متن کامل گزارش تفحص مجلس از عملکرد استقلال و پرسپولیس(بخش آخر)

متن کامل گزارش تفحص مجلس از عملکرد استقلال و پرسپولیس(بخش آخر)

خبرگزاری فوتبالی-  متن کامل گزارش تفحص مجلس شورای اسلامی از عملکرد ۲ باشگاه‌ «پرسپولیس» و «استقلال» منتشر شد.

به گزارش فوتبالی، به نقل از فارس، گزارش «تحقیق و تفحص از منابع و مصارف و نظام مدیریت شرکت‌های فرهنگی- ورزشی وابسته به وزارت ورزش و جوانان در ۱۰ سال گذشته» نهایی شده است.

بخش آخر متن کامل این گزارش به شرح ذیل است:

بخش سوم

اهم موارد ساز و کار نظارتی و راهبری دو باشگاه و آئین‌نامه‌های اداری - مالی و ساز و کار تغییرات سازمانی و انتصابات ستادی دو باشگاه (مشروح این موارد در پیوست شماره ۶۵ ذکر شده است)

- شرکت‌های ورزشی فرهنگی پیروزی و استقلال به عنوان شرکت دولتی قلمداد می‌گردند و دارای ردیف بودجه‌ای در قوانین بودجه سنواتی هستند.

- مطابق بند ع تبصره ۳ قانون بودجه سال ۱۳۹۳، مقرر شد سهام باشگاه‌های ورزشی فرهنگی دولتی با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، از طریق مزایده واگذار شود که طی ۴ نوبت مزایده توسط سازمان خصوصی‌سازی، به انجام نرسید و در سال ۱۳۹۴ نام دو باشگاه از فهرست شرکت‌های قابل واگذاری خارج شد.

- بررسی عملکرد دو باشگاه نشان می‌دهد قوانین و مقررات حاکم بر شرکت‌های دولتی توسط مدیران انتصابی رعایت نشده و بعضاً موجبات عدم رعایت صرفه و صلاح دولت و تضییع حقوق آن را فراهم نموده است.

- وجود ایرادات در اساسنامه باشگاه استقلال در خصوص اختیارات هیئت مدیره مبنی بر تصویب ساختار سازمانی، انعقاد هرگونه قرارداد، تغییر، تبدیل، فسخ و اقاله آن در مورد اموال غیر منقول، رهن گذاردن اموال منقول و غیر منقول شرکت، تعیین صاحب امضاء مجاز و تصویب بودجه و اصلاحات آن و مغایر مقررات حاکم بر شرکت‌های دولتی است.

- آنچه واضح است تعدد انتخاب مدیران هر ۲ باشگاه طی سال‌های مورد بررسی، فرصت هر گونه برنامه‌ریزی و رسیدن به اهداف بلندمدت را از هر ۲ باشگاه ساقط نموده است و لازم است ساختار ۲ باشگاه به‌گونه‌ای طرح‌ریزی گردد تا افرادی که به مدیریت باشگاه‌ها انتخاب می‌شوند، شایستگی‌های لازم را با توجه به معیارهایی که به صورت مدوّن از سوی وزارت ورزش و جوانان تعیین خواهد گردید داشته باشند.

- شرکت استقلال و پیروزی (پرسپولیس) فاقد واحد حسابرسی داخلی بوده و هیچ‌گونه نظارت و کنترل مؤثری در خصوص اجرای صحیح مصوبات هیأت مدیره طی سال انجام نمی‌گیرد.

بخش چهارم

پیشنهاد

- با توجه به آسیب‌ها و تبعات حاصل از عملکرد باشگاه‌داری دولتی که در گزارش حاضر به آن پرداخته شده، ضروری است تا وزارت ورزش و جوانان نسبت به واگذاری ۲ باشگاه در زمره شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی با نظر هیئت‌وزیران و سازمان خصوصی‌سازی تسریع بخشد که طبعاً با استفاده از ظرفیت‌های موجود و اصلاح روش‌ها، درآمدزایی و سوددهی شرکت‌ها را در پی خواهد داشت.

- لازم است وزارت ورزش و جوانان در اسرع وقت اقدامات اجرایی در خصوص تدوین اساسنامه قانونی، تشکیل به موقع مجامع، تعیین صاحبان امضاء مجاز، تعیین حدود اختیارات مدیرعامل و ارائه موارد مذکور به اداره ثبت شرکت‌ها را فراهم آورد.

- شرکت‌ها ضمن شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی و استفاده‌کنندگان از نام و برند خود در سطح کشور اقدامات لازم را در جهت کسب درآمد مناسب به عمل آورده و از فرصت‌های موجود با حذف تدریجی واسطه‌ها اقدام نمایند.

- بودجه باشگاه‌ها با دقت و محاسبات دقیق‌تری تهیه و تصویب گردد و شرکت‌ها کلیه تعهدات خود را بر مبنای اعتبارات و درآمدهای واقعی تنظیم کنند.

- وزارت ورزش و جوانان با تنظیم دستورالعمل متناسب با شرایط روز و نگاه به روند منابع درآمدی باشگاه‌ها، نسبت به تهیه دستورالعمل مناسب برای تعیین حق‌الزحمه بازیکنان و کادر فنی در قالب قراردادی بی‌نقص اقدام نموده و از تنظیم قراردادها با آفرهای مضاعف که از یک موفقیت حاصل می‌شود اجتناب ورزند.

- شرکت‌ها ترتیبی اتخاذ نمایند تا از بازیکنان آموزش‌دیده شاخص در آکادمی و مدارس فوتبال خود به بهترین نحو استفاده نمایند و آنها را در اولویت اول به پیکره تیم اصلی هدایت و یا در صورت عدم جذب با برنامه‌ای مدون به سایر باشگاه‌های داخلی و یا خارجی ترانسفر و از محل آن کسب درآمد نمایند.

- چرخه مالی شرکت‌های دولتی در خصوص واریز درآمدها به حساب متمرکز وجوه درآمدی کاملاً رعایت گردد.

- بر اساس استانداردهای حسابداری انجام تهاتر در حساب‌ها جایز نیست و جا دارد باشگاه‌ها با متعاملین خود از این رویه پرهیز نماید.

- ضروری است مدیران باشگاه‌ها در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی خود با در نظر داشتن دامنه و تبعات حقوقی و مالی قراردادها، قبل از انعقاد یا فسخ هر قرارداد با کارشناسان حقوقی، فنی و مالی ذی‌ربط هماهنگی‌های لازم را معمول و پس از دریافت نظریه‌های کارشناسی واحدهای مربوطه، تصمیمات مقتضی را اتخاذ نمایند. به این ترتیب زیان و جرائم ناشی از این رویه به کمترین حد خود خواهد رسید. (به‌عنوان نمونه قرارداد با آقای علی دایی، ژوزه مانوئل، پروپژیک و ... که منجر به ضرر و زیان و تضعیف جایگاه باشگاه و فدراسیون فوتبال کشور شده است)

- شایسته است هر ۲ باشگاه نسبت به تقویت واحد حقوقی خود اقدام نموده و حتماً عقد هرگونه قرارداد، با لحاظ منافع شرکت‌ها، به تأیید این واحد برسد.

- باشگاه‌ها به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایند تا از قائم به شخص بودن فرایندهای ستادی پرهیز نمایند.

- تهیه اپلیکیشن (App) خاص در باشگاه با توجه به جمعیت هواداری و کسب منافع اقتصادی ضروری است. همچنین ایجاد پایگاه اطلاعات هواداران و توانایی تفکیک آنها از لحاظ سنی سطح سواد و پراکندگی جغرافیایی و... به لحاظ برقراری ارتباط جامع و اطلاع‌رسانی به موقع در رویدادها از نیازهایی است که به باشگاه‌ها کمک شایانی می‌نماید و متأسفانه تاکنون به آن پرداخته نشده است.

- اهداف کلان باشگاه‌ها به‌گونه‌ای بایستی مشخص و تدوین گردند تا حرکت و سیاست باشگاه‌ها همواره با آن همسو باشد و با تغییر مدیریت‌ها، اهداف تغییر نیابند.

- با توجه به این‌که درآمد حاصل از فروش بلیت در دفاتر باشگاه‌ها ثبت می‌شود و صحت ارقام، فاقد مستندات لازم از جمله صورت‌جلسه مسئولین است، لازم است روش مدونی برای اثبات ارقام واقعی وصول درآمدها پیش‌بینی و به کار گرفته شود.

7413