ابهامات مالی ۱۰ ساله سرخآبی‌ها از زبان «نایب رییس فراکسیون ورزش مجلس»

ابهامات مالی ۱۰ ساله سرخآبی‌ها از زبان «نایب رییس فراکسیون ورزش مجلس»

پایگاه خبری فوتبالی- نایب رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت: گزارش تحقیق و تفحص ۱۰ ساله سرخآبی‌ها آماده قرائت در صحن علنی مجلس است؛ گزارشی که ابهاماتی را در دل خود جای داده است.

به گزارش فوتبالی به نقل از ایرنا، مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص از دو باشگاه سرخآبی را از ۱۸ ماه گذشته کلید زده است؛ تفحصی که به گفته «علی‌اصغر یوسف‌نژاد» نایب رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی آماده است و باید در زمان مشخص در صحن علنی قرائت شود. بنا به گفته نماینده مردم ساری این تحقیق پر از ابهامات مالی است.

وی در گفت‌وگویی با تشریح این ابهامات گفت: بیشتر تخلفات صورت گرفته در یک دهه گذشته در دو باشگاه به بخش اقتصادی برمی‌گردد.

گزارش تفحص از سال ۱۳۸۷ است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح تحقیق و تفحص از سرخآبی‌ها را از ۱۸ ماه پیش شروع کردند و این گزارش هم‌اکنون آماده انتشار و قرائت در صحن علنی است. این تحقیق در مورد منابع و مصارف و نظام مدیریتی دو باشگاه فرهنگی ورزشی ایران است که زیر نظر وزارت ورزش و جوانان فعالیت می‌کنند. این تحقیق مربوط به یک دوره زمانی ۱۰ ساله است.

در این تفحص مواردی مانند درآمد و هزینه‌کرد این دو باشگاه در ۱۰ سال (۱۳۸۷- ۱۳۹۷) مورد بررسی قرار گرفته است. این موضوع با هدف کمک به شفافیت و تسهیل امور و اصلاح ساختاری دو باشگاه انجام شد.

باشگاه استقلال ۸۶ مورد تخلف دارد

تخلفات دو باشگاه به ‌طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است که در این میان باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ۸۶ تخلف و باشگاه پرسپولیس ۲۳ مورد تخلف را در امور مالی و مدیریتی دارد. دو باشگاه در بیشتر تخلفات مالی و اداری روند مشابهی دارند. مجموع درآمد پرسپولیس در این ۱۰ سال ۲۴۵ میلیارد تومان و استقلال ۱۹۳ میلیارد تومان بوده است.

پیشنهاد ارجاع تخلفات به قوه قضاییه داده شده است

تصدی هم‌زمان ۲ شغل توسط رییس هیات مدیره، عدم رعایت ماده ۴۴ اساسنامه باشگاه، عدم رعایت عقد قرارداد با شرکت‌های تبلیغاتی، رعایت نشدن قانون منع دخالت کارکنان در معاملات دولتی، ثبت درآمدهای غیرواقعی در باشگاه، فروش ارز دولتی در صرافی‌ها، مصرف درآمدهای ارزی در شرکت‌های دولتی، تضییع حقوق دولت، پرداخت مبالغ خارج از قرارداد، پرداخت ارزی به برخی از بازیکنان داخلی، رعایت نکردن موادی از ماده ۱۲۹ و ۱۳۰ قانون تجارت، عدم ثبت درآمد و هزینه‌ها در سال مالی مرتبط و ... تنها بخشی از تخلفات مالی و مدیریتی باشگاه استقلال است که هر کدام به‌صورت مفصل در گزارش تحقیق و تفحص آمده است. در این گزارش حتی تقاضای ارجاع تخلفات به قوه قضاییه داده شده است.

وزارت ورزش کمک شایانی با استقلال کرد

مجموع درآمدهای باشگاه استقلال ۱۹۳ میلیارد تومان است که از منابعی مانند حامی مالی، فروش بازیکن، درآمد از جام جهانی، لیگ قهرمانان آسیا، انتقال بازیکن و کمک‌های مردمی است. همچنین در این دوره ۱۰ ساله، وزارت ورزش ۳۶ میلیارد تومان به باشگاه کمک کرده است. این کمک‌ها به‌جای هزینه بخش پایه، در جاهای دیگر صرف شده است.

بازیکنان خارجی تیم هزینه‌زا بودند

در برخی از سال‌ها مدیریت دو باشگاه با عدم پرداخت مبلغ قرارداد بازیکنان خارجی و جریمه ناشی از آن موجب تحمیل هزینه به باشگاه شده‌اند. همچنین برخی از پرداختی‌ها خارج از قرارداد بودند.

سه بازیکن خارج از قرارداد پول گرفتند

یکی از نمونه‌های پرداختی به بازیکنان، خارج از قرارداد مبالغی بوده است که باشگاه به سه بازیکن صاحب نام تیم بزرگسالان داده که این پرداخت‌ها خارج از قرارداد بوده است.

یکی از کاپیتان‌های اسبق استقلال به‌جای ریال، ارز می‌گرفت

برخی از بازیکنان داخلی به‌جای ریال از باشگاه ارز می‌گرفتند. نام یکی از بازیکنان باتجربه و اسبق این باشگاه که سابقه بستن بازوبند کاپیتانی را نیز در کارنامه دارد، در این فهرست به چشم می‌خورد.

تخلفات اقتصادی دیگر

همچنین برخی از پرداختی‌ها به تصویب مجمع باشگاه استقلال نرسیده است. اعضایی از باشگاه استقلال نیز به‌طور موظف و غیرموظف پاداش می‌گرفتند. در زمینهٔ پرداخت مالیات نیز تخلفات آشکار است که در متن تحقیق و تفحص آمده است.

نایب رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در توضیح تخلفات پرسپولیس گفت: عدم رعایت قانون در قرارداد با شرکت تبلیغاتی نقش اول، عدم گرفتن تضمین یا وثیقه لازم برای این قرارداد، عدم رعایت قانون در قرارداد با شرکت‌ها تنها بخشی از این تخلفات است. در بخش اشخاص حقیقی نیز این تخلفات به چشم می‌خورد.

تحمیل هزینه در قرارداد مانوئل ژوزه

نماینده مردم ساری با اشاره به تحمیل هزینه به باشگاه گفت: قرارداد با بازیکن و مربیان خارجی یکی از این تحمیل هزینه‌ها بود. این شیوه از تحمیل هزینه در قرارداد مانوئل ژوزه به‌خوبی دیده می‌شود. قراردادی که باشگاه مجبور به پرداخت تمام مبالغ آن شد. همچنین مدیران باشگاه در زمان قرارداد با اوساله به شرایط پزشکی او توجه نکردند و بخشی از قرارداد را پرداخت کردند. این پرداختی‌ها در زمره تحمیل هزینه به شمار می‌رود و تضییع حقوق دولتی است. مدیران این باشگاه همچنین در زمینهٔ بودجه و مالیات عملکرد مبهمی دارند.

مالیات برخی از افراد خاص از حساب باشگاه پرسپولیس پرداخت شده است

یوسف نژاد ادامه داد: مانند باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس و مدیران آن پرداختی‌هایی را خارج از تعهد داشتند همچنین این باشگاه مناقصه‌هایی خارج از چارچوب قوانین دولتی برگزار کرده که تخلف محسوب می‌شود. شفافیت مالی حلقه مفقوده فعالیت‌های اقتصادی باشگاه پرسپولیس است که در گزارش تحقیق و تفحص بارها به آن اشاره ‌شده است. در صورتحساب‌های این باشگاه شفافیتی در واریزی مبلغ به‌حساب بازیکنان و کادر فنی وجود ندارد همچنین از حساب باشگاه مالیات افراد خاص پرداخت‌شده است.

او با اشاره به حضور ۲ بازیکن پرسپولیس در جام جهانی افزود: طبق قانون فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) این نهاد بین‌المللی برای باشگاه‌هایی که بازیکن در تیم ملی دارند مبلغی در نظر گرفته است که این میزان برای باشگاه پرسپولیس سه میلیون دلار است. اثری از این پول در دفتر محاسبات مالی پرسپولیس دیده نمی‌شود. همچنین باشگاه پرسپولیس در یک دهه گذشته ۳.۵ میلیارد تومان ضرر در زمینهٔ جرائم ملی و بین‌المللی داشته است. یک و نیم میلیارد این جریمه مربوط به جرائم قراردادها و نزدیک به ۲ میلیارد آن مربوط به هزینه دادرسی است که مبلغ بالایی محسوب می‌شود.

در پرسپولیس خبری از طرح‌های توسعه میان‌مدت نیست

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بیشتر این هزینه‌ها به خاطر انتصاب و ورود افراد غیرمتخصص به باشگاه و انتصاب آنان است. در این باشگاه خبری از طرح‌های توسعه میان‌مدت و درازمدت نیست.

7655