آیا رونالدو واقعا پنالدو است؟

آیا رونالدو واقعا پنالدو است؟

پایگاه خبری فوتبالی – کریستیانو رونالدو در بازی رئال مادرید مقابل مالمو در 9 دسامبر 2015 چهار گل زد، و اولین بازیکنی شد که در مرحله گروهی لیگ قهرمانان گل‌هایش را دورقمی می‌کند. او پس از بازی بسیار خوشحال بود، تا این که یک خبرنگار از او پرسید که راست می‌گویند که بسیاری از گل‌های او پنالتی بوده است؟ هیچ‌کدام از چهار گل رونالدو در آن بازی پنالتی نبود و این سوال عجیب به نظر می‌رسید. از 11 گلی که رونالدو در مرحله گروهی لیگ قهرمانان زده بود هم تنها دو گل پنالتی بود.

به این ترتیب رونالدو گفت: «تو باید به آمار نگاه کنی. چند گل برای رئال مادرید زده‌ام؟ مگر همه آنها پنالتی بوده‌اند؟»

با این حال، لقب پنالدو روی رونالدو مانده است. 

رونالدو در تابستان 2009 از منچستر یونایتد به رئال مادرید پیوست. او در این تیم تبدیل به محور حملات شد. گونسالو ایگواین در فصل اول در خط حمله کنار رونالدو بازی می‌کرد و در 40 بازی 29 گل زد. اما کریم بنزما در فصل بعد به او ترجیح داده شد، چرا که فداکارانه بازی می‌کرد و پرتلاش بود. رونالدو هم پنالتی‌زن اول رئال مادرید، و گزینه اصلی زدن ضربات ایستگاهی شد. مسعود اوزیل و آنخل دی‌ماریا هم به رئال آمدند تا پاس‌های عمقی و سانترهای بیشتری برای رونالدو انجام دهند. به این ترتیب آمار رونالدو در فصل دوم حضورش در اسپانیا عالی شد. او در سال‌های 2010 تا 2015، در هر فصل کمتر از 50 گل نزد.

اما چیزی که بیش از همه باعث شد این لقب روی او بماند، گلی بود که در بازی مقابل اتلتیکو مادرید در فینال لیگ قهرمانان 2014 زد. گل او از روی نقطه پنالتی بود و نتیجه را در لحظات پایانی چهار بر یک کرد. این گل تاثیر خاصی نداشت، اما رونالدو شادی پس از گل اغراق‌آمیزی انجام داد و بیش از حد خوشحالی کرد، و این تصویر در یادها ماند.

رونالدو در تمامی رقابت‌های باشگاهی از آغاز فصل 10-2009 تاکنون، بیشترین ضربات پنالتی را در باشگاه‌های اروپایی زده، و بیشترین گل زده از روی ضربات پنالتی را هم به نام خود ثبت کرده است. او 107 ضربه پنالتی زده که 93 تا را به گل تبدیل کرده است. هیچ بازیکنی به اندازه او پنالتی نزده و پنالتی گل نکرده است. اما باید در نظر داشت که لیونل مسی در هر دو لیست نفر دوم است. او در این بازه 82 پنالتی زده و 64 پنالتی را به گل تبدیل کرده است. البته آمار گل‌زنی مسی از روی نقطه پنالتی با انتقادات زیادی همراه است، اما عجیب است که رونالدو به دلیل آمار عالی‌اش (87 درصد گل کردن پنالتی) تحت انتقاد قرار می‌گیرد. او در هر تیمی که باشد، گزینه اصلی زدن ضربات پنالتی است.

او همچنین در 11 سال اخیر 503 گل به ثمر رسانده، که 18 درصد گل‌هایش از روی نقطه پنالتی بوده است. این عدد برای مسی تنها 12 درصد است. جالب آن که 20 درصد گل‌های زلاتان ایبراهیموویچ از فصل 09-2008 تاکنون پنالتی بوده است.

رونالدو همچنین از فصل 10-2009 تاکنون در رده ششم بیشترین پاس گل قرار دارد و تعداد پاس‌های گل او برابر با سسک فابرگاس است. پاس‌های گل او بیشتر از داوید سیلوا، کوین ده‌بروینه، و ادن هازارد بوده است.

8444