مرزبان: لیگ باید ادامه پیدا کند/ نویدکیا و کریم باقری بهترین بازیکنانم بودند

مرزبان: لیگ باید ادامه پیدا کند/ نویدکیا و کریم باقری بهترین بازیکنانم بودند

پایگاه خبری فوتبالی- مربی سابق پرسپولیس در گفت و گویی بلند در خصوص شرایط این تیم، فوتبال ایران و .... صحبت کرد.

به گزارش فوتبالی، علیرضا مرزبان در گفت و گوی نوروزی با فوتبالی در خصوص مسائل مختلف صحبت کرد در این روزهای کرونایی صحبت کرد.

- راه حل بیرون رفت مشکلات پرسپولیس را در چه می بینید؟
یکی از بزرگ ترین مشکلات ما این است که ارتباط خوب خارجی نداریم به طور مثال خصوصی سازی وقتی در ایران می تواند خوب رشد کند که ما با کشورهای صنعتی ارتباط خوبی داشته باشیم. پرسپولیس هم همچنین شرایطی را دارد و باید به بخش خصوصی واگذار شود. ما احتیاج به یک کمپ خوب داریم تا برای تیم های پایه هم بتوانیم کار کنیم همان طور که شاهد هستیم از تیم های پایه پرسپولیس کم تر تیمی به بزرگسالان راه پیدا می کند. وقتی دولت به تیم پرسپولیس نظارت دارد باعث تغییرات مدیریتی زیاد و حضور مدیران ناکار آمد می شود افرادی که اطلاع و اعتقادی به پرسپولیس ندارند و تمام معضلات و مشکلات پرسپولیس به این بر می گردد.

-نقش شما در قهرمانی با پرسپولیس چه بود؟
زمانی که به ایران آمدم با حبیب کاشانی و حمید استیلی جلسه داشتم که قرار شد بازیکنان را بر اساس محور سیستم۲-۴-۴ باشد به همین دلیل بازیکنان را بر اساس این سیستم انتخاب کردیم. قهرمانی که پرسپولیس داشت هر کسی نقش خودش را داشت و ما بر اساس وظایفمان باید کیفیت کار خودمان را بالا می آوردیم. با سپاهان و پدیده هم قهرمان و موفق شدیم و افشین قطبی همان قدر وزنش در قهرمانی سنگین بود که حبیب کاشانی و حمید استیلی هم در این قهرمانی سهم داشتند.

- چرا قطبی نمی تواند در ایران کار کند؟
قطبی بعد از قهرمانی با پرسپولیس کارش در این تیم نیمه تمام ماند. او بعد از چند سال هم به فولاد آمد و آن جا هم کارش نا تمام ماند اما به هر حال یک سرمربی تنها نمی تواند در موفقیت یک تیم نقش داشته باشد. یکدلی و اتحاد خیلی مهم است و وقتی نیمکت یک تیم یا مدیریت و بازیکنان و هواداران آن یکدل و متحد نباشند تیمی نمی تواند موفق باشد. هر مربی سیستم و شیوه کار خودش را دارد و بعضی از مربیان ممکن است یک وقتی راه خودشان را گم کنند اما به نظر من افشین قطبی هنوز هم می تواند در ایران کار کند چرا که او کارش را دوست دارد و این خیلی مهم است.

- آیا پرسپولیس می توانست با کالدرون موفق و قهرمان شود؟
طبیعی است که می توانست چون تیم او صدر جدول بود و می توانست قهرمان شود کالدرون هم مربی خوبی بود اما کریم باقری مهم ترین مهره پرسپولیس بود کسی که می تواند حاشیه های این تیم را حل کند. شخصیت خوبی دارد، بازیکنان برایش احترام خاصی قائل هستند. بازی که ما سال گذشته با نفت مسجد سلیمان داشتیم صفر بر صفر شد و بازیکن روی زمین افتاد همان موقع کریم باقری از روی نیمکت بلند شد و داد زد و گفت تا فوتت می کنند، می افتی. این نشان می دهد که هم کریم باقری متعصب است و هم بازیکنان به او احترام می گذارند. و کالدرون هم می دانست بدون کریم باقری نمی تواند خوب کار کند و اسکوچیچ هم به دلیل تجربیات فوتبالی و شخصیتی که دارد بین بازیکنان اعتبار خاصی دارد و کسی جرات حاشیه و بی احترامی در تیم را ندارد. کالدرون هم خوب می دانست که بازیکنان پرسپولیس یکی را می خواهند که باید از او حساب ببرند. فقط حیف شد که کالدرون هم زود از پرسپولیس رفت.

- فریاد های شما کنار زمین همیشه معروف بود.
بازیکنان همیشه نیاز به انگیزه دارند . مربی موظف است که همیشه چک کند تک تک بازیکنان از لحاظ روانی آماده هستند و بازیکن آماده برای جنگیدن برای قهرمانی است. زمانی که تیم انگیزه نداشته باشد نمی توان بازی های بزرگ را برد.

- در خصوص لیگ و اتفاقاتی که در آن رقم خورد چه نظری دارید؟
متاسفانه لیگ ما امسال دچار شرایط بدی شده و تیم ها شرایط مالی سختی دارند و با این وضعیت بازیکنان تمرکز ندارند چرا که از این طریق زندگی می کنند. لیگ ما باید بستری باشد برای سازندگی بازیکنان ما برای تیم ملی و با این وضعیت ما کیفیت خوبی را شاهد نبودیم در لیگ.

- چه تیمی را شایسته قهرمانی می دانید؟
طبیعتا تیمی که در صدر جدول است شایسته قهرمانی است و پرسپولیس الان شایسته قهرمانی است. الان اگر لیگ را تعطیل کنیم مشخص است که پرسپولیس بالا است به نظر من سازمان لیگ باید بازی ها را ادامه دهد و با فاصله کم هر ۴ روز یک بار بازی ها را انجام دهیم و وقتی لیگ تعطیل شد دیگر  لیگ را تعطیل نکنیم چرا که ده روز استراحت و نقل و انتقالات کافی است و می توانیم بلافاصله لیگ را شروع کنیم.

- بهترین مربی لیگ را چه کسی می دانید؟
با توجه به کیفیت تیمی باید مشخص کنیم اگر صادقی با تیم سایپا نتیجه نمی گیرد دلیلش این نیست که او مربی بدی است بلکه تیم او جوان شده و صادقی یکی از مربیان خوب و باهوش ما است. باید ببینیم کیفیتی که برای یک سرمربی مهیا شده چقدر است مربیان را نباید بر اساس قهرمانی هایشان بلکه بر اساس کیفیت بازیکنانش باید مشخص کنیم.‌پارسال پدیده فوتبال خوبی را ارائه می داد که بازیکنان خوبی هم داشت. معیار برای انتخاب مربی نباید رده تیم او باشد و بلکه کیفیت و تغییر کیفیت تیمی او باید باشد.

- نقش پیشکسوتان در فوتبال را چطور می بینید؟
متاسفانه در ایران این طوری است که اگر از پیشکسوتان کمک بخواهید انتظار دارند که زود یک صندلی به آن ها داده شود در حالی که کسی که پیشکسوت است باید هر جا که می تواند کمک کند.سازمان دهی پیشکسوتان خیلی مهم است . پیشکسوتان انتظار خاصی هم ندارند آن ها احترام می خواهند. در آلمان برای پیشکسوتان دعوتنامه می فرستند و با آن ها صحبت می کنند . گاهی اوقات انتظار پیشکسوت فقط احترام است اما متاسفانه اعضایی که در هیات مدیره هستند هیچ کدام شان عرقی به تیم ندارند و فقط آن جا نشسته اند و پول می گیرند اما ما پیشکسوتان خوبی داریم که چون حرف حق را می زنند به آن ها اجازه همکاری نمی دهند.

- چرا شما زیاد در فوتبال ایران نماندید؟
در این مدتی که در فوتبال ایران بودم اشتباهات زیادی هم در خصوص انتخاب تیم ها داشتم اما خوشحالم که بعد از پرسپولیس با تیم های دیگر هم حس خوبی از کار کردن داشتم. ۴ قهرمانی که ۳ تا آن به عنوان دستیار و یک قهرمانی به عنوان سرمربی داشتم خوب بودند اما جدا از این اشتباهاتی هم در انتخاب تیم ها داشتم. به هر حال می توانم بگویم عاشق مردم ایران هستم و امیدوارم که بتوانیم به جام جهانی برویم.

- در خصوص انتخاب اسکوچیچ چه نظری دارید؟
باید ببینیم او با توجه به بازیکنانی که داشته چطور نتیجه گرفته است‌ فکر کنم او با ملوان ششم شد با خونه به خونه نتوانست صعود کند و با صنعت نفت پنجم جدول بود. به نسبت بازیکنانی که داشته مربی خوبی بوده است و از لحاظ فنی خوب است و مربی حاشیه ای هم نیست. مخالفت من بیشتر بر سر چگونگی انتخاب او بود. با چند مربی جلسه گذاشتند و یک دفعه از قوطی اسکوچیچ را در آوردند که به نظر من این سیاه بازی بود و یکی از کثیف ترین کارهایی بود که فدراسیون می توانست انجام دهد و اینطوری سرمربی انتخاب کردن سر مردم ایران را کلا ه گذاشتن بود.

-پاشنه آشیل تیم پرسپولیس را چه می دانید؟
پرسپولیس یکی از کامل ترین تیم های ایران است تیمی که چند سال است قهرمان می شود و در صدر جدول است قوی است اما این تیم به هر حال نیاز به تازه شدن هم دارد و تیمی باید ساماندهی شود که برای آسیا هم به دنبال قهرمانی باشد. پرسپولیس احتیاج به مهره های جدید دارد و نفراتی که بتواند با آن در آسیا قهرمان شود وگرنه با این تیم نمی تواند در آسیا موفق شود.

- در مورد بازگشت استوکس چه نظری دارید؟
به نظر من بازگشت استوکس درست نیست وقتی او رفتار عجیب و غریب دارد بهتر است که از پرسپولیس دور شود چرا که به پرسپولیس نمی خورد.

- در مورد یحیی گل محمدی چه نظری دارید؟
یحیی زمانی که در ذوب آهن بود خیلی خوب نتیجه می گرفت، با نفت هم خوب نتیجه گرفت و در تراکتور اگر چه نتایج خوبی نگرفت اما بازیکنان با کیفیت زیادی در اختیار نداشت. موفقیت های یحیی را بهترینش را در ذوب آهن و پدیده می توانیم بگوئیم که به هر حال در پرسپولیس هم ادامه کارش را دارد انجام می دهد که به نظر من با این شرایط می تواند پرسپولیس را هم قهرمان کند.

- از خودتان چه خبر؟
امسال که در تیمی نبودم کنار دخترم هستم چرا که او مدرکش را دارد می گیرد  و قرار است یک کلینیک بزند به همین دلیل من ترجیح دادم در کنار او باشم و شاید سال آینده دوباره بتوانم در کنار او کارم را ادامه دهم.

- استفاده از مربیان خارجی آیا برای پیشرفت فوتبال ایران مفید است؟
اگر در یک جمع بندی بخواهیم نگاه کنیم باید این مسئله را بپذیریم که مربیانی که به ایران می آیند حتی در لیگ سه آلمان هم به آن ها تیم نمی دهند . مثلا شفر با این که مربی خوبی بوده اما به او تیم نمی دهند‌ یک مسئله که خیلی مهم است مربی خارجی وقتی می تواند تاثیر گذار باشد که در تیم های پایه و آکادمی موثر باشد اما متاسفانه در ایران این طوری نیست که کسی که در فوتبال ایران وارد می شود فقط روی تیم بزرگسالان کار می کند و روی تیم های پایه کار نمی کند. مثال می زنم در ایران کدام مربی هر دو هفته یا سه هفته با مربیان تیم های پایه جلسه گذاشته یا دنبال راه حل بوده است. وقتی مربی خارجی می آید کافی است که بگویند چند تیم خارجی را تمرین دهد، همان موقع اعضای هیات مدیره پشت او پنهان می شوند. مثال برایتان می زنم وقتی کالدرون آمد مدیران پشت سر او پنهان شوند چون آن موقع برای یک مدت از انتقادات خارج می شوند و برای چند وقت آرامش دارند. به نظر من از لحاظ کیفیتی حضور مربیان خارجی در فوتبال ما خیلی تاثیر گذار نبوده اما حداقل از لحاظ قایم شدن مسئولین تاثیر داشته. 

- در مورد بازیکنان خارجی چه نظری دارید؟
بازیکنانی که بتوانند در لیگ ۳ اروپا هم بازی کنند به ایران نمی آیند بیشتر بازیکنانی که می آیند متاسفانه بیشتر مربیان خارجی در قرارداد شان است که ۳ بازیکن خارجی می توانند بیاورند و از این طریق پول هایی را هم جا به جا می کنند.

در مورد این کلمات هر چه به ذهنتان می رسد بگویید: 

بهترین تیمی که با آن کار کردید: به عنوان سرمربی با تیم پیکان 

بهترین بازیکن ایرانی که با او کار کردید: محرم نویدکیا و کریم باقری 

بهترین بازیکن خارجی که با او کار کردید: سزار بازیکن سپاهان 

بدترین خارجی که با او کار کردید: اسم نمی برم

با استعداد ترین بازیکنی که استعدادش دیده نشد: کسی که استعداد داشته باشد دیده می شود 

بهترین کاپیتان تیم شما: محرم نوید کیا و کریم باقری 

رو اعصاب ترین بازیکن: میثم رضا پور چون دائم مصدوم می شد

4344