یک فدراسیون، دو دبیرکل!

یک فدراسیون، دو دبیرکل!

پایگاه خبری فوتبالی- فدراسیون فوتبال تاکنون پاسخی روشن به نامه اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر تخطی از اساس نامه این فدراسیون در تغییر دبیرکل نداشته اما ابراهیم شکوری، سرپرست دبیرکلی برکنار شده این فدراسیون مطالب AFC علیه فدراسیون فوتبال ایران را تایید کرده است.

به گزارش فوتبالی به نقل از ایسنا، سال ۹۸ برای فدراسیون فوتبال به پایان رسید سالی که از نگاه بسیاری از کارشناسان و اهالی فوتبال سال خوبی برای فوتبال ایران نبود اما اصلاح اساس‌نامه و برگزاری انتخابات در سال جاری می‌تواند نقطعه عطفی برای فدراسیون فوتبال ایران باشد.

با این وجود، اقدامات خودخواسته اهالی فدراسیون در اداره این مجموعه، همچنان گریبانگیر فوتبال ایران شده است. مهمترین خبر فوتبالی سال ۹۹ جابجایی در بخش دبیرکلی این نهاد بود که در نهم فروردین، مهدی محمدنبی بعد از حدود ۵ سال، سمت سابق خود را به دست آورد تا ابراهیم شکوری جوان این مجموعه را ترک کند.

بازگشت نبی به فدراسیون فوتبال به خودی خود، یک تحول مدیریتی در سال ۹۹ محسوب می‌شود که با سابقه خود می‌تواند به اصلاح اساس نامه و برگزاری انتخابات سرعت بیشتری بدهد اما به فاصله چند روز از این اتفاق، AFC در اقدامی کم سابقه این تغییرات را زیر سوال برد.

در گزارشی که روز چهاردهم فروردین با عنوان «چند دستگی در فدراسیون فوتبال/ بوی تعلیق می‌آید»  در ایسنا منتشر شد، به جزییات اقدامات فدراسیون فوتبال و دو نامه AFC به این نهاد پرداخته و گفته شد که این فدراسیون در انتخاب دبیرکل مرتکب چه اشتباهاتی شده است.

* تایید نامه AFC توسط شکوری

در نامه AFC به فدراسیون فوتبال ذکر شده بود که ابراهیم شکوری به عنوان دبیرکل وقت در جلسه هیات رئیسه برای انتخاب دبیرکل جدید حضور نداشته است؛ در واقع طبق اساس‌نامه کنونی این فدراسیون، دبیرکل مسئول برگزاری جلسات مجمع، هیات رئیسه و کمیته های مختلف این فدراسیون است و باید در جلسات بدون داشتن حق رای شرکت کند.

با وجود مفاد موجود در اساس نامه که AFC هم به رعایت نشدن آن ها معترض شده، ابراهیم شکوری، در گفت و گویی که با بخش خبری تلویزیون ایران داشت، درباره غیبت در جلسه اخیر هیات رئیسه برای انتخاب دبیرکل گفت: من در آخرین جلسه هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال حضور نداشتم چون از زمان برگزاری جلسه اطلاع نداشتم.

در حال حاضر AFC او را دبیرکل فدراسیون می‌شناسد اما از طرفی فدراسیون فوتبال محمدنبی را به عنوان دبیرکل معرفی کرده است. شکوری درباره سمتش در این فدراسیون می گوید: "تصمیم‌گیری به‌عنوان اینکه من دبیر کل باشم یا نه، با رئیس و هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال است. خودم هم الان نمی‌دانم چه سمتی در فدراسیون فوتبال دارم!". 

* برگزاری جلسه هیات رئیسه بدون اطلاع دبیرکل

طبق اظهار شکوری مبنی بر اینکه به علت اطلاع نداشتن از زمان برگزاری جلسه هیات رئیسه، نتوانسته در این جلسه حضور یابد، می‌توان به این نتیجه رسید که فدراسیون فوتبال طبق ماده ۳۴ اساسنامه مرتکب تخلف شده و در واقع مصوبات جلسه اخیر این مجموعه برای انتخاب دبیرکل جدید با ابهاماتی مواجه است.

برخی از بندهای ماده ۳۴ اساس نامه فدراسیون فوتبال به این شرح است:

- رئیس فدراسیون باید موارد دستور جلسه را تهیه و تنظیم نماید. هر عضو هیات رئیسه می‌تواند موارد مورد نظر را برای درج در دستور جلسه پیشنهاد نماید. اعضای هیات رئیسه باید پیشنهادهای خود را جهت گنجانده شدن در دستور جلسه حداکثر ۱۰ روز قبل از برگزاری جلسه هیات رئیسه برای دبیرکل فدراسیون ارسال نمایند. دستور جلسه باید حداکثر تا هفت روز قبل از جلسه برای کلیه اعضای هیات رئیسه ارسال شود.

- دبیرکل در جلسات هیات رئیسه به عنوان دبیر بدون حق رای حضور می‌یابد.

- جلسات هیات رئیسه به صورت عمومی برگزار نمی‌شود. دبیر کل بر اساس پیشنهاد هیات رئیسه می‌تواند از افراد مطلع نیز دعوت به عمل آورد تا بدون حق رای در مذاکرات جلسه حضور داشته باشند.

طبق این بند، نه تنها دبیرکل در جلسه هیات رئیسه حضور نداشته بلکه برای دعوت از سایر اعضای هیات رئیسه هم اقدام نکرده که فدراسیون فوتبال باید نسبت به این موارد به کنفدراسیون فوتبال آسیا و فوتبال ایران پاسخگو باشد.

9697