طالقانی: درباره پرونده ویلموتس از نبی سوال کنید/ وضعیت مالی فدراسیون اصلا خوب نیست

طالقانی: درباره پرونده ویلموتس از نبی سوال کنید/ وضعیت مالی فدراسیون اصلا خوب نیست

پایگاه خبری فوتبالی- فوتبال ایران در روزهای نوروز امسال، مثل تعطیلات نوروزی سالهای گذشته نیست. سالهای گذشته مسابقاتی در رده های مختلف در حال برگزاری بود اما امسال در ایران و جهان فوتبال به خاطر کرونا به تعطیلات رفته است. حالا همه چیز و همه خبرها درباره شیوع کرونا ویروس در جهان است. اما در همین روزهای کرونایی، ناگهان خبری مبنی بر تغییر سرپرست دبیرکل فدراسیون مخابره شد تا ابراهیم شکوری جوان پس از حدود 17 ماه جای خود را به مهدی محمد نبی دبیرکل اسبق فدراسیون بدهد و این تغییر در این برهه باعث تعجب اهالی فوتبال شد. فوتبالی که این روزها تعطیل است و از انتخابات تا جزئی ترین امورش تحت تاثیر کرونا قراردارد با انتخاب نبی، توجه ها را به خودش جلب کرد. پس از این انتخاب حواشی بسیاری به وجود آمد و موافقان و مخالفان نظرات مختلفی را ابراز کردند. هدایت الله ممبینی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال از هیات رئیسه فدراسیون فوتبال به خاطر سکوت در قبال برگزار نشدن جلسه و انتخاب سرپرست دبیرکلی انتقاد کرده بود. البته منظور او شخص نبود و به روند انتخاب انتقاد داشت. در این میان برای بهتر پرداخته شدن به این موضوع سراغ عبدالکاظم طالقانی عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و یارهمیشگی حیدر بهاروند سرپرست کنونی فدراسیون رفتیم و با او در این باره و همچنین مسایل دیگر فوتبال گفت و گو کردیم. شویم.

آقای طالقانی در روزهای کرونایی که البته با روزهای نوروزی مصادف شده، آیا جلسه هیئت رئیسه فدراسیون  تشکیل شد و سرپرست جدید دبیرکلی فدراسیون انتخاب شد؟ این انتخاب در چنین روزهایی کمی مبهم است و این سوال را به وجود می آورد که چرا در چنین زمانی باید این انتخاب صورت بگیرد؟ ضمن اینکه آقای ممبینی هم گفته بود که هیچ جلسه ای برگزار نشده است...

درباره سوالی که شما دارید می پرسید در سایت رسمی فدراسیون فوتبال، توضیحات لازم داده شده است و سخنگوی فدراسیون هم در این رابطه صحبت کرده است. ضمن اینکه روز تعطیل هم نبود و طبق ابلاغیه های دولت یک سوم کارمندان باید در سرکار حاضر شوند و در فدراسیون فوتبال هم یک سوم کارمندان حضور دارند.

در این میان حواشی به وجود آمد و آقای ممبینی از انتخاب آقای نبی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت جلسه ای برگزار نشده است. شما هم این حواشی را تکذیب کردید. اما مثل اینکه واقعا جلسه تشکیل نشده، می توانید بیشتر شرح بدهید که چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ بالاخره چند صدایی در هیات رئیسه زیاد هم بد نیست و نوید دموکراسی در فدراسیون فوتبال را می دهد...

برای تصمیم سازی حضور افراد لازم است. اگر بنده در جلسات شرکت نکرده باشم و در روند تصمیم سازی ها حاضر نباشم قطعا از قضایا مطلع نیستم و اینکه این را تعمیم بدهم به بقیه اعضا، این هم درست نیست. همه اعضا در جریان بودند که  آقای بهاروند  این تصمیم را گرفته اند. در ضمن سرپرست می تواند در شروع کسی را مطلع نکند اما در ادامه تایید اعضا را بگیرد.

پس قبول دارید که جلسه ای برگزار نشده است...

(سکوت می کند)

خب این روزها وضعیت فوتبال بسیار عجیب و غریب شده است...

چه عجیب و غریبی شده است؟ چه مشکلی الان متوجه فدراسیون است؟ ما در فدراسیون فوتبال مشکلی نداریم و همه امور تحت کنترل است.

شیوع کرونا باعث شده همه چیز فوتبال روی هوا باشد. آیا شما و دیگر اعضا در هیات رئیسه برای تداوم لیگ و یا خاتمه آن به توافقی رسیده اید یا حتی جلسه ای در این زمینه داشته اید؟

این ویروس و بیماری فقط برای ما نیامده و کل فوتبال دنیا را تحت تاثیر قرارداده است. ما هنوز جلسه ای نداشته ایم و صحبتی نکرده ایم. تداوم لیگ و اجرای آن به عهده سازمان لیگ است ودر کل وضعیت موجود استانهای کشور و تصمیمات کلان تر مملکت همه چیز را مشخص خواهد کرد و نمی توان تصمیمی خارج از چرخه گرفت و باعث تهدید سلامتی مردم شد. همه چیز الان تعطیل و نیمه تعطیل است. معلوم هم نیست که ویروس کی می رود و کی ریشه کن می شود. فعلا که هست.

تلقی خود شما در این رابطه چیست؟

  الان نمی توانم حرف قاطعانه ای بزنم و باید منتظر ماند.

انتخابات فدراسیون به کجا رسید؟

با عقب افتادن انتخابات به دلیل اصلاح اساسنامه و شیوع کرونا اقداماتی در مرحله انجام است که البته از سازو کار اصلاح اساسنامه به صورت ریز اطلاعی ندارم ولی می دانم که سرپرست محترم کارگروهی را تشکیل داده اند و این کارگروه به دنبال جمع بندی است تا اقدامات موثری را انجام دهد اما اینکه اساسنامه مورد تایید دولت قرار نگرفته قطعا باید ان جی یو بودن فدراسیون مورد تایید نهادهای بالادستی قرار بگیرد تا به سراغ سایر کارها برویم.

آقای طالقانی یکی از مهمترین بحث ها مربوط به حضور بازنشسته ها در فدراسیون فوتبال است. آیا بازنشسته ها می توانند بعد از اصلاح اساسنامه در فدراسیون فوتبال مشغول شوند؟

در اساسنامه ما  نه در قبل نه در حالا صحبتی از بازنشستگی نبوده و سن 65 سال معیار اساسنامه بوده و غیر از این اگر بحث دیگری باشد نیازمند تصویب و نظر  اعضای مجمع است.

آیا در رابطه با پرونده ویلموتس اطلاع دارید؟

من در جریان اتفاقات این پرونده  نیستم و باید این سوال را از آقای نبی سرپرست جدید دبیرکلی بپرسید.

 در صورت شکست در پرونده ویلموتس چه کسی پاسخ گو خواهد بود ؟

باید اجازه بدهید سرانجام پرونده مشخص شود بعد به دنبال پاسخ گو باشید من به صورت کلی در جریان این پرونده قراردارم اما از جزئیات و روند پیگیری اش  خبری ندارم.

تا چند روز دیگر موعد چک چند ده میلیاردی فدراسیون فرا می رسد که باید این چک را پاس کند آیا فدراسیون توانایی پاس کردن این چک را دارد؟

وضعیت مالی فدراسیون که اصلا مناسب نیست ما از کمک هایی که باید در حق فوتبال شود محرومیم. ما نتوانستیم پول هایمان را از فیفا بگیریم و به همین خاطر در این وضعیت به سر می بریم. وضعیت اصلا وضعیت خوبی نیست.

آقای طالقانی قبول دارید که در امر بازاریابی و جذب سرمایه و حامی مالی ناموفق عمل کرده اید؟

نه قبول ندارم در حد توانمان و تا جایی که به ما اجازه داده اند درست کار کردیم در خیلی از شرایط اجازه کار به ما داده نشده است.

چه کسی به شما اجازه کار نداده است؟

ما الان حق پخش تلویزیونی را از چه کسی بگیریم؟ این یک امر اساسی است و نمی توان آن را کتمان کرد. مگر چند درصد درآمد ما مربوط به حامیان مالی است؟ حق پخش تلویزیونی همه جای دنیا 70 الی 80 درصد هزینه های فوتبال را پوشش می دهد ولی الان نه تنها از آن بی بهره هستیم بلکه کرونا هم سبب شده که کلا فوتبال بساطش جمع شود. از سوی دیگر شرکت های طرف تبلیغاتی هم متضرر شدند باید منتظر بمانیم و ببینیم عاقبت ما با این ویروس به کجا می رسد و برای فوتبال دنیا چه تصمیمی گرفته خواهد شد ما هم همان تصمیم را خواهیم گرفت.

چرا ابراهیم شکوری از بدنه فوتبال جدا شد؟ و اینکه منتقدین می گویند سر پرست دبیر کلی در اساسنامه فدراسیون فوتبال وجود ندارد

این طور نیست. الان در ذهنم نیست که دقیق ماده مورد نظر را بگویم ولی ما در صورت سکوت اساسنامه طبق اختیاراتی که همین اساسنامه به ما می دهد می توانیم در صورت نیاز تصمیم سازی کنیم تا مشکلات را حل کنیم. بحث سرپرست دبیر کلی هم در همین دسته طبقه بندی می شود. در رابطه با جدایی ابراهیم شکوری از بدنه فدراسیون فوتبال باید بگویم ایشان حضور دارند و جدا نشده اند و کارمند فدراسیون هستند و هر جایی که سرپرست فدراسیون صلاح بدانند ایشان را به کار خواهند گرفت. آقای شکوری از جوانان تلاشگر و موثر فوتبال هستند و در روند تصمیم گیری باید این حق را به سرپرست بدهیم تا تغییرات لازمه را به وجود بیاورد.

گفت و گو از سالار علیخواه/ پایگاه خبری فوتبالی

7655