علیپور: دلالی و فساد فوتبال با جو رسانه‌ای از بین نمی‌رود

علیپور: دلالی و فساد فوتبال با جو رسانه‌ای از بین نمی‌رود

خبرگزاری فوتبالی- بخشهای مهم مصاحبه روزنامه شهروند با علیرضا علیپور رئیس کمیته صیانت سازمان لیگ فوتبال را برایتان انتخاب کردیم:

  • درباره جریان اخیر و اظهارات انجام‌شده پیرامون مبارزه با فساد و دلالی بدون تعارف باید بگویم که امید زیادی به این سیستم ندارم. اگر قرار است با فساد مبارزه کنند، نیازی نبود نامه‌ها و جزئیات اقدامات را در بوق و کرنا کنند تا چند روز همه درباره‌اش در رسانه‌ها و فضای مجازی بنویسند. به جای این کار اقدام ضربتی انجام داده و نتیجه‌اش را رسانه‌ای می‌کردند. راه مبارزه با فساد و دلالی این‌طور نیست. کجا دیده‌اید وقتی می‌خواهند کار این شکلی انجام بدهند، اول خبرش را بدهند؟ خب چندنفر ممکن است از این فرصت استفاده کنند و ردپای خود را پاک کنند.
  • بزرگ‌ترین قربانی دلالی همین باشگاه‌های دولتی هستند که مدیرانش را وزیر ورزش منصوب می‌کند. در تمام این سال‌ها هم هیچ رسیدگی به عملکرد مالی آنها انجام نشده است. واقعا باید جواب بدهند که چرا این‌قدر دیر به فکر افتاده‌اند؟ اصلا چه اتفاقاتی رخ داده که به یک‌باره این ماجرا را تبدیل به یک جریان خبری بزرگ با این‌همه سروصدا کرده است؟
  •  از پشت پرده هیاهوی یک باشگاه خاص در این رابطه با خبر هستم. آنها دارند تمام اذهان عمومی را از یک حقیقت و مشکل بزرگ‌تر با پرداختن به این موضوع منحرف می‌کنند. حذف‌کردن یک آدم که در این فوتبال مدیریت کرده، مبارزه با دلالی و فساد نیست. باز هم تأکید می‌کنم ماجرا منحرف‌کننده است. ظاهرا برخی دارند فرار رو به جلو می‌کنند و روی اتفاقات دیگر سرپوش می‌گذارند. مشکل این فوتبال یک‌نفر نیست. کل سیستم نیاز به غربال و شفافیت بیشتر دارد. زدن یک‌نفر مبارزه با فساد نیست، چون خودتان فکرش را بکنید چه کسانی به این نفرات میدان می‌د‌هند که کار کنند؟ چه افرادی به آنها برای فعالیت‌کردن حکم داده‌اند؟ چه کسانی پیشنهاد برای همکاری‌کردن می‌دهند؟ مسئولان چه اقدامی برای اینکه سیستم‌شان را فساد فرا نگیرد، انجام دادند؟ نمی‌شود که همه تقصیرات را گردن یک‌نفر یا یک جریان انداخت.
  • هیچ اراده واقعی برای برخورد کامل با فساد نمی‌بینم. حداقل در این سیستم نمی‌بینم. به جای هیجان‌زده‌شدن هم روی اتفاقات اخیر تأمل می‌کنم. الان هم حتی اگر اقداماتی انجام شود، نتیجه‌اش حذف‌کردن چندنفر است. جریان دلالی و فساد با این کارها بساطش جمع نمی‌شود.


    1984