گزارش ویژه/ کابوس چندصد میلیارد تومانی سرخابی‌ها در سال ۹۹

گزارش ویژه/ کابوس چندصد میلیارد تومانی سرخابی‌ها در سال ۹۹

پایگاه خبری فوتبالی- سال ۹۹ آغاز شده و در همین روزهای اول خبرهای خوبی به فوتبال ملی و باشگاهی ایران نمی رسد.

به گزارش فوتبالی، پس از آنکه ای اف سی هم مثل فیفا، از دادن پول به باشگاههای ایرانی خودداری کرد، از اول ژانویه ۲۰۲۰ به دلیل تحریم های بانکی، فدراسیون فوتبال باشگاهها یک دلار هم نمی توانند از ای اف سی بگیرند. به این ترتیب پاداش بردها و مساوی تیمهای ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا در ای اف سی بلوکه می شود. با این بحران جدید سوال مهمی که این روزها مطرح می شود این است که دو تیم محبوب پایتخت چقدر بدهی خارجی و بدهی داخلی دارند؟

 درباره بدهی های داخلی دو تیم به جز چند خبر و گمانی زنی چیز خاصی منتشر نشده است.  گفته شده که استقلال چیزی در حدود ۵۰ میلیارد تومان تا پایان فصل باید به بازیکنان و مربیان داخلی اش بپردازد. ایم رقم در پرسپولیس به حدود ۷۵ تا ۸۰ میلیارد تومان می رسد. ضمن اینکه چه لیگ برتر به پایان برسد و چه قطع شود تا ادامه پیدا کند، دو باشگاه باید برای فصل آینده هم خرید داشته باشند که حداقل حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان لازم دارند. این پولها از کجا باید تامین شود. تا همین الان اگر برای تیم بستن فرض بگیریم هر تیم به ۳۵ تا ۴۰ میلیارد نیاز داشته باشند تا همین الان استقلال حدود ۸۵ تا 90 میلیارد تومان و پرسپولیس حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ لازم دارند!

 حالا که مشخص شده کنفدراسیون فوتبال آسیا هم مثل فیفا از دادن پول به تیمها و افراد ایرانی معذور شده، این نگرانی برای هواداران سرخابی به وجود آمده که تکلیف بدهای های این دو تیم به خارجی ها چه خواهد شد. چون استقلال و پرسپولیس روی درآمدهای حضور در لیگ قهرمانان آسیا برای پرداخت بدهی‌هایشان حساب کرده بودند ولی حالا باید قید گرفتن پول از AFC را بزنند. با توجه به بدهی های خارجی و پولی که دو تیم در سال ۹۹ نیاز دارند باید گفت که امسال برای این دو تیم به کابوس تبدیل خواهد شد چرا که دو تیم به چندصد میلیارد تومان نیاز دارند! چه کسانی باید این پول هنگفت را تامین کنند؟ 

در گزارشی که پایگاه خبری فوتبالی دیشب منتشر کرد، رقم بدهی خارجی استقلال و پرسپولیس حدود ۵ و نیم میلیون دلار(استقلال ۲ میلیون دلار و پرسپولیس ۳ و نیم میلیون دلار) اعلام شد. اما برای همین ارقام هم چند روایت وجود دارد.

روایت اول

درباره رقم دقیق این بدهی دو روایت دیگر هم وجود دارد. خبرگزاری ایسنا در گزارشی که دو روز قبل منتشر کرد از بدهی ۵۰ میلیارد تومانی دو تیم خبر داده و نوشته:" میزان جریمه مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به دلیل شکایات مربیان و بازیکنان خارجی این دو تیم در سال ۹۸ جمعا معادل یک میلیون و ۸۹۷ هزار یورو و ۱ میلیون و ۲۱۰ هزار دلار بوده که با توجه به قیمت روز صرافی (دلار حدود ۱۵۰۰۰ تومان و یورو حدود ۱۷۰۰۰ تومان محاسبه شده است؛ میزان جریمه یورویی دو باشگاه ۳۲ میلیارد و ۲۴۹ میلیون تومان و جریمه دلاری آن ها ۱۸ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان بوده است که جمعا به مبلغی معادل ۵۰ میلیارد و ۳۳۹ میلیون تومان منجر می شود." دقت کنید که فقط این رقم به سال ۹۸ اختصاص دارد و پیش از آن را شامل نمی شود.

جزئیات بدهی

اگر متوجه این بخش از گزارش ایسنا نشدید باید بدانید که این خبرگزاری، بدهی پرسپولیس را به صورت یورویی و بدهی استقلال را به صورت ریالی محاسبه کرده است.

بر مبنای این گزارش، پرسپولیس ۴۷۵ هزار یورو به ماریو بودیمیر، یک میلیون و ۵۵ هزار یورو به برانکو،۲۰۵ هزار یه یورو به برادر برانکو ۱۶۲ هزار یورو به پانادیچ باید پرداخت کند ضمن آنکه فرناندو گابریل هم ۲۳ هزار دلار از این باشگاه می‌خواهد و اگر پرسپولیس تا اواخر پول گابریل را ندهد، تا روز پرداخت این وجه از سه پنجره نقل و انتقالاتی ملی و بین المللی متوالی محروم خواهد شد.

برویم سراغ استقلال. آبی‌ها ۹۳ هزار دلار به سرور جپاروف، ۶۸ هزار دلار به منشا، ۴۶ هزار دلار به رابسون جانواریو و ۵۵۰ هزار به وینفرد شفر بدهکار هستند ضمن آنکه ایسنا بدهی ۴۳۰ هزار دلاری استقلال به پروییچ که فیفا آن را پرداخت کرد، در گزارش خود آورده است اما این پول توسط فیفا به حساب وکیل پروپیچ واریز شده است.

همانطور که نوشتیم ایسنا در گزارشش به این نکته اشاره کرده که پرونده های بررسی شده در این گزارش تنها پرونده‌هایی است که سرنوشت آن ها در سال جاری مشخص شده است.

روایت دوم

از طرف دیگر یک کانال تلگرامی به نام توتال فوتبال روایت دیگری از بدهی استقلال و پرسپولیس دارد. بر مبنای این گزارش پرسپولیس در پرونده برانکو جدا از یک میلیون و ۵۵ هزار یورو، باید  ۵۳ هزار یورو دیرکرد به علاوه ۲۵ هزار یورو هزینه دادرسی پرداخت کند تا طلب مرد کروات از پرسپولیس جمعاً به رقم ۱ میلیون و ۱۳۳ هزار یورو برسد. درباره بودیمیر هم ۲۴ هزار یورو هزینه دیرکرد را باید به حکم ۴۷۵ هزار یورویی او اضافه کرد. پانادیچ هم به جای ۱۶۲ هزار یورو، ۱۶۶ هزار یورو از قرمزها می‌خواهد.

این کانال تلگرامی به بدهی‌هایی هم اشاره کرده که مربوط به سال ۹۸ نیست. برای مثال فرناندو گابریل،نیلسون،چوک و مارکو ۲۵۰ هزار یورو از پرسپولیس می‌خواهند ضمن آنکه گابریل کالدرون و دستیارانش، ۶۵۰ هزار یورو( کالدرون به دنبال گرفتن نیم میلیون یورو از پرسپولیس است) از پرسپولیس می‌خواهند تا این باشگاه روی هم ۹۰۳ هزار یورو معادل ۴۸ میلیارد تومان بدهی خارجی داشته باشد.

استقلال هم جدا از بدهی‌هایی که مربوط به سال ۹۸ بوده و در گزارش ایسنا به آن اشاره شده، باید ۲۹۰ هزار دلار به بویان نایدنوف بدهد، ۱۳۰ هزار دلار به پادوانی و ۱۲۵ هزار دلار هم به خاطر رضایتنامه ایسما به باشگاه پاختاکور پرداخت کند.

مورد ویژه استراماچونی

اما استراماچونی چقدر از استقلال پول می خواهد؟ خواسته استراماچونی از استقلال را ۴۵۰ هزار دلار تخمین زده شده و بر این اساس کل بدهی استقلال به خارجی‌هایش را :۱ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار معادل تقریبی ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان حساب کرده است. البته کانال تلگرامی به این نکته اشاره نکرده که ۴۵۰ هزار دلار- یا رقمی در حدود آن – مربوط به زمانی است که استرا فصل بعد روی نیمکت یک تیم دیگر نشسته باشد چرا که در غیر اینصورت استقلال باید رقم قرارداد فصل دوم او- ۷۵۰ هزار یورو – را به حساب این مربی ایتالیایی واریز کند که احتمالا پس از دعوای حقوقی و حکم فیفا خواهد بود.

بدهی چند صد میلیاردی

همانطور که در این سه روایت دیدید، استقلال و پرسپولیس بدهی خارجی بسیار زیادی دارند( تازه به جزییات بدهی داخلی این دو تیم مثل حقوق بازیکنانشان در فصل جاری اشاره‌ای نکردیم و به صورت کلی اشاره شد) و باید دید تکلیف این بدهی چه خواهد شد و اصلا کدام یک از مدیران سرخابی توان فراهم کردن منابع مالی برای پرداخت چنین بدهی‌ای دارند. نقش وزارت ورزش چیست و البته کدام مدیران حاضر هستند زیر بار چندصد میلیارد بدهی این دو تیم بروند! علی فتح الله زاده که به نوعی استعفا داد، انصاری فرد هم به دلایل خاص خودش و فقط چند روز پس از حکم یک میلیون و ۵۵ هزار یورویی برانکو و اختلاف با وزارت ورزش مستعفی شد. دو باشگاه که به نظر ورشکسته می رسند و البته از اعتراف به ورشکستگی خبری نیست. سال ۹۹ مطمئنا فیفا و ای اف سی با فوتبال ایران شوخی نخواهند داشت. خدا به استقلال و پرسپولیس رحم کند!

9697