مصطفوی: اساسنامه کمیته انتقالی مسبب این اتفاقات است/ انتخاب دبیر کل به ای اف سی ربطی ندارد!

مصطفوی: اساسنامه کمیته انتقالی مسبب این اتفاقات است/ انتخاب دبیر کل به ای اف سی ربطی ندارد!

پایگاه خبری فوتبالی- داریوش مصطفوی در گفت و گو با فوتبالی درباره آخرین حواشی پیش آمده پیرامون اساسنامه و فدراسیون فوتبال صحبت کرد.

به گزارش فوتبالی، نامه سوم کنفدراسیون آسیا به دست فدراسیون فوتبال رسید. نامه ای که این بار کاملا جدی و منطبق بر رعایت قوانین از فوتبال ایران خواسته تا با رعایت قانون نسبت به عزل ها و نصب ها اهتمام کند و در صورت سر پیچی، پرونده ایران به کمیته های حقوقی ای اف سی خواهد رفت. برای بررسی بهتر این اتفاق ها سراغ یکی از با سابقه ترین مدیران فوتبال ایران رفتیم. داریوش مصطفوی در این گفت و گو همه تقصیر ها را گردن کمیته انتقالی و اساسنامه آن سال ها انداخت و به تندی از نحوه کار آن کمیته انتقاد کرد.

آقای مصطفوی در این روزهایی که فوتبال تعطیل است بحثهای اساسنامه ای و ماجراهای فدراسیون فوتبال داغ شده است. بحث سرپرست دبیر کلی پیش آمده و می خواستم سوالم را به این صورت مطرح کنم که آقای شکوری سرپرست بودند که ناگهان خبر آمد که آقای نبی جانشین آقای شکوری شده است و ای اف سی نسبت به این جابجایی عکس العمل نشان داد. نامه هایی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا  ، به دست فدراسیون رسیده که این روند را نامطلوب دانسته است. نظر شما در این باره چیست و چرا فدراسیون فوتبال در این ورطه افتاده و به چه سمتی می رود؟
ببینید به ورطه ای نیفتاده است. یک تغییراتی بود در داخل خودش انجام داده در ضمن انتخاب دبیر کل با ای‌اف‌سی نیست. انتخاب دبیرکل، طبق اساسنامه با رئیس فدراسیون و تایید هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال است.اینکه فیفا یا ای اف سی چکش می زند و سخت گیری می کند مربوط به اساسنامه است. این اساسنامه از زمان کمیته انتقالی به این روز در آمد. کار های کمیته انتقالی از ابتدا مبنایش نادرست بود. مثلا قرار دادن شرط سنی بالای شصت و پنج سال که هر کس باشد نمی تواند رئیس فدراسیون شود و چندین شرط دیگر در متن اساسنامه و  سپس یک دروغ بزرگ تر گفتند که این اساسنامه مورد تصویب هیات وزیران قرار گرفته است درصورتی اصلا تصویبی صورت نگرفته بود. ای اف سی و فیفا روی بودن یا نبودن شخص نبی حرفی ندارند حرفشان این است که اساسنامه ای که چندین سال با تقلب و بد آموزی درسطح دنیا اعمال کردیم را درست کنیم.

نامه ها چیز دیگری می گوید...اتفاقا در این نامه ها اصلا به اساسنامه اشاره نشده، نامه ها را قبلا درباره اساسنامه و اصلاحش زده اند...
ماجرای اساسنامه مربوط به این فدراسیون و آقای بهاروند و هیئت رئیسه نیست شاید بعد از کمیته انتقالی که متشکل از کیومرث هاشمی و صفایی فراهانی و رغبتی و انصاری فرد و غفاری و خبیری بود شاید برخی انحراف ها و بده بستان ها از آنجا شروع شد. بنابراین ای اف سی یک زمانی فکر می کرد افراد کمیته انتقالی سیاسی نیستند بلکه همه شان به استثنای انصاری فرد رغبتی آدم هایی بودند که یا سیاسی بودند یا وابستگی به روسای سازمان تربیت بدنی داشتند. پس اساسنامه ای به وجود نیامد که بتوان در سطح جهان دفاع کرد. اساسنامه ای به وجود آمد که همه بدبختی ها همه گرفتاری های فوتبال ما از آن شروع شد.ثمره آن اساسنامه و بده بستان ها شد انتخاب علی کفاشیان! فوتبالی که دست کفاشیان بیفتد چگونه خواهد بود؟. این اتفاقها مربوط به زمان تاج یا بهاروند نیست نوک ماجرا از کمیته انتقالی و بعد علی کفاشیان شروع شد.

اما اساسنامه کمیته انتقالی بعدا در سال ۹۰ اصلاح شد و این اساسنامه هم اختیارات ویژه به رئیس می داد. برخی می گویند از ورود نخبگان به مدیریت فوتبال ایران جلوگیری می کرد...
حرف های من عصاره شصت سال حضور در فوتبال است. شما به من بگویید در کجای دنیا از آنگولا و آفریقا تا آسیا و فلیپین و آمریکا و اروپا از این داستان ها داریم؟ کجای اساسنامه یک کشور حق شهروندی و دموکراسی را از یک مملکت می گیرد؟ این اساسنامه نوشته شده در توسط کمیته انتقالی، یک اساسنامه دیکتاتور مابانه است. متاسفانه در آن زمان فیفا با هدایت سپ بلاتر در باند و باند بازی بود. بده بستان با سایر کشور ها داشت سپ بلاتر و بن همام انتخاب شدند. بن همام هم رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا بود و گند کار هم در اعطای میزبانی جام جهانی 2022 به قطر برملا شد. سوال من این است کجای دنیا برای یک فرد که می خواهد رئیس فدراسیون شود و مشهور و درس خوانده و محبوب و فوتبالی و زبان بلد است، شرایط سنی شصت و پنج سال می گذارند؟ اساسنامه باید مصوب مجلس یک کشور باشد که شرایط سنی بگذارند. مگر مجلس این کار را کرد ؟

پس چه کسی این کار را کرد؟
یک فرد سیاسی دست نشانده رئیس جمهور وقت محمد خاتمی. اینها به فوتبال و شرافتش حمله بردند. آمدند اختیارات خاصی به خودشان دادند و اختیارات خاصی را از خبرگان و تحصیل کرده های فوتبال گرفتند. ثمره اش چه شد؟ همین افراد ادامه شان شد علی کفاشیان.

اما علی کفاشیان گزینه دولت وقت بود. دولت وقت هم‌ دولت اصولگرا بود و با رییس کمیته انتقالی مشکل داشت. این ادعاهای شما عجیب است...
من چیز دیگری می گویم. 

حالا اگر فیفا و ای اف سی قانع نشود و فوتبال ایران برود به سمت تعلیق و دوباره کمیته انتقالی تشکیل شود این اتفاق را چه طور می بینید؟
ببینید به نظر من فدراسیون فعلی و آقای بهاروند اگر با همین ترکیب بماند خوب است. همین که آقای نبی آمده خوب است. چون فوتبالی است شکوری هم فوتبالی است اما سابقه و تجربه نبی را در کار ندارد. به نظر من فدراسیون فعلی به سرپرستی آقای بهاروند بایستی کسانی را که زبان فیفا و ای اف سی را می دانند و حقوقی هستند را بیاورد  وبا توجه به اساسنامه فیفا و منطبق با آن مگر آنجایی که با فرهنگ ما مغایر است تدوین کند.

الان بحث بازنشستگان را قبول دارید؟
من هیچ وقت بحث بازنشستگان را قبول نداشتم فوتبال یک نهاد غیر دولتی است. 

اما این بحث به وجود می آید که این عزیزان هیچ وقت کنار نمی روند و به جوانان وقت نمی رسد...
بله کنار نمی روند اما شکلشان عوض می شود. یک شکل متحد نیستند و به اشکال مختلف وارد فوتبال می شوند. تا فوتبال به دست افراد تحصیل کرده حقوق دان ورزشی و منطبق با آیین نامه و اساسنامه فیفا و چیزهایی که به فرهنگ داخلی ما مربوط است وضعیت همین است. این قانون بازنشستگان برای دستگاه های دولتی است من می دانم اصلا مگر  می شود اطلاع نداشته باشم؟ چون غیر دولتی است مشمول این قانون نمی شود. در ضمن الان تفسیر هایی گذاشته اند که بازنشسته ها بر می گردند و کار می کنند در سپاه و ارتش و وزارتخانه ها وجود دارد. من از اساس می گویم چون فوتبال غیر دولتی است اینجا سن و بازنشستگی بر نمی تابد.

گفت و گو از سالار علیخواه/ پایگاه خبری فوتبالی

6621