بررسی دلایل برگزاری یا عدم برگزاری رقابت های لیگ برتر

بررسی دلایل برگزاری یا عدم برگزاری رقابت های لیگ برتر

خبرگزاری فوتبالی- پیرو ادامه رقابت های لیگ برتر و حواشی مربوط به تست های کرونا، میزگردی با رییس اسبق سازمان لیگ برگزار شد.

به گزارش فوتبالی، به دنبال آغاز مجدد رقابت های لیگ برتر و حواشی آن، میزگردی درباره این ماجرا در رادیو ایران  با حضور میهمانانی مانند عزیزالله محمدی رییس اسبق سازمان لیگ و چیا فوادی سردبیر خبرگزاری فوتبالی برگزار شد که چکیده آن را در ادامه می خوانیم.

فوادی: هرچقدر دوستان در سازمان لیگ و فدراسیون و ... گفتند در روزهای پیک کرونا تمرین نکنید ولی تیم ها پنهانی تمرین کردند و همین شد که الان در تست ها موارد مثبت زیادی انجام شده. تیم استقلال هیچ تست مثبتی نداشته چون تمرینی نداشته و یا حتی فولاد و پارس جنوبی و ... این تمرین ها به دلیل عدم نظارت برگزار شده است و بازیکنان بسیار ضرر خواهند کرد. این بازیکنان سرمایه های ملی ما هستند و اگر خدایی نکرده کرونا بگیرند ریه آن بازیکن دیگر تا آخر عمر به حالت عادی برنمی گردد. بحث دیگری که مطرح است برگزاری مسابقات است که برای برخی از تیم های خصوصی و دولتی صرف نمی کند.

محمدی: همه دنیا درگیر کرونا هستند. ایران بعد از چین مبتلایان زیادی داشت اما توانست خوب کنترل کند. برخی کشورها هم لیگشان را شروع کردند. ما دو راهکار داشتیم که یا لیگ را تعطیل کنیم یا ادامه دهیم. ما باید نماینده های آسیایی سال آینده را معرفی کنیم. باید تکلیف تیم های سقوط کننده مشخص شود و ادعا دارند که ممکن است در ۹ بازی خیلی اتفاقات رخ دهد. اما درباره هزینه، باشگاه ها دچار مشکل خواهند شد. 

فوادی: هیچکس حاضر نیست مسئولیت را برعهده بگیرد. اگر بازیکنی کرونا بگیرد فدراسیون هم مسئولیت قبول نمی کند. خیلی از تیم با اعلام قهرمان مخالف بودند. استقلال هم حتی راضی است پرسپولیس قهرمان شود فقط بازی ها برگزار نشود. نظری که اکثر تیم های لیگ دارند. مالک شهر خودرو گفت ما دنبال سهمیه هم هستیم اما باز موافق تعطیلی لیگ هستیم. در فرانسه فدراسیون و سازمان لیگ اعلام کرد درآمدهای تیم ها را پرداخت می کنند و بازی ها تعطیل شود. در آلمان گفتند پولی نیست و حق پخش مهم است و مجبوریم برگزار کنیم. فکر کنید بازی آخر لیگ و اهدای جام بدون تماشاگر برگزار شود. مشخص نیست چه کسانی سود و چه کسانی ضرر می کنند. باشگاه های مشرف به سقوط به دنبال ادامه بازی ها هستند و سردرگمی بدی وجود دارد.

محمدی: امسال حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیارد تومان قرارداد سازمان لیگ با شرکت های مختلف برای محتوا بوده است. پیش از عید ۳۰ الی ۴۰ میلیارد جذب شده بود. اگر همه این پول ها هم بین باشگاه ها تقسیم شده باشد سهم هر باشگاه حدودا ۲ میلیارد خواهد بود. باشگاهی که بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیارد هزینه می کند. ۴۰ میلیارد به کجا می رسد؟ 

فوادی: آقای منزوی گفتند ما سال گذشته ۴ میلیارد و ششصد بدهی داشتیم امسال شده ۶ میلیارد و ۶۰۰! حالا دلیل این ۲ میلیارد اضافه هنوز مشخص نیست.

محمدی: زمانی که لیگ شروع می شود از هر باشگاهی ورودی و حق عضویت گرفته می شود. این ابتدای فصل از درآمد باشگاه ها کم می شود و مابقی به باشگاه ها پرداخت می شود.درباره بلیط فروشی هم فدراسیون ۱۰ درصد سهم دارد و سازمان لیگ و هیات های استانی هر کدام ۵ درصد سهم دارند. این مبالغ در هر صورت از محل درآمد باشگاه ها کسر می شود و کاری ندارند که باشگاه درآمد داشته یا خیر. به همین دلیل باشگاه ها بدهکار می شوند. دوره ما ورودی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون بود اما اکنون فکر می کنم ۵۰۰ میلیون است. سازمان لیگ و باشگاه ها باید به یک تصمیم واحد برسند. اگر آمار کرونایی ها واقعیت دارد که باید راهکار جدی پیدا شود. در هر صورت باشگاه ها در هزینه های این ۹ هفته و ۹ بازی به مشکل خواهند خورد که باید فاصله اجتماعی حتی در هتل هم رفایت شود و هر بازیکن و عضو تیم یک اتاق داشته باشد! مانند داستان انتخاب داور ایرانی برای شهرآورد است که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مخالف بودند اما در نهایت سازمان و فدراسیون شجاعت به خرج دادند و داور ایرانی انتخاب شد. جریان نامه باشگاه ها به وزیر اشتباه بود و باید به سازمان لیگ نامه می نوشتند. فوتبالی ها به دست خودشان وزیر را در مسائل فوتبالی دخالت می دهند و بعد اعتراض می کنند. الان تیم ها یا باید کلا بازی نکنند یا الان بازی کنند و دیگر قطع نشود. نمی توان دوبار در فاصله زمانی کم بدنسازی کرد. 

فوادی: آقای حریرچی هشدار دادند که پاییز هم وضعیت همینگونه خواهد بود. به نظر من باید فدراسیون پزشکی ورزشی و کیت های گران قیمت وارد شود و راستی آزمایی کند. باید همه تست ها پیش از مسابقات گرفته شود. اگر لیگ متوقف شود و سهمیه ها مشخص شود و تیم ها برای فصل بعد آماده شوند بهتر است تا الان لیگ ادامه پیدا کند. بحث چالش های مقدماتی جام جهانی، لیگ قهرمانان و لیگ برتر است. دروازه بان تیم صدر جدول آقای بیرانوند هم امروز مصاحبه کرد و گفت بهتر است لیگ لغو شود.

محمدی: باشگاه ها باید با سازمان لیگ و فدراسیون جلسه بگذارند و در عرض دو روز تصمیم بگیرند و اعلام کنند.

7413