آغاز تمرین تیم صنعتی از 15 اردیبهشت؟

آغاز تمرین تیم صنعتی از 15 اردیبهشت؟

پایگاه خبری فوتبالی- با اعلام رسمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، برگزاری کلیه مسابقات ورزشی تا پایان اردیبهشت ممنوع است، اما ممکن است به باشگاه‌ها اجازه شروع تمرینات از 15 اردیبهشت داده شود و این آخرین فرصت برای سازمان لیگ است تا بتواند لیگ نوزدهم را به پایان برساند. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی، در صورت شروع تمرینات از 15 اردیبهشت به تیم‌ها سه هفته فرصت برای انجام تمرینات بدنسازی تاکتیکی داده می‌شود و احتمالاً از هفته دوم خرداد لغایت اواسط تیرماه شاهد برگزاری فشرده 9 هفته باقیمانده از لیگ نوزدهم خواهیم بود. طبق اعلام مسئولین کنفدراسیون فوتبال آسیا، احتمالاً از اول مرداد ادامه بازی‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان به طور متمرکز در مدت حدود 30 روز برگزار خواهد شد و سازمان لیگ در صورتی که نتواند بازی‌های باقیمانده لیگ را تا هفته سوم تیر به اتمام برساند، مجبور است لیگ را نیمه‌کاره بگذارد تا شروع لیگ بیستم در موعد مقرر با مشکل روبه‌رو نشود. 

حالا خبر می‌رسد که سرمربی یک تیم صنعتی از بازیکنان و مربیانش خواسته که روز دوشنبه همین هفته یعنی 15 اردیبهشت در محل تمرین حاضر باشند. به همین دلیل بازیکنانی که در شهرهای مختلف حضور دارند در تدارک تهیه بلیت هواپیما هستند تا به موقع بیایند و مثل آخرین جلسه تمرینی سال گذشته به دلیل غیبت‌شان جریمه نشوند. در شرایطی که تیم‌ها نمی‌توانند بدون اجازه ستاد مبارزه با کرونا تمرینات‌شان را آغاز کنند، این تیم چطور می‌خواهد تمرین کند؟ آیا پشت پرده به آنها قول آغاز تمرینات داده شده است؟

چند روز پیش مهرداد خلیلیان سرپرست فدراسیون پزشکی درباره احتمال شروع تمرینات در ۱۵ اردیبهشت گفت: «نه در آن تاریخ نمی‌شود. تمام چیزهایی که در حال حاضر هم در کشورهای همسایه و هم از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد تاریخ‌ها بیان می‌شود گمانه‌زنی است. باید شرایط کرونا بررسی شود. هنوز هیچ تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است.»

دو روز بعد از ادعای خلیلیان، سهیل مهدی، سرپرست برگزاری رقابت‌های سازمان لیگ به نوعی صحبت‌های سرپرست فدراسیون پزشکی را تأیید کرد: «خوشبختانه در جلسه‌ای که با ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در ورزش داشتیم، به تعاملات خوبی رسیدیم و چارچوب‌هایی برای نهایی شدن توسط این ستاد به ریاست خلیلیان تنظیم شد. این چارچوب‌ها تحویل وزارت ورزش شده تا مورد بازبینی قرار گرفته و سپس نظرشان را اعلام کنند تا ما بتوانیم سراغ برنامه‌ریزی‌ها برویم. باشگاه‌ها برای بازیکنانی که در شهرستان‌ها و یا حتی خارج از کشور هستند؛ به علت مشکل بودن تهیه بلیت و شرایط خاص این روزها،  فراخوان داده‌اند تا در آن زمان (15 اردیبهشت) به تیم ملحق شوند تا اگر شرایط طوری شد که تمرینات در آن زمان شروع شود زمان را از دست ندهند و این فراخوان در واقع یک آماده‌باش است. تا به امروز تمام تیم‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند و گزارشی مبنی بر شروع تمرین به ما نرسیده است. هرچه شروع لیگ زودتر اتفاق بیفتد؛ فشردگی کار کمتر خواهد بود. اواسط مرداد لیگ قهرمانان آسیا را در پیش داریم. تا آن وقت باید طوری زمان را مدیریت کنیم که باشگاه‌ها دیگر درگیر مسابقات داخلی نباشند. در هر حال امیدواریم به سمت منتفی شدن کامل نرویم زیرا سرمایه‌گزاری‌های زیادی صورت گرفته و همه متضرر می‌شوند. سعی بر این است تا بین بد و بدتر آنچه که بهتر است را انتخاب کنیم تا فضا متشنج نشود.»

این صحبت‌ها یعنی اینکه هنوز ابلاغ رسمی به باشگاه‌ها برای شروع تمرینات نشده و فقط می‌توانند از 15 اردیبهشت بازیکنان را به حالت آماده‌باش در اختیار داشته باشند. شاید این تیم صنعتی هم چنین تصمیمی دارد چون به هر حال اگر آنها تمرینات‌شان را قبل از اعلام ستاد کرونا آغاز کنند آن‌وقت باید پاسخگو باشند. اگر این اتفاق بیفتد تیم‌های دیگر هم به خودشان حق می‌دهند که چنین رفتاری داشته باشند. 

اظهارات داود مهابادی سرمربی فجرسپاسی هم به این شایعه قوت می‌بخشد که شاید از روز 15 اردیبهشت تمرینات تیم‌ها آغاز می‌شود.او برای این حرفش دلیل هم دارد که قابل تأمل است: «اگر شرایط برای انجام تمرینات گروهی تیم‌ها تا تاریخ 20 اردیبهشت فراهم شود، می‌توان بازی‌ها را ادامه داد و به پایان رساند ولی اگر چنین شرایطی فراهم نشود ادامه دادن بازی‌های لیگ به صلاح نیست.» در هر صورت با توجه به شواهد و قرائن، آخرین امید فوتبال‌دوستان به از سر گیری رقابت‌ها، صدور مجوز تمرین تیم‌ها برای تاریخ 15 اردیبهشت است چراکه هر تاریخی بعد از آن منجر به تداخل احتمالی 9 هفته پایانی با شروع مسابقات متمرکز لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد و پس از آن نیز نوبت به شروع فصل جدید رقابت‌هاست و مجالی برای برگزاری بازی‌های باقیمانده، نمی‌ماند. به هر حال اگر قرار به شروع دوباره تمرینات باشد باید حداقل طی امروز و فردا به باشگاه‌ها اعلام شود تا آن تعداد از بازیکنان‌شان که در شهرهای دیگر هستند زمان لازم برای تهیه بلیت و بازگشت به محل تمرین داشته باشند.

1984