبت به تیم ملی نداشت.

سرمربی بلژیکی هیچ تعصبی به تیم ملی ایران نداشت

شاه منصوری درباره اینکه آیا سرمربی بلژیکی با هدف از پیش طراحی شده دنبال دریافت غرامت بوده است، گفت: نمی‌توانم این موضوع را به قطعیت اعلام کرده و بگویم او با هدف از پیش طراحی شده به ایران آمد. ویلموتس یک مربی حرفه‌ای است که سال‌ها در تیم ملی بلژیک سرمربی بود، اما می‌خواهم بگویم ساز و کار اجرای قراردادش با فدراسیون فوتبال طبق عشق، علاقه و تعصبی که یک سرمربی باید به تیمش داشته باشد نبود. در واقع ویلموتس با ما منعطف عمل نکرد.

فدراسیون ویلموتس را مجبور به ترک کار نکرد و رفتار او حرفه‌ای نبود

او درباره اینکه به نظر می‌رسد ترک کار ویلموتس یک پوئن مثبت برای فدراسیون ایران تلقی می‌شود، توضیح داد: او خودش ترک کار کرده و بار دیگر به تیم ملی بازگشته است. رفتار ویلموتس را درک نمی‌کنیم. ابتدا قرارداد را فسخ کرد و سپس به ایران بازگشت تا در بازی با عراق روی نیمکت بنشیند. سپس با وجود دریافت پول بار دیگر ترک کار کرد. او را مجبور به انجام دادن چنین اقدام‌هایی نکردیم. چنین رفتار‌هایی مبتنی بر موازین یک سرمربی حرفه‌ای نیست.

برای مطالبه غرامت باید طرف مقابل را مجبور کنیم کارش را ترک کند

او درباره اینکه آیا فدراسیون فوتبال در نهایت می‌تواند مبلغ ۳ ماه از قرارداد را به ویلموتس پرداخت نکند، گفت: من در این پرونده سمت دارم و اجازه بدهید درباره چنین موضوعی صحبت نکنم. باید دید احکام فیفا و مجموعه قوانین موجود درباره این بحث چه می‌گویند. در کل بحث دریافت غرامت زمانی مطرح می‌شود که طرف مقابل با انجام دادن اعمالی، فرد را به حدی برساند که قرارداد را ترک کرده و مطالبه غرامت کند. در آن زمان ما با هیچ مربی‌ای مذاکره نکرده بودیم. همه می‌دانند فدراسیون فوتبال دراگان اسکوچیچ را ۳ ماه پس از جدایی ویلموتس انتخاب کرد.

افرادی که در تنظیم قرارداد نقش داشتند می‌توانند پاسخگوی سازمان بازرسی باشند

شاه منصوری درباره ورود سازمان بازرسی کشور به ماجرای قرارداد ویلموتس بیان کرد: هیچ نظری درباره این موضوع ندارم چراکه در حیطه وظایف محوله به من نیست. تیم حقوقی رسیدگی به پرونده هم در زمان عقد قرارداد حضور نداشتند. بی شک افرادی که در تنظیم قرارداد نقش داشته اطلاعات شان از من بیشتر است و آن‌ها هم نظارتی دارند.

7413