دورتموند - بایرن مونیخ؛ نبرد هالند و لواندوفسکی

دورتموند - بایرن مونیخ؛ نبرد هالند و لواندوفسکی

خبرگزاری فوتبالی – امروز از ساعت ۲۱:۰۰ دو تیم دورتموند و بایرن مونیخ در سیگنال ایدونا پارک به مصاف هم می‌روند.
به گزارش فوتبالی، دربی کلاسیک آلمان بین دورتموند و بایرن نه مانند اسپانیا وال‌کلاسیکو پیش زمینه‌ای سیاسی دارد، نه مانند دربی آرژانتین مربوط به تفاوت اجتماعی و فرهنگی هواداران دو تیم است و نه مانند دربی اولد فرم بین گلاسکو و سلتیک بر سر تفاوت مذهب ایجاد شده. رقابت این دو تیم بیشتر از دیگر دربی‌ها فوتبالی بوده است.

بایرن و دورتموند در جمع پرطرفدارترین تیم‌های اروپا قرار دارند و میانگین حضور تماشاگرانشان در ورزشگاه همیشه خوب بوده. این دو تیم ۲۲ جام از ۲۶ جام اخیر بوندس‌لیگا را درو کرده‌اند که البته سهم بایرن از این تعداد بیشتر بوده است اما دورتموند اولین تیم آلمانی است که در اروپا صاحب جام شده. جام برندگان اروپا در سال ۱۹۶۶.
دورتموند ۴ فصل را در دهه هفتاد در دسته دو آلمان گذراند و این مسئله در حالی رخ داد که بایرن ۳ بار متوالی قهرمانی در سطح قاره آورد و سنگین‌ترین شکست تاریخ بوندس‌ لیگا را به دورتموند تحمیل کرد. بردی با نتیجه ۱۱-۱. از همان دوران جرقه «درکلاسیکر» بین این دو تیم زده شد. تا انتهای دهه هفتاد این دو تیم باهم ۲۱ بار در لیگ بازی کرده بودند که از این تعداد بازی ۱۱ برد سهم بایرن و ۶ برد سهم دورتموند بود. رقابت این دو تیم ادامه داشت تا کلوپ به دورتموند پای بگذارد و قهرمان بوندس‌لیگا شود و هاینکس هم به بایرن برود و این دو تیم در فینال لیگ قهرمانان هم با هم رو در رو شوند.
حالا به یکی از جذاب‌ترین تقابل‌های این دو تیم رسیده‌ایم. جایی که هالند با درخشش خود برق از سر مربیان پرانده و لواندوفسکی هم‌چنان به هیچ دروازه‌ای رحم نمی‌کند. جایی که حکیمی سوار اتوبوس پیشرفت شده و رئال مادرید به هر نحوی می‌خواهد او را برگرداند و در آن سو گنبری با انگیزه می‌خواهد درکلاسیکر را به نفع قرمزپوشان آلمانی تغییر دهد. اگر بایرن این بازی را ببرد می‌توان باواریایی‌ها را قهرمان دانست و اگر دورتموند در سیگنال ایدونا پارک رقیب را شکست دهد جدال قهرمانی تا روز آخر حساس می‌ماند. شاید حتی حساس‌ترین نبرد در یک دهه اخیر!


آمار بازی
* در ۲ بازی آخری بوندس‌ لیگایی این دو تیم بایرن ۹ گل زده و هیچ گلی دریافت نکرده اما دورتموند در آخرین بازی که میزبان بود ۳-۲ حریف را شکست داد.
* لوسین فاوره رکورد ۱۰۰ درصد برد مقابل بایرن در بازی‌های خانگی با دورتموند را دارد. ۲ برد در ۲ بازی.
* هالند در بازی‌های خود برای دورتموند ۱۰ گل زده و هر ۶۹ دقیقه یک‌بار دروازه حریفان را فروریخته و لواندوفسکی ۲۷ گل که میانگین ۸۲ دقیقه یک گل را برای او بر جای گذاشته است. مهاجم لهستانی بایرن البته بهترین گلزن تاریخ درکلاسیکر هم هست. ۱۷ گل زده که یک گل از این‌ آمار متعلق به دوران حضورش در دورتموند است.
* ایوان پریشیچ، مت هوملز، ماریو گوتزه و لواندوفسکی سابقه حضور در هر دو تیم را دارند.


ترکیب احتمالی
بوروسیا دورتموند: بورکی – آکانجی – پیژچک – هوملز – حکیمی – چان – برانت – گوریرو – سانچو – هالند - هازارد
بایرن مونیخ: نویر – پاوارد – بواتنگ – آلابا – دیویس – کیمیش – گورتزکا – گنبری – مولر – کومان - لواندوفسکی

1101