۱۰۰ مربی برتر تاریخ به انتخاب ۴۴۲/ قسمت نهم: دیوانه‌ای به نام فن‌خال

۱۰۰ مربی برتر تاریخ به انتخاب ۴۴۲/ قسمت نهم: دیوانه‌ای به نام فن‌خال

خبرگزاری فوتبالی – مجله ۴۴۲ در جدیدترین شماره خود تصمیم گرفته صد مربی برتر تاریخ را معرفی کند. مربیانی از سر تا سر دنیا با افتخاراتی زیاد که نامشان باعث اعتبار هر تیمی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فوتبالی، در قسمت نهم از مجموعه ۱۰۰ مربی برتر تاریخ فوتبال به انتخاب مجله ۴۴۲ به بررسی هربرت چاپمن، فابیو کاپلو، آرسن ونگر و لوئیس فن‌خال می‌پردازیم.

۲۵ – هربرت چاپمن
او تمام معیارهای فوتبال در انگلیس را تغییر داد. اولین مربی بود که ترکیب را خودش انتخاب می‌کرد، دست به خرید و فروش می‌زد و سیستم ۳ دفاعه را تشکیل داد. او به همراه لیدز و آرسنال قهرمانی‌های متعددی به دست آورد و سیستمی به نامWM را اختراع کرد.
۲۴- فابیو کاپلو
او در رده ملی و با تیم‌های روسیه و انگلیس خیلی موفق نبود اما آمارهای بی‌نظیری در تیم‌های باشگاهی تحت هدایتش بر جای گذاشت. ۷ قهرمانی با میلان، رئال و رم در لیگ‌های داخلی به دست آورد و بارسلونای کرایف را هم در فینال لیگ قهرمانان با ۴ گل در هم کوبید. رائول او را یکی از مهم‌ترین مربیانش در رئال خطاب کرده است.
۲۳- آرسن ونگر
تاریخ درباره ۲۲ سال حضورش در آرسنال، قهرمانی‌اش در لیگ برتر، جام طلایی و ۴۹ بازی بدون شکست و ۷ قهرمانی جام‌ حذفی‌ قضاوت خواهد کرد. او از بازیکنان جوان به خوبی بهره می‌گرفت و آن‌ها را به اوج می‌رساند. قهرمانی در فینال لیگ قهرمانات می‌توانست کارنامه او را پربار کند اما آرسنال در آن دیدار مغلوب بارسلونا شد.
۲۰- لوئیس فن‌خال

فن‌خال همیشه با آژاکس بی‌نظیرش در دهه ۹۰ به خاطر آورده می‌شود اما همانطور که همه می‌دانند او چندان خوش اخلاق نبوده و از طرف برخی حتی دیوانه خوانده می‌شده است. تعدادی از جملات او را با هم مرور می‌کنیم:
بابت استخدام بهترین مربی جهان به شما تبریک می گویم. (پس از استخدام به عنوان سرمربی آژاکس)
تا پایان قراردام تا سال ۲۰۰۶ می‌توانم دو بار هلند را به قهرمانی در جام جهانی برسانم. (این مصاحبه قبل از جام جهانی ۲۰۰۲ اتفاق افتاد. هلند در آن دوره حتی به حام جهانی صعود هم نکرد)
خیلی عجیب است که کسی که زنده است، زندگی‌نامه می‌نویسد! (در حال معرفی کتاب جدیدش)
کاپیتان اول رونی، کاپیتان دوم کریک و کاپیتان سوم آقای مایک اسمالینگ... ببخشید کریس اسمالینگ است (در حال معرفی کاپیتان‌های یونایتد)

1101