سال 98 هم تمام شد؛ سه دلیل خصوصی نشدن سرخابی‌ها!

سال 98 هم تمام شد؛ سه دلیل خصوصی نشدن سرخابی‌ها!

پایگاه خبری فوتبالی- حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی از سه دلیل می گوید که خصوصی شدن پرسپولیس و استقلال را بار دیگر به تاخیر انداخته است. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ورزش سه، سال 1398 هم تمام شد و علیرغم تمام خبرهایی که از بخش روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان در مورد خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس منتشر می‌شد، این دو باشگاه همچنان با همان روش قبلی به کار خود در شرایطی ادامه می دهند که مالکیت دولتی با تغییرات مکرر در این دو باشگاه همراه بود و هیچ کارشناس یا اهل فنی نیست که از این شرایط راضی باشد و آن را در راستای پیشرفت دو تیم قلمداد کند.

خصوصی کردن استقلال و پرسپولیس اما اینطور که حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی  می گوید یکی از اولویت های وزارت ورزش زیر نظر مسعود سلطانی فر بوده است و او برای اثبات حرف خود در گفتگو با "ورزش سه" دغدغه های وزیر ورزش را نقل می کند:« وزیر بابت این موضوع بارها به کمیسیون ما آمد.. با اینکه طی  2 سال اخیر ما خیلی تلاش کردیم و خود آقای وزیر چند بار به جلسات کمیسیون ما آمد و گفت که اگر یک ساعت دیگر هم بار این دو باشگاه از روی دوش من برداشته بشود، بهتر از حالا است؛ اینقدر که این دو باشگاه بار روی دوش من گذاشته اند. اما خب واقعا با اینکه ما بسترهای قانونی اش را فراهم کردیم، باز طول کشید. »

حمیدرضا فولادگر که یکی از نماینده های تاثیر گذار در بخش خصوصی سازی باشگاه و ایجاد ساز و کار حرفه ای در آنها در مجلس دهم به شمار می رود، در گفتگویی به صورت بی پرده از سه مشکلی می گوید که یک سال دیگر هم خصوصی شدن سرخابی های پایتخت را به تاخیر انداخته است؛ موضوعی که مشکلات زیادی برای وزیر ورزش به همراه داشته است. 

در ادامه دلایل خصوصی نشدن دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را از دیدگاه حمیدرضا دادخواه رئیس نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی می خوانید.

دلیل اول: عزم وزارت ورزش هیچ وقت جدی نبوده
خب این موضوع سه دلیل دارد. یکی اینکه عزم جزمی در وزارت ورزش برای این کار نبوده است. یعنی آنها می گفتند که می خواهیم این دو باشگاه خصوصی شوند ولی به هر دلیل مدام عقب می انداختند. این اواخر ولی آقای سلطانی فر با شدت گفت که من پای این کار ایستاده ام. یک دلیل این بود که بالاخره وزارت ورزش تعلل می کرد.

دلیل دوم: نحوه واگذاری و صلاحیت افراد متقاضی


دلیل دیگر روی نحوه واگذاری بود. سه چهار سال پیش که عزم دولت برای واگذاری دو باشگاه جزم شد، بحث روش واگذاری پیش آمد؛ با روشی که می خواستند واگذار کنند، روی صلاحیت افرادی که می خواستند دو باشگاه را به آنها واگذار کنند، بحث های زیادی پیش آمد. یکی از این افراد هم کسی بود که در بحث مفاسد اقتصادی به زندان افتاد و بعد آمدند و گفتند که بهتر است شیوه واگذاری را عوض کنیم. ما پیشنهادی دادیم که به صورت بورسی شود. یعنی اینکه کشف قیمت شود و بخشی از سهام را مردم بتوانند خریداری کنند و بخشی از سهام هم به صورت ملوک کنترلی باشد. یعنی در واقع دلیل دوم خصوصی نشدن دو باشگاه روی نحوه واگذاری بوده است که این موضوع طول کشیده است. تا حالا دو دلیل را ذکر کرده ام. یکی اینکه وزارت ورزش در دوره های گذشته عزم جزمی برای خصوصی کردن این دو باشگاه نداشته است و دلیل دوم هم این بوده که روش های واگذاری هر زمانی به یک مشکلی برمی خورد.

دلیل سوم؛ دو باشگاه مشکلات مالی و مدعیان زیادی دارند
دلیل سوم هم این است که این دو باشگاه به لحاظ مالی خیلی مشکل دارند. اموال درست و حسابی ثبت شده ندارند. زمین هایشان و امکاناتشان بحث های زیادی در موردشان وجود دارد. در ازای اموالی که دارند، بدهی های زیادی هم دارند.  روی برند و نشان تجاری آنها، مدعی وجود دارد و بیشتر ارزششان روی نشان تجاری است که دارند؛ یعنی اینقدر که دارایی دارند، بدهی هم دارند.  بنابراین سومین مشکل واگذاری دو باشگاه هم همین بحث مالی دو باشگاه است که سازمان حسابرسی هر زمانی که این بحث پیش آمده است، ایرادهایی گرفته است که نتوانسته اند ترازهای شسته و رفته ای بدهند که در سازمان حسابرسی مبنا قرار بگیرد. 

اگر بخواهید فایل این گزارش نظارتی موجود است
این ها سه دلیلی است که حالا ما در گزارش نظارتی ای که در مجلس دهم روی آن کار و بررسی انجام داده ایم، آورده ایم و اگر بخواهید فایلش را در اختیار شما هم قرار خواهیم داد.

به عنوان فردی که مدت ها درگیر این موضوع بوده، با توجه به اتمام مهلت مجلس دهم، برای مجلس یازدهم و افرادی که قصد دارند این کار را پیش ببرند، چه توصیه ای دارید؟
در مجلس یازدهم واقعا اگر می خواهند این مشکل حل بشود، باید آنرا جدی بگیرند و بحث اصلاح ساختار را جدی بگیرند تا بلکه در یکی دو سال آینده به نتیجه برسند.


با توجه به دیدگاه های علمی، خصوصی سازی دو باشگاه پرطرفدار پایتخت و البته سایر باشگاه های دولتی و شبه دولتی، از الزامات پیشرفت فوتبال کشور به شمار می روند؛ بر همین اساس امیدواریم در سال 1399 همانطور که حمیدرضا فولادگر از نمایندگان مجلس یازدهم درخواست می کند، نمایندگان جدید راه یافته به مجلس که از خردادماه کارشان را آغاز می کنند، با عزمی جدی تر این مطالبه را از وزیر ورزش و جوانان که خودش را پیشگام این امر می داند، داشته باشند تا در سال پیش رو، شاهد تغییرات ساختاری قابل توجه و البته امیدوارکننده ای در روش اداره این دو باشگاه پایتخت نشین باشیم.

4344