گزارش ویژه/نقش اسحاق جهانگیری در تامین بودجه قرارداد ویلموتس

گزارش ویژه/نقش اسحاق جهانگیری در تامین بودجه قرارداد ویلموتس

پایگاه خبری فوتبالی- هجدهم ارديبهشت‌ماه ١٣٩٥، روزى كه مهدى تاج با چهره‌اى خندان در كنار همراهانش مقابل دوربين‌ها ژست پيروزى مى‌گرفت، كمتر كسى عاقبت تلخ فدراسيون فوتبال در ارديبهشت ٩٩ را تصور مى‌كرد. در همان روز حرف و حديث‌هايى پيرامون دخالت يا حمايت‌هاى برخى شخصيت‌هاى سياسى از نامزد پيروز انتخابات فوتبال مطرح بود. رسيدن به‌نام اسحاق جهانگيرى درجمع حاميان مهدى تاج چندان عجيب و غيرمنتظره به‌نظر نمى‌رسيد هرچند دوطرف درطول اين چهارسال هرگز وجود چنين ارتباطى را تاييد نكردند.

به گزارش فوتبالی و به نقل از روزنامه فرهیختگان، بازگشت به تاريخچه آشنايى مديران سياسى و صنعتى استان اصفهان در دهه 70 مى‌تواند از اين ارتباط كهنه رمزگشايى كند. اسحاق جهانگيرى، استاندار اصفهان در نيمه نخست دهه 70 و پس از آن وزير معادن و فلزات در تعامل و همكارى مستمر با على‌اكبر تركان، محمود اسلاميان و البته مهدى تاج؛ مربعى كه به‌واسطه يك آشنايى قديمى سال‌ها بعد به‌شكلى در سرنوشت فوتبال كشور تاثيرگذار بودند.

فدراسيون فوتبال در اين دوره چهارساله تا حدی از ارتباطات سياسى كهنه منتفع شد و آخرين مصداق آن كمك قابل‌توجه دولت در پرداخت مبلغ قرارداد سرمربى ناكام تيم‌ملى بود آن‌هم در زمانى كه وزارت ورزش رابطه حسنه‌اى با فدراسيون فوتبال نداشت اما آشنايى قديمى براى پرداخت بدهى دوميليون دلارى به‌كار آمد.

در روزهايى كه فدراسيون فوتبال اميدى به تامين منابع براى پرداخت اين مبلغ را نداشت، شركت سرمايه‌گذارى تامين اجتماعى «شستا» كه رياست هيات‌مديره آن بر عهده على‌اكبر تركان است وارد ميدان شد و تاوان يكى از تلخ‌ترين قراردادهاى تاريخ فوتبال ايران را داد؛ تاوانى كه البته به‌عنوان وام پرداخت شده و قرار است مرجوع شود و موعد بازپرداخت پول هم گذشته است.

تا اينجاى كار با وجود اعتراضاتى كه به اين حمايت عجيب ازسوى مجلس و حتى ذینفعان و برخى كاركنان تامين اجتماعى وجود داشت، ردپايى از معاون رئيس‌جمهور و حامى قديمى تاج ديده نمى‌شد.

روز گذشته اما مصاحبه‌هاى هميشه حاشيه‌ساز صادق درودگر بازهم نكات تازه‌اى به‌همراه داشت. رئيس سازمان اقتصادى فدراسيون فوتبال درخصوص بازپس‌ دادن وام شستا گفت: «آقای جهانگیری یک نامه به ستاد تحریم نوشتند و قرار است همان اجرا شود. شرکت شستا 68 شرکت دارد که با شروع مسابقات در زمینه تبلیغاتی به نفع‌شان می‌شود.»

حالا مشخص مى‌شود كه نامه معاون رئيس‌جمهور به ستاد تحريم و دعوت از شستا براى ورود به اين تنگنا، رمز عبور موقت تاج از اين بحران بود. هرچند قرارداد شگفت‌انگيز با ويلموتس آنقدر حاشيه‌ساز و پردردسر بود كه بعد از شستا كارى از صدتا و هزارتا هم براى نجات رئيس فدراسيون برنمى‌آمد و در نهايت منجر به استعفا به‌ بهانه آن عارضه عجيب قلبى شد. 

تاج از کشور خارج شده و کسی نمی‌داند چه زمانی قرار است بازگردد، می‌گویند هنوز تسویه هم نکرده و خودروی مربوط به رئیس فدراسیون را هم پس نداده است. ویلموتس هم با دو باخت به عراق و بحرین و قرار دادن ایران در موقعیت حذف از مرحله گروهی مقدماتی جام‌جهانی با دریافت مبلغی قابل‌توجه از ایران رفته و درخواست غرامت سنگین هم کرده است. جهانگیری هم در آخرین صحبتش گفته است: «مدیری که بداند در زیرمجموعه‌اش فساد اتفاق افتاده و برخورد نکند در خوش‌بینانه‌ترین حالت بی‌عرضه و در بدبینانه‌ترین حالت خود همراه با فساد است.»

1984