فورفورتو درباره علی دایی و رکورد گل‌های ملی‌اش: بس است آقای رونالدو!

فورفورتو درباره علی دایی و رکورد گل‌های ملی‌اش: بس است آقای رونالدو!

پایگاه خبری فوتبالی – مجله فورفورتو در جدیدترین شماره خود در یک گزارش به بررسی زندگی حرفه‌ای علی دایی پرداخته است. علی دایی بهترین گلزن ملی جهان است اما احتمال دارد کریستیانو رونالدو این رکورد او را بشکند.
به گزارش فوتبالی، رونالدو به زودی رکورد علی دایی را می‌شکند اما تا آن زمان، دایی هنوز پادشاه گلزنی در بازی‌های ملی است. مسئله‌ای که هممیشه او را شماره یک کرده. نکته این جاست دایی تنها یک بار تاریخ‌سازی نکرده و دو بار این رکورد را شکسته است.

رکورد ۸۴ گل فرانس پوشکاش برای ۴۷ سال دست نخورده باقی مانده بود. این مهاجم مجارستانی در سال ۱۹۵۶ و در سن ۲۹ سالگی به فوتبال خود پایان داد. او برای رئالی‌ها ۲۴۲ گل زده بود اما در تیم ملی چنین آماری نداشت. در نوامبر ۲۰۰۳ دایی به رکورد ۸۳ گل برای ایران رسید. گلزنی مقابل کره شمالی از روی نقطه پنالتی در دقیقه ۵۲ باعث این اتفاق شد اما در پی پرتاب یک ترقه، بازیکنان کره‌شمالی از بازی بیرون رفتند و برنگشتند. پس از این اتفاق ایران ۳-۰ برنده شد و کره با محرومیتی ۱ ساله از رقابت‌های ملی مواجه گردید تا رکوردشکنی علی دایی به تعویق بیفتد و این گل محاسبه نشود.
یک هفته بعد علی دایی مقابل لبنان در بیروت گل زد و رکورد شکسته شد. او که لقبش «آقای گل» بود تا انتهای دوران بازی حرفه‌ایش ۱۰۹ گل در ۱۴۹ مسابقه زد و ۲۵ گل بیشتر از نفر دوم داشت. حضور دایی در تیم ملی از زمان بازی در بانک تجارت و ۷ گل ملی در سال ۱۹۹۳ آغاز شد. او چندی بعد باید خدمت سربازی‌اش را می‌گذراند و به همین دلیل شانس پیوستن به جوبیلو ایواتا را از دست داد. به او گفته شد برای حضور دوباره در تیم ملی نیاز به پوشیدن پیراهن پرسپولیس دارد اگرچه تمام خانواده‌اش به استقلال علاقه داشتند.

دایی در نهایت با امضای قرارداد به عضویت پرسپولیس درآمد و در سال ۹۶ بازهم به تیم ملی برگشت. دایی ۲۲ گل ملی هم در یک سال فوتبالی در سال ۹۶ به ثمر رساند که باعث شد تا رکورد قبلی متعلق به غلامحسین مظلومی با ۱۹ گل در یک سال را بشکند. ۴ گل به نپال و ۵ گل به سری‌لانکا در بازی‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا در آمار دایی وجود داشت اما بازی‌های درخشانش مربوط به خود تورنمنت جام ملت‌ها بود که منجر به ۴ گل زده در ۲۳ دقیقه مقابل کره جنوبی شد. بعد از مدت کوتاهی بازی در السد در سال ۹۶ دایی در سال ۹۷ به بوندس لیگا رفت و پیراهن آرمینا بیله‌فیلد را در کنار هموطنش کریم باقری بر تن کرد. این دو بازیکن در جریان بازی ایران در مقدماتی جام جهانی مقابل مالدیو کولاک کردند. از ۱۷ گل زده توسط تیم ملی ایران ۲ گل سهم دایی و ۷ گل سهم کریم باقری بود.
دایی هیچ‌وقت بازیکنی تکنیکی نبود اما قدرت سرزنی خوبی داشت و در محوطه جریمه بسیار عالی بود. دایی انسانی با اراده بود و نزدیک به دو دهه حضوری مستمر در تیم ملی داشت اگرچه با مایلی کهن به مشکل خورد و مورد تنبیه قرار گرفت اما مدتی بعد مایلی کهن اخراج شد. مایلی کهنی که در سال ۲۰۱۴ به دلیل شکایت دایی به زندان افتاد.
دایی کمک کرد تا ایران برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته (در سال ۹۸) به جهام جهانی برسد. او در جام گل نزد اما به مهدوی کیا و در جریان برد تاریخی مقابل آمریکا پاس گل داد. دایی قبل از جام کارهای انتقالش به بایرن مونیخ را انجام داده بود اما در بایرن باید با بازیکنانی چون جیووانی البر و کارستن یانکر رقابت می‌کرد و در نتیجه در دوران حضورش تنها توانست ۶ گل برای باواریایی‌ها به ثمر برساند. او اولین بازیکن ایرانی است که در لیگ قهرمانان حضور پیدا کرده و می‌توانست به عنوان بازیکن تعویضی در فینال ۹۹ به بازی بیاید این اتفاق رخ نداد. او در میانه فصل به کمک تیم ملی ایران در جریان بازی های آسیایی شتافت و به همراه سفیدپوشان تیم ملی قهرمان شد.
دایی پس از بایرن به هرتابرلین پیوست و دو گل به چلسی و ۱ گل به میلان زد. او در جریان ۲۰ گل ملی‌اش در سال ۲۰۰۰ توانست ۴ گل هم به گوام بزند اما این بار ایران در پلی‌آف مقابل ایرلند شکست خورد و به جام جهانی نرسید.

زمانی که او با رکورد پوشکاش برابری کرد ۳۴ ساله بود و پس از مدت کوتاهی عضویت در الشباب به پرسپولیس پیوسته بود. او در جریان بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ هم‌چنان رکوردش را بهبود بخشید با گلزنی مقابل لائوس اولین بازیکن تاریخ تبدیل شد که ۱۰۰ گل ملی به ثمر رسانده است. گل صد و نهم دایی تنها ۳ ماه پس از آغاز مسابقات مقدماتی و در مقابل کاستاریکا زده شددر سن ۳۷ سالگی، علی دایی نتوانست در جام جهانی گلزنی کند و در بازی دوم مقابل پرتغال، که با گلزنی کریستیانو رونالدو همراه بود هم روی نیمکت نشست. آلمان، نقطه پایان بازی‌های ملی علی دایی بود. او مدتی بعد سرمربی تیم ملی در راه رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۰ شد که البته این اتفاق رخ نداد و ایران به جام جهانی نرسید. او در سال ۲۰۱۹ از سایپا اخراج شد.
اگرچه برای دایی، مربیگری خوب پیش نرفته اما رکورد او دست‌نیافتنی بوده. هرچند ۹۶ گل از ۱۰۹ گل دایی مقابل حریفانی آسیایی به دست آمده است. او ادعا دارد ۱۱۱ گل زده اما فیفا بازی مقابل افغانستان در بازی‌های ۲۰۰۲ را زیر ۲۳ سال و غیر رسمی اعلام کرده است.
هرچه رونالدو گل‌ها بیشتری می‌زند رکورد دایی بیشتر در معرض شکسته شدن قرار می‌گیرد. او گفته: افتخار می‌کنم که رکوردم این هم مدت دست نخورده باقی مانده اما رکوردها برای شکسته شدن هستند. خوشحالم که چنین بازیکن بزرگی می‌خواهد رکورد من را بشکند زیرا رونالدو را یکی از ۳ بازیکن برتر تاریخ می‌دانم.
اگر رونالدو این رکورد را بشکند تنها یک‌بار این کار را انجام می‌دهد اما دایی دو بار این رکورد را شکسته است.

1101