گزارش ایران ورزشی درباره فاجعه مدیریتی پرونده بلیت‌فروشی پرسپولیس و استقلال

گزارش ایران ورزشی درباره فاجعه مدیریتی پرونده بلیت‌فروشی پرسپولیس و استقلال

خبرگزاری فوتبالی- پرونده قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت برهان مبین برای بلیت فروشی الکترونیک دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از همان روزی که قرارداد امضا شد با جنجال و حاشیه همراه بود. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی، این قرارداد در مرداد سال 1394 امضا شد و حق بلیت فروشی را  به مدت 11 سال به صورت انحصاری از تاریخ انعقاد قرارداد با فدراسیون و سازمان لیگ به نمایندگی از پرسپولیس و استقلال در اختیار این شرکت قرار گرفت. اما حالا نزدیک به 5 سال از این قرارداد می‌گذرد و برهان مبین با شکایت به دادگاه علیه مدیران فوتبال و ورزش ایران حکم گرفته و تمام آنها با ضمانت و قید وثیقه آزاد هستند.

در پرونده قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت برهان مبین برای حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ حکم فروش مال غیر در رأی دادگاه ثبت شده و حمیدرضا گرشاسبی و رضا افتخاری مدیران ‌عامل سابق پرسپولیس و استقلال هم اتهام معاونت در فروش مال غیر را دارند. جواد قراب و حاجی بیگی عضو هیأت مدیره استقلال و پرسپولیس هم درگیر پرونده هستند. شواهد و قرائن هم نشان می‌دهد تا زمانی که تکلیف حق و حقوق این شرکت و قرارداد 11 ساله توسط دادگاه روشن نشود،‌ هیچ کسی نمی‌داند چه فاجعه‌ای در انتظار این مدیران و باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال خواهد بود.
 
شروع جنجال با اعتراض‌های علی‌اکبر طاهری
در قدم اول مسئولان سازمان لیگ و برهان مبین برای شروع همکاری یک حساب بانکی مشترک باز کردند و پروژه آغاز به کار کرد. کارها بدون هیچ جنجال رسانه‌ای در حال انجام شده بود که در زمان مدیرعاملی علی‌اکبر طاهری این مدیر نسبت به عدم درآمد باشگاه از محل بلیت فروشی سلسله اعتراض‌های خود را آغاز کرد. این مصاحبه‌ها نه تنها در آن زمان باعث درگیری مدیران پرسپولیس و سازمان لیگ شد،‌ بلکه مقدمات شکل‌گیری یک مطالبه عمومی بزرگ توسط هواداران پرسپولیس را هم فراهم کرد. در چنین شرایطی سازمان لیگ با انتشار اطلاعیه‌ای رسماً اعلام کرد که باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال نه تنها طلبی از سازمان لیگ ندارند بلکه بدهی‌ میلیاردی به این نهاد دارند.
 
برنامه تاریخی عادل فردوسی‌پور علیه برهان مبین و قرارداد 11 ساله
از آنجایی که صورت‌های مالی سازمان لیگ، اسناد مربوط به درآمدهای بلیت فروشی و امور مالی پرسپولیس و استقلال در دسترس عموم و رسانه‌ها نبود،‌ ابهامات درباره این پرونده به شکلی حیرت‌انگیز زیاد شد. کار به جایی رسید که عادل فردوسی‌پور در برنامه نود یک پروژه مفصل برای بررسی زوایای این قرارداد 11 ساله عجیب ترتیب داد و در خلال این برنامه مدعی شد که برهان مبین درآمد حداقل 75 میلیارد تومانی از بلیت فروشی داشته و سهمش از فروش بلیت مسابقات سرخابی‌ها 35 درصد بوده است! انتشار برخی اسناد و مدارک و اعتراض شدید مدیران دو باشگاه و فشار هواداران در نهایت باعث شد که مسئولان ورزش و فوتبال ایران تصمیم بگیرند جلوی ادامه همکاری با برهان مبین را بگیرند و بلیت فروشی را به پرسپولیس و استقلال پس بدهند که همین اتفاق هم رخ داد. اما بدون فسخ قانونی قرارداد با برهان مبین و گرفتن رضایت این شرکت. البته فراموش نکنیم که در آن مقطع افشاگری‌های تند رسانه‌ای از پشت پرده فعالیت‌های شرکت مذکور و نقش آقازاده‌ها و مسئولان در انعقاد این قرارداد در رسانه‌ها و فضای مجازی جو را به شکلی پیچیده ملتهب کرد. کفاشیان هم در برنامه نود رسماً اعلام کرده بود از نهاد ریاست جمهوری دستور انعقاد قرارداد 1 ساله با برهان مبین را به فدراسیون فوتبال داده بودند.

برهان مبین راضی بود با دریافت 4/8 میلیارد تومان رضایت بدهد اما...
وقتی مدیران فوتبال ایران تصمیم قطعی خود را برای قطع همکاری و فسخ قرارداد با برهان مبین گرفتند،‌ جلسه‌ای با حضور تمامی افراد مرتبط با این قرارداد برگزار شد. خروجی این نشست صورتجلسه پرداخت 4 میلیارد و 800 میلیون تومان بابت خسارت و ضرر و زیان شرکت برهان مبین بود که قرار شد به این شرکت از طرف پرسپولیس، استقلال و شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی پرداخت شود. مدیران این شرکت هم قبول کرده‌ بودند که در ازای دریافت این پول هیچ ادعای دیگری نسبت به قطع همکاری بدون انجام مراحل قانونی فسخ قرارداد نداشته باشند. منتهی به دلایلی نامعلوم در آن مقطع این صورتجلسه اجرایی نشد و یک ریال هم به برهان مبین پرداخت صورت نگرفت. این شرکت البته در ارتباط با بلیت‌های سهمیه‌ای که در طول مدت همکاری در اختیار وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال گذاشته بود فاکتوری که گفته می‌شود عدد آن بالغ بر 2/5 میلیارد تومان بود ارائه داد که در پروسه مذاکرات صورت گرفته هیچ پولی هم بابت این فاکتور به برهان مبین داده نشد. در نهایت عدم پیگیری مسئولان فوتبال کشور و اجرایی نشدن توافقات رسمی باعث شد که این شرکت تصمیم قطعی خود را برای شکایت قانونی از سازمان لیگ، پرسپولیس و استقلال به دادگاه بگیرد.
 
به دنبال ضرر و زیان کامل و اعاده حیثیت
به دنبال تصمیم نهایی برای پیگیری حقوقی،‌ امور حقوقی انجام شد. شرکت برهان مبین تمام مستندات مالی مربوط به بلیت فروشی،  برنامه‌ریزی 11 ساله برای درآمدزایی و سرمایه‌گذاری، ضرر و زیان،‌ فاکتور هزینه‌های تجهیزات نصب شده در ورزشگاه آزادی و سیستم بلیت فروشی الکترونیکی به دادگاه ارائه داد و ضمن شکایت از قطع همکاری بدون فسخ قرارداد اتهام فروش مال غیر را به مدیران سازمان لیگ و پرسپولیس و استقلال مطرح کرد و در نهایت پس از یک پروسه حقوقی طولانی مدت توانست در مرحله اول رسیدگی به پرونده علیه تمام مدیرانی که علیه آنها شکایت کرده بود حکم بگیرد.
 
درگیری حقوقی با شرکت توسعه و تجهیز

 برهان مبین در کنار شکایت از سازمان لیگ و دو باشگاه پرسپولیس و استقلال نسبت به اقدامات شرکت توسعه و تجهیز در ارتباط با تخریب اموال نصب شده این شرکت در ورزشگاه آزادی برای بلیت فروشی هم در دادگاه اقدام حقوقی انجام داد. این ماجرا مربوط به اتفاق تاریخ 21/4/1394 است که عوامل آنها مطلع شدند که قفل درب ورودی گیت‌های متعلق به این شرکت شکسته شده و کلیه تجهیزات بلیت فروشی که از سال ۹۳ در ورزشگاه آزادی نصب بوده به دستور مستقیم حسن کریمی مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی از ورزشگاه آزادی تخریب و جمع‌آوری و از آنجا نیز به محلی نامعلوم منتقل شد. به این ترتیب شرکت برهان مبین برای اعاده حیثت و گرفتن خسارت از مدیرعامل شرکت توسعه هم به دادگاه شکایت کرد و علیه کریمی هم حکم گرفت. به این ترتیب در روند رسیدگی به پرونده در دادگاه باید منتظر روشن شدن ابهامات مربوط به تخریب تجهیزات شرکت برهان مبین هم باشیم و احتمال دارد شرکت توسعه محکوم به پرداخت خسارت کامل به شرکت مورد نظر شود.

اشتباه تاریخی رئیس سازمان لیگ
سؤال مهم اما اینجاست که چرا حیدر بهاروند به عنوان متهم اصلی این پرونده شناخته شده و پایش به دادگاه باز شده است. به هر حال همه می‌دانند که قرارداد 11 ساله با شرکت برهان مبین را علی کفاشیان به عنوان رئیس وقت فدراسیون و مهدی تاج به عنوان رئیس سازمان لیگ و نایب رئیس دوم فدراسیون امضا کردند. منتهی برهان مبینی‌ها در روند رسیدگی به پرونده پای بهاروند را به دادگاه باز کرده و او را گرفتار کرده‌اند. دلیل این کار هم گویا دستور کتبی حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ به پرسپولیس و استقلال برای اجرای طرح بلیت فروشی الکترونیک با اختیارات کامل خودشان بوده است. بهاروند در آن مقطع با دستور شفاهی شخص مهدی تاج و علی کفاشیان و توصیه مدیران وزارت ورزش این نامه کتبی را به سرخابی‌ها نوشت و حالا درگیر پرونده‌ای شده که هیچ ربطی به او نداشته است. در آن مقطع مهدی تاج و کفاشیان به عنوان امضا کنندگان قرارداد می‌توانستند خودشان این نامه را برای پرسپولیس و استقلال با توجه به جایگاه رسمی خود در فدراسیون بنویسند اما بهاروند این کار را انجام داد و حالا با یک گرفتاری بزرگ رو به رو شده است. خود این مدیر هم به شدت از اتفاقات رخ داده گلایه دارد. وقتی برای پیگیری پرونده با او تماس گرفتیم توضیحات کاملی ارائه داد اما از آنجایی که معمولاً علاقه‌ای به مصاحبه ندارد تأکید کرد که مصاحبه‌ای از او منتشر نشود. ولی او در توضیحاتش تأکید داشت که سازمان لیگ و شخص او هیچ ارتباطی به پرونده نداشتند و برای ارسال نامه به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال هم تنها دستور رئیس فدراسیون را اجرا کرده و حالا با این اتهام بزرگ رو به رو شده است.
 
همه در انتظار حکم قاضی

گفتنی است اتفاقات مربوط به تخریب و جمع‌آوری اموال برهان مبین از ورزشگاه آزادی در تاریخ مورد نظر سروصدای زیادی هم در رسانه‌ها به راه انداخت.
خبر پیگیری حقوقی پرونده بلیت فروشی توسط شرکت برهان مبین البته در ماه‌های گذشته در رسانه‌ها بازتاب داشت و حتی اخباری درباره احتمال شروع به فعالیت دوباره این شرکت در پرونده بلیت فروشی منتشر شد که هیچ کدام از مسئولان فوتبال به آن واکنش شفاف و قانع کننده‌ای نداشتند. حالا هم با اقدام قانونی خواهان خسارت قانونی و ضرر و زیان تمام مدت این قرارداد 11 ساله شده است و در صورتی که در دادگاه قضایی هم موفق شود آن وقت می‌توان گفت که حکم صادر شده به معنای واقعی برای پرسپولیس، استقلال، سازمان لیگ و شرکت توسعه و تجهیز سنگین خواهد بود. مدیران این شرکت هم طبق شنیده‌ها فقط می‌خواهند که در قدم اول ضرر و زیان وارد شده به خودشان را با حکم قانون بگیرند. یعنی یا خسارت نقدی دریافت کنند و یا اینکه دوباره تا زمان تسویه حساب کامل خسارات‌، با حکم دادگاه مجری بلیت فروشی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال شوند. در این رابطه هم قطعاً تصمیم نهایی را دادگاه و قاضی رسیدگی کننده به پرونده اتخاذ خواهند کرد. البته شاید بحران حقوقی به وجود آمده برای مدیران فوتبال مقدماتی را فراهم کند که با دخالت وزارت ورزش و نهادهای ذی‌صلاح این پرونده ختم به خیر شود. قطعاً در روزهای آینده شاهد اتفاقات مهمی در این رابطه خواهیم بود.    

1984