روایت مهندس پرسپولیس از ساواک

روایت مهندس پرسپولیس از ساواک

خبرگزاری فوتبالی- بخشهای مهم مصاحبه روزنامه شرق با حسین کلانی درباره ساواکی بودن چند بازیکن پرسپولیس در دوران قبل از انقلاب را برایتان انتخاب کردیم:

  • عنوان‌کردن اینکه برخی بازیکنان پرسپولیس در زمان شاه، ساواکی، اطلاعاتی و شهربانی‌چی بودند صرفا یک اتهام بی‌اساس و برگرفته از یک عقده‌گشایی و ترور شخصیت قدیمی است. من همین‌جا باید اعلام کنم این رفتار بسیار زشتی است که شخصیت افراد را با برچسب‌زدن، به این شکل خراب کنیم.
  •  چندین نفر در سازمان ساواک حضور داشتند که افراد مشهوری در بین مردم بودند که کارهای زشت و ناپسند و کثیفی انجام می‌دادند، اما به واسطه حضور این تعداد نمی‌توان گفت هرکسی که در «بایگانی ساواک» هم کار می‌کرده و یک کارمند ساده بوده، آدم بد و ناجوری است. یک کارمند ساده دفتری اصلا دخالتی نسبت به مسائل کلان و سیاسی این سازمان نداشت.
  •  بعد از بازی‌های آسیایی توکیو بود که چندین بازیکن پرسپولیس که تحصیلات دیپلم به بالا داشتند، بر اساس رشته‌های تحصیلی خود به استخدام سازمان‌های دولتی مثل دانشکده افسری، وزارت نفت، سازمان استخدامی کشور و رادیو و تلویزیون درآمدند. شاید برایتان جالب باشد که پیش از انقلاب، رادیو و تلویزیون نیز زیرمجموعه وزارت اطلاعات بود، ولی نمی‌توانیم بگوییم کسی که در رادیو و تلویزیون کارمند بوده، پس اطلاعاتی است.
  • پیش از انقلاب تنش زیادی با حکومت عراق داشتیم و رادیو عراق همواره سعی می‌کرد با بستن اتهام نسبت به ورزشکاران محبوب ایرانی، وجهه‌ این ورزشکاران را نزد مردم خراب کند. عنوان‌کردن ساواکی‌بودن فوتبالیست‌های ایرانی بارها توسط رژیم وقت عراق مطرح می‌شد که البته مردم ایران نیز مقابل چنین اتهامات سنگینی ایستادگی می‌کردند و نمی‌پذیرفتند.


    1984