قنبرزاده: باید سهام سازمان لیگ فدراسیون فوتبال منتقل شود

قنبرزاده: باید سهام سازمان لیگ فدراسیون فوتبال منتقل شود

عضو هیت رئیسه سازمان لیگ گفت: با تلاش حیدر بهاروند برای جریمه مالیاتی حدود ۵۰ میلیاردی سازمان لیگ بخشودگی گرفته شد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، منصور قنبرزاده، عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ درباره ابهام‌هایی که نسبت به واگذاری سهام به اعضای هیئت موسس این سازمان وجود دارد بیان کرد: در این مورد ۲ نکته وجود دارد. ابتدا باید اساسنامه سازمان لیگ تغییر کند چرا که در حال حاضر با توجه به اساسنامه فعلی سازمان لیگ و ثبت این شرکت به صورت خصوصی، سهام به شخصیت‌های حقیقی و اعضای هیئت موسس تعلق گرفته است. با تلاش‌های حیدر بهاروند و تغییرات صورت گرفته در اساسنامه جدید اکنون سهام به شخص تعلق ندارد بلکه سهم متعلق به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال است. با تغییر اساسنامه سازمان لیگ از حالت خصوصی خارج می‌شود و به همین دلیل سهام دیگر به فرد تعلق نمی‌گیرد.

انتقال سهام سازمان لیگ به دلیل بدهی مالیاتی متوقف شد

او افزود: اساسنامه جدید توسط افراد حقوق‌دان تدوین شد و به تصویب هیئت رئیسه سازمان لیگ رسیده است، اما این اساسنامه به دلیل بدهی‌های مالیاتی سازمان لیگ تاکنون در ثبت شرکت‌ها ثبت نشده است. به همین دلیل تغییر و انتقال سهام به فدراسیون فوتبال هم متوقف شده است.

برای جرائم مالیاتی سازمان لیگ بخشودگی گرفته شد

قنبرزاده تصریح کرد: البته باید از زحمات حیدر بهاروند برای رفع بسیاری از مسائل تشکر کنم. سازمان لیگ در بحث بدهی مالیاتی باید چند ۱۰ میلیارد تومان جریمه پرداخت می‌کرد، اما بهاروند و اعضای هیئت رئیسه طبق مکاتباتی که با دیوان عدالت اداری انجام دادند، برای تمام جرائم بخشودگی گرفتند.

حدود ۵۰ میلیارد جریمه مالیاتی سازمان لیگ بخشیده شد

او درباره میزان بدهی مالیاتی سازمان لیگ توضیح داد: من از رقم دقیق این بدهی بی اطلاع هستم، اما بالای ۴۰ - ۵۰ میلیارد بدهی مالیاتی سازمان لیگ با تلاش بهاروند و مسئولان سازمان لیگ بخشیده شد. حتی طبق اعتراض انجام شده، اصل مبلغ بدهی مالیاتی را هم بسیار کاهش دادند. اساسنامه هم تدوین و نهایی شده است، اما سایر موارد از دست بهاروند، من و سایر مسئولان خارج است. تا زمان تسویه نشدن بدهی مالیاتی کاری نمی‌توان برای انتقال سهام و ثبت تغییرات اساسنامه انجام داد. اگر اقدام‌های ارزشمند اخیر صورت نمی‌گرفت، احتمال ورشکستگی سازمان لیگ وجود داشت.

سازمان لیگ برای سال‌ها ۹۶ تا ۹۸ مشکل مالیاتی ندارد

قنبرزاده تصریح کرد: از زمان روی کارآمدن بهاروند در سازمان لیگ، او اظهارنامه مالیاتی را پر کرده و پرداخت‌های مالیاتی هم انجام شد. در سال‌های اخیر این مسیر را درست رفته ایم و برای سال‌های ۹۶ تا ۹۸ هیچگونه مشکل مالیاتی نداریم. بدهی‌های فعلی هم مربوط به سنوات قبل از حضور بهاروند و اعضای فعلی هیئت رئیسه در سازمان لیگ است.

باید سهام سازمان لیگ از اشخاص حقیقی به حقوقی (فدراسیون فوتبال) منتقل شود

او ادامه داد: تغییر سهام از اشخاص حقیقی به حقوقی در اساسنامه جدید آمده است. بلافاصله پس از حضور بهاروند در سازمان لیگ، اولین کاری که او انجام داد اعلام کرد این سهام خصوصی را قبول ندارد و باید این سهام از اشخاص حقیقی به حقوقی که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال است تغییر کند. هیئت رئیسه سازمان لیگ هم این موضوع را مصوب کرد. پیش نویس تایید این اساسنامه به هیئت رئیسه فدراسیون هم رسید.

نباید سهام به اعضای جدید، هیئت رئیسه واگذار شود

مدیرعامل سابق باشگاه نفت تهران درباره اینکه برخی اعضای هیئت موسس مانند عزیز الله محمدی و علی کفاشیان اعلام کرده اند برای انتقال سهم خود به فدراسیون تعهدنامه داده اند، اظهار داشت: این موضوع درست است و اعضای هیئت موسس چنین تعهدنامه‌ای داده اند. ابهامی در این زمینه نیست، اما زمانی تعهدنامه عملی می‌شود که در ثبت شرکت‌ها و آگهی روزنامه هم بحث انتقال سهام ثبت شود. بحث دیگری هم که وجود دارد این است که نباید سهام به اعضای جدید هیئت رئیسه منتقل یا عبارتی بار دیگر به شخص حقیقی انتقال یابد.

او ادامه داد: اکنون این مشکل باید به صورت ریشه‌ای حل شود. طبق پیش نویس اساسنامه جدید، سهام سازمان لیگ به نام فرد نیست بلکه به فدراسیون تعلق دارد. گیر کار بحث تسویه نشدن مالیات است که اکنون ما برای رفع مشکل هم به ماده ۲۵۱ مکرر اعتراض کرده ایم. در دوره مدیریت بهاروند و هیئت رئیسه جدید این اصلاحات مانند تعیین تکلیف مالیات، تصویب پیش نویس اساسنامه و انتقال سهام از اشخاص حقیقی به حقپقی انجام شده است.

شرکت «ایفا» در ظاهر منحل شده، اما مراحل قانونی انحلال طی نشده است

قنبرزاده افزود: حتی وضعیت شرکت پزشکی «ایفا» که وابسته به سازمان لیگ است و از سال ۹۳ فعالیت هایش متوقف شده هم باید تعیین تکلیف شود. این شرکت در ظاهر منحل شده، اما مراحل قانونی انحلال صورت نگرفته است. در صورتی که این شرکت هم بدهی مالیاتی داشته باشد، باید این بدهی هم برای محقق شدن انحلال تعیین تکلیف شود تا درباره «ایفا» مسئولیتی برعهده سازمان لیگ نباشد.

برای شروع لیگ همچنان منتظر اعلام نظر ستاد مقابله کرونا هستیم

عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ درباره آخرین وضعیت شروع رقابت‌های لیگ برتر گفت: هیئت رئیسه به تازگی جلسه‌ای درباره بررسی وضعیت لیگ نداشته است. تاکنون ستاد کرونا نظر خود را درباره شروع مسابقات اعلام نکرده و ما همچنان منتظر اعلام نظر این ستاد هستیم.

همه برای تعطیل نشدن کلی رقابت‌ها تلاش می‌کنیم

او افزود: باید کمیته مسابقات و کمیته فنی و توسعه که در حوزه مسائل فنی و تخصصی صاحب نظر هستند، گزینه‌ها و سناریو‌های خود را پس از اعلام نظر ستاد مقابله با کرونا در اختیار اعضای هیئت رئیسه سازمان لیگ قرار بدهند و ما هم با استناد به نقطه نظرات کارشناسی آن‌ها تصمیم گیری کنیم. در حال حاضر همه برای تعطیل نشدن لیگ تلاش می‌کنیم، اما اینکه مسابقات چگونه تعطیل نشود یا ادامه پیدا کند، آخرین راهکار و یک تصمیم قهری است.

هرچه در هیئت رئیسه سازمان لیگ تصویب شود باید مورد تایید هیئت رئیسه فدراسیون قرار بگیرد

قنبرزاده درباره اینکه آیا قانون ۵ تعویض در لیگ برتر ایران هم در صورت ادامه یافتن مسابقات اعمال می‌شود و مباحثی مانند فاصله گزاری بین خبرنگاران، عکاسان و کاهش تعداد توپ جمع کن‌ها گفت: اگر قانون پنج تعویض از سوی فیفا و برد بین المللی فوتبال تصویب شود ما هم باید آن را در رقابت‌های مان اجرا کنیم. درباره سایر مباحث هم باید بگویم این موضوع بستگی به نظر کارشناسی کمیته مسابقات سازمان لیگ و سناریو‌هایی است که سهیل مهدی و همکارانش در اختیار هیئت رئیسه قرار می‌دهند. در نهایت هر چه در سازمان لیگ مصوب بشود، باید در هیئت رئیسه فدراسیون مورد تایید قرار بگیرد.

برگزاری مسابقات مقدماتی جام جهانی به شکل متمرکز به ضرر ما است

عضو سابق هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال درباره احتمال برگزاری رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در یک کشور قاره آسیا به صورت مجتمع بیان کرد: این موضوع به ضرر ما است. AFC و فیفا طبق وضعیت کرونا در هر کشور در این زمینه تصمیم می‌گیرند و ما هم باید راهکار بدهیم. باید کارشناسان امر نظر نهایی شان را درباره برگزاری مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ در ایران اعلام کنند. در نهایت باید راهکاری اتخاذ کنیم که منافع تیم ملی لحاظ شود.

7413