همه‌چیز درباره پست‌ها در فوتبال مدرن؛ از فول‌بک تا وینگر

همه‌چیز درباره پست‌ها در فوتبال مدرن؛ از فول‌بک تا وینگر

پایگاه خبری فوتبالی – آیا تا به حال به شرح وظایف بازیکنان فوتبال دقت کرده‌اید و تفاوت پست‌های به وجود آمده در فوتبال مدرن را با پست‌های قدیمی مقایسه کرده‌اید؟
به گزارش فوتبالی، سایت رسمی بوندس‌لیگا در یک مقاله به بررسی کامل تمام پست‌ها در فوتبال مدرن پرداخته تا هواداران فوتبال با دانش بیشتری از این ورزش لذت ببرند. این سایت برای هر پست یک نمونه بازیکن بوندس‌لیگایی هم معرفی کرده است.
دروازه‌بان
تنها پستی که نامش به مرور زمان تغییر نکرده اما در یک دهه اخیر شرخ وظایف بیشتری پیدا کرده و تنها نباید از گل تیم حریف مراقبت کند. نمونه مهم برای این پست مانوئل نویر است که بازی با توپی قوی دارد و می‌تواند بازیسازی را از انتها آغاز کند.
فول‌بک
این پست بیشتر با نام مدافعان کناری، بدون اهمیت چپ یا راست بودن شناخته می‌شد. وظیفه فول‌بک‌ها مهار وینگرهای رقیب است و وینگرهای خودی را هم پوشش می‌دهند تا آن‌ها با خیال راحت‌تری به حمله بپردازند. پرتاب اوت‌ها هم یکی از وظایق اصلی این بازیکنان است. یکی از بهترین نفرات در این پست بنجامین پاوارد است.

همه‌چیز درباره پست‌ها در فوتبال مدرن؛ از فول‌بک تا وینگر

وینگ بک

این پست هم ماهیتی شبیه به مدافعان کناری دارد اما نسخه به روز شده فول بک است. وینگ بک‌ها بیشتر حملات شرکت می‌کنند و با اورلپ (حرکت کنار خط) و سانترها به ساخت موقعیت می‌پردازند. حضور در این پست توانایی‌های زیادی می‌طلبد و از وینگ‌بک‌ها انتظار می‌رودب یشتر اوقات لب خط بمانند. مانند یک نمونه بسیار خوب از بازیکنان در این پست یعنی جاشوا کیمیش.
سنتر بک
در فوتبال مدرن و دفاع چهارنفره همیشه دو مدافع در میانه خط دفاعی قرار می‌گیرند که سنتر بک نامیده می‌شوند. وظیفه اصلی آن‌ها خنثی کردن حملان حریف است و با یارگیری‌های خود این کار را انجام می‌دهد. قدرت بدنی بالا، شجاعت، قد بلند و توانایی سرزنی از جمله خصوصیات  بازیکنانی مانند نیکلاس زوله است.
سنتر بک (سویپر)
همیشه یکی از سنتربک‌ها یا مدافعان وسط نقش پوشش را ایفا می‌کند و با پر کردن فواصل به انجام وظیفه می‌پردازند. آن‌ها دیگر قرار نیست یارگیری من تو من انجام دهند و زمانی هم که توپ در مالکیت باشد به تیم بازیسازی در خط هافبک اضافه می‌شوند مانند ماکونه هاسه‌به.

همه‌چیز درباره پست‌ها در فوتبال مدرن؛ از فول‌بک تا وینگر

هافبک دفاعی

یکی از حیاتی‌ترین پست‌های تاکتیک هافبک دفاعی است که اغلب جلوی دفاع می‌ایستد و ظیفه قطع توپ، پوشش بازیکنانی که در حمله شرکت می‌کنند و پیروزی در جنگ‌های تن به تن را بر عهده دارند. بهترین نمیونه این بازیکنان در بوندس لیگا توماس دلینی از دورتموند است. البته این پست خود می‌تواند یک نسخه بازیساز هم داشته باشد که به بازیکنانی با حمل توپ مناسب مانند تیاگو آلکانتارا در این رابطه می‌توان اشاره کرد.
هافبک باکس تو باکس
این ‌گونه هافبک‌ها در میانه میدان وظیفه حفظ توپ را برعهده دارند و شوت‌ها را قطع می‌کنند. دلیل اطلاق باکس تو باکس به آن‌ها، حضور در محوطه خودی و حریف است . وستون مک‌کنی از شالکه یکمی از نمونه‌های مناسب برای این پست است.
هافبک عرضی
پستی پیچیده که فیلیپ کاستیج صرب در زمین، آن را اجرا می‌کند. این‌گونه بازیکنان به هافبک‌ها عمق می‌دهند و ازمدافعان کناری حمایت می‌کنند تا فضا برای حریف به وجود نیاید. پرس در نیمه حریف و پاس بلند به وینگر جزء شرح وظایف آن‌هاست.
هافبک‌های هجومی
آن‌ها باید برای مهاجمان موقعیت ایجاد کنند و حتی با شوت‌های خود به گل برسند. تکنیک و خلاقیت بالایی که رویس دارد می‌تواند یک نشانه مهم برای ایفای نقش در این پست باشد. بیشتر بازیکنان در این پست شماره ۱۰ می‌پوشند.
وینگر
مهاجمان کناری که به داخل محوطه حمله می‌کنند و یا با پاس‌های عرضی که دریافت می‌کنند موقعیت سازی می‌کند. این توضیح وینگر و بازیکنانی چون جیدن سانچو است که چنین بازیکنان اغلب از سرعت بالایی هم برخوردارند. پاس‌های کات بک (رو به عقب) با کیفیت مناسب یکی از ویژگی‌های مهم برای این بازیکنان است.

همه‌چیز درباره پست‌ها در فوتبال مدرن؛ از فول‌بک تا وینگر

۹ کاذب

بازیکنانی با چنین پست، در خط اول حمله قرار دارند و به جای مهاجمان سنتی در ترکیب استفاده می‌شوند. آن‌ها مدافعان حریف را به عقب می‌رانند و با دریبل‌های خود موقعیت ایجاد می‌کنند. برخی اوقات هم به یک هافبک تبدیل می‌شوند. نمونه مهم این بازیکنان در بوندس لیگا ماریو گوتزه است.
مهاجم
این پست را می‌توان به دو شاخه تبدیل کرد. مهاجم، یعنی کسی که هم پاس گل می‌دهد و هم گل می‌زند و بین خط حمله و هافبک در تردد است و دید و تکنیکی خوب دارد مانند توماس مولر، و مهاجم تمام کننده مانند لواندفسکی که نزدیک‌ترین فرد به دروازه حریف است و هدف تیم برای به گل رساندن توپ به شمار می‌رود. بازیکنانی مانند لواندفسکی باید فیزیکی مناسب داشته باشند و توپ را در زمان درست حفظ کنند تا هم‌تیمی‌ها برسند و طراحی حمله شکل گیرد.

1101