گزارش ویژه/ چرا نام قلعه نویی برای سرمربیگری فصل بعد استقلال مطرح شد؟

گزارش ویژه/ چرا نام قلعه نویی برای سرمربیگری فصل بعد استقلال مطرح شد؟

پایگاه خبری فوتبالی- سوالی که شاید بسیاری از هواداران استقلال از امروز صبح از خودشان و یا حتی دیگران بپرسند این است که ماجرای مطرح شدن نام امیر قلعه‌نویی به عنوان گزینه سرمربیگری استقلال چیست؟

به گزارش فوتبالی، ساعاتی قبل خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه در گزارشی قابل توجه به این موضوع اشاره کرد که هنوز از طرف مدیران سپاهان هیچ تماسی با امیر قلعه‌نویی برای تمدید قرارداد صورت نگرفته و معلوم نیست که سرمربی سپاهان هم بخواهد بعد از پایان قراردادش با این تیم (که انتهای این فصل در صورت برگزاری خواهد بود) در اصفهان بماند یا نه.

نکته مهم این گزارش، اشاره به این شایعه بوده که اگر امیر در انتهای فصل از سپاهان جدا شود، ممکن است در صورت جدایی فرهاد مجیدی از استقلال، جای او را روی نیمکت این تیم بگیرد و دوباره سرمربی استقلال شود. 

شایعه یا واقعیت؟
این خبر در حالی مطرح شده که احمد سعادتمند در اولین اظهارنظرش بعد از انتخاب به عنوان مدیرعامل استقلال، از مجیدی حمایت کرده بود. آن هم فرهاد مجیدی که چندان موافق انتخاب او نبود و با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نسبت به این موضوع، موضع گرفته بود. مجیدی در صفحه اینستاگرامش نوشته بود:" استقلال بیشتر از هر زمانی به مدیران توانا و پولساز نیاز دارد، نه مدیرانی که بدون پشتوانه اقتصادی لازم و با تبلیغات و وعده‌های دروغ فقط وقت استقلال را هدر می‌دهند." گویا این صحبتها اصلا به مذاق سعادتمند خوش نیامده و باعث شده که او در ظاهر علیرغم حمایت از فرهاد مجیدی، در باطن دل خوشی از سرمربی تیمش نداشته باشد و به نظر می‌رسد مطرح شدن بحث بازگشت امیر قلعه‌نویی به استقلال هم بی ارتباط با این ماجرا نباشد. به خصوص آنکه در فضای مجازی گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره دلیل انتشار خبر بازگشت احتمالی امیر به استقلال صورت گرفته است. فرهاد مجیدی و به دنبال او بازیکنان به دنبال بازگشت عبدالرضا موسوی به هیات مدیره استقلال بودند. اتفاقی که حتی با نامه خلیل زاده به موسوی برای بازگشت او نیفتاد.

چرا این خبر منتشر شد؟
درباره اینکه چرا در این مقطع خبر احتمال جدایی قلعه‌نویی او از سپاهان و بازگشت او به استقلال منتشر شده روایات متفاوتی وجود دارد منتهی منابع آگاه عقیده دارند، این خبر بی جهت رسانه‌ای نشده و شاید قرار است مجیدی با آگاهی از چنین خبری از سوی نزدیکان سعادتمند، سعی و در واقع اجبار به بهبود روابطش با سعادتمند داشته باشد. فرهاد بعد از انتشار آن پست اینستاگرامی به نفع موسوی و علیه سعادتمند، واکنش دیگری نسبت به این موضوع نشان نداده است. از طرف دیگر عده‌ای عقیده دارند انتشار چنین خبری فرهاد را وادار خواهد کرد که اگر دوست دارد کماکان سرمربی استقلال بماند، سعی کند کمتر از شرایط موجود باشگاه که اصلا هم شرایط خوبی نیست انتقاد کند و برای مدیران جدید باشگاه تصمیم گیری نکند. این استراتژی به نظر از سوی سعادتمند در پیش گرفته شده و به نظر می تواند فرهاد و دیگر بازیکنان استقلال را کنترل کند.

امکان قطع همکاری با فرهاد هست؟
فرض کنیم که استقلال بخواهد برای فصل آینده با مربی دیگری به جز مجیدی همکاری کند. در چنین شرایطی مدیران باشگاه باید هزینه فسخ قرارداد مجیدی را پرداخت کنند. قرارداد مجیدی با استقلال برای یک فصل و نیم بسته شده و همانطور که او گفته مبلغ قرارداد امسالش با استقلال، یک میلیارد و دویست میلیون تومان بوده است. درباره رقم قرارداد فصل بعد مجیدی با استقلال هم صحبت از رقمی در حدود سه و نیم میلیارد تومان است که اگر قرار به قطع همکاری با مجیدی باشد و مجیدی صلح و سازش نکند، آبی‌ها باید این پول را به او پرداخت کنند.

دیگر خبری از استعفا نیست
این موضوع می‌تواند برگ برنده فرهاد باشد چرا که او اگر تا امروز به هر دلیلی هم قصد استعفا داشت، حالا و با انتشار این خبر دیگر استعفا نخواهد کرد تا مدیران باشگاه مجبور به قطع همکاری با او شوند. بالاخره بین استعفا و قطع همکاری از سوی باشگاه، یک تفاوت 3.5 میلیارد تومانی وجود دارد. 

هواداران مربی خارجی را بهتر از قلعه‌نویی می دانند
فرض بگیریم تمام این اخبار و گمانه‌زنی‌ها صحت داشته باشد و فرهاد مجیدی در پایان فصل از استقلال به هر دلیلی جدا شود. در چنین شرایطی، امیر قلعه‌نویی چقدر شانس برای جانشینی او خواهد داشت؟ اگر به خاطر داشته باشید قبل از حضور استراماچونی در استقلال، قلعه نویی هم گزینه سرمربیگری استقلال بود منتهی آبی‌ها سراغ مربی ایتالیایی رفتند و طبیعتا هواداری که شاهد روزهای خوب تیمش با استراماچونی بوده، دیگر راضی به همکاری با یک مربی ایرانی نمی‌شود. درست است که فرهاد در حال حاضر هدایت استقلال را به عهده دارد اما باید به این نکته توجه داشته باشید که او در چه شرایطی جانشین استراماچونی شد و قطعا هوادار استقلال که شاهد روزه ای خوب پرسپولیس در دوران برانکو بوده، دوست دارد یک مربی خارجی بزرگ روی نیمکت تیم محبوبش بنشیند. شاید جالب باشد که بدانید عبدالرضا موسوی، پیش از این و در گفت و گو با نزدیکانش وعده داده بود در صورت ماندن در استقلال، فصل بعد استراماچونی را به این تیم برمی‌گرداند! حالا این ادعا، وعده و شعار بوده یا نه مشخص نیست اما بسیاری از استقلالی‌ها آرزوی چنین بازگشتی دارند و دوست دارند این ادعا اجرایی شود و قطعا حضور دوباره استراماچونی را به بازگشت قلعه‌نویی به تیمشان ترجیح می‌دهند. اگر چه قلعه نویی با استقلال روزهای خوبی داشته اما استقلالی‌ها از دو فصل آخر حضور او در تیمشان خاطرات چندان خوبی ندارند و البته عقیده دارند در شش فصل اخیر او هیچ موفقیت قابل توجهی بدست نیاورده و قهرمان هیچ جامی نشده که حالا استقلال بخواهد به دنبال او برود. البته همه می دانند قلعه نویی معمولا تیمهایش را چند هفته مانده به پایان لیگ همان فصل انتخاب و حتی شروع به بستنش هم می کند. قلعه نویی در نقل و انتقالات اگر دست مدیرانش باز باشد خریدهای خوبی انجام می دهد. در هر حال باید نشست و منتظر ماند که قرار است چه اتفاقهایی بیفتد. آیا فرهاد در استقلال می ماند یا فصل بعد قلعه نویی روی نیمکتی می نشیند که سالها برای تیمش بازی و مربیگری کرده است.

4344