۱۰ ضرورت درباره اصلاح اساس‌نامه فدراسیون فوتبال و رفع ایرادها

۱۰ ضرورت درباره اصلاح اساس‌نامه فدراسیون فوتبال و رفع ایرادها

پایگاه خبری فوتبالی- اساس‌نامه فدراسیون فوتبال که سال‌هاست مورد انتقاد کارشناسان و اهالی فوتبال قرار گرفته، فرصتی یافت تا با ورود فیفا و به بهانه برگزاری انتخابات مورد بانگری قرار گیرد اما در این فرایند توجه به چندین نکته اساسی الزامی است.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایسنا، انتخابات زودهنگام فدراسیون فوتبال به علت وجود ایرادهای مختلف در اساس‌نامه این فدراسیون و فشارهای فیفا، لغو شد تا فرصت مناسبی برای تجدید نظر در اساس‌نامه این فدراسیون ایجاد شود.  در حال حاضر سازوکار رفع ایرادهای مدنظر فیفا و برخی ایرادهای اساسی در اساس‌نامه فدراسیون فوتبال که سند و نقشه راه آینده فوتبال ایران است، به وجود آمده اما در این مسیر باید برخی مسائل را مدنظر قرار داد که کمک شایانی به فوتبال ایران خواهد کرد.

* ارجحیت منافع ملی بر منافع شخصی و گروهی

١- در حال حاضر باید تمرکز لازم برای ایجاد همدلی، دوستی، تعامل و هم فکری وجود داشته باشد و از هرگونه حاشیه پرهیز شود و منافع ملی بر منافع فردی یا گروهی اشخاص در الویت قرار گیرد چرا که اعضاء مجمع که سرنوشت فوتبال و جوانان کشور را رقم می‌زنند، نماینده ملت هستند و باید با وجدان و رسالت خطیر این مهم را در راستای منافع ملی انجام دهند.                                         

* خودداری از تحمیل اشخاص به کمیته تدوین مقررات و تعامل با بخش حقوقی دولت

۲- فرایند اصلاح اساس‌نامه در همه فدراسیون های عضو فیفا از جمله ایران مشخص است و اساس‌نامه  قبلی و فعلی فدراسیون و اصول عقلی این فرایند را مشخص نموده است. وفق اساس‌نامه، باید کمیته تدوین مقررات فدراسیون که کمیته‌ای مستقل و متخصص است و مذاکرات مفصلی را با نمایندگان فیفا جهت اصلاح اساس‌نامه طبق اساسنامه استاندارد فیفا و البته رعایت قوانین رسمی کشور داشته‌، مسئولیت این موضع را بر عهده بگیرد و احیانا در قالب‌های گوناگون فرد یا افرادی به کمیته تخصصی تدوین مقررات تحمیل نشود.

قطعا این کمیته پس از ایجاد اصلاحات، پیش نویس را به هیات رییسه فدراسیون ارائه می‌کند و چنانچه نظرات اصلاحی وجود داشته باشد، نظرات و پیشنهادات اصلاحی ضمیمه پیش نویس اساس‌نامه می‌شود و باید در اسرع وقت به مجمع فدراسیون فوتبال ارائه شود. 

البته در این خصوص بهتر است به منظور دقت نظر بیشتر از لحاظ رعایت قوانین مدنی، این پیش ‌نویس به رویت امور حقوقی وزارت ورزش رسیده شود تا در موقع اخذ مصوبه هیات وزیران به مشکل بر نخورد.                        

* جلوگیری از منفعت طلبی اشخاص از موضوع استقلال فدراسیون فوتبال

٣- استقلال فدراسیون از اصول خدشه‌ناپذیری است که حتما باید حفظ شود چرا که این استقلال هم به نفع فوتبال کشور است و هم اینکه از اصول بنیادین و الزام‌آور فیفا و در واقع جزء خطوط قرمز است، ولی باید توجه داشت که داشتن استقلال به معنی نفی قوانین مدنی کشور نیست؛ در واقع قوانین هر کشوری برخاسته از خواسته مردم و ملت‌هاست نه دولت، چرا که قوانین توسط  نمایندگان مردم یعنی مجلس تدوین می‌شود.

به همین دلیل باید از منفعت طلبی اشخاصی به بهانه دخالت دولت و به بیراهه بردن مجمع با ایجاد شائبه  محدودیت در استقلال فدراسیون جلوگیری شود که البته مجمع فدراسیون افرادی فرهیخته، با تدبیر و متعهد به حفظ منافع ملی هستند.

* استفاده از زیرساخت‌های دولتی به نفع مردم

٤- البته ضمن حفظ استقلال فدراسیون فوتبال باید از ظرفیت و امکانات دولت استفاده کرد چرا که امکانات دولت مال مردم است و کمک مالی، تجهیزاتی، نرم افزاری و سخت افزاری دولت به فوتبال امری ضروری است، به خصوص برای کشور مانند ایران که متاسفانه هنوز عمده زیر ساختارهای آن وابسته به دولت است. لیکن باید با هنرمندی، تدبیر، تعامل و تبعیت از قوانین داخلی و حفظ استقلال فدراسیون،  دولت و در راس آن وزارت ورزش و سایر نهادهای عمومی همانند شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی که عمده باشگاه‌های لیگ برتر و لیگ یک، دو، سه فوتبال، فوتسال وفوتبال ساحلی در بخش مردان و بانوان وابسته به آن‌ها هستند را با خود همراه و همسو کرد نه در تقابل و تفرقه بود.

* حضور وزارت ورزش در مجمع در جایگاه شخصیت حقوقی نه حقیقی

۵- بحث حضور وزیر و معاون او با داشتن حق رای در مجمع با توجه به تعداد آرای مجمع اصلا موضوع مهمی نیست و معمولا وزیر و معاونش و حتی روسای فدراسیون معمولا با وجود حق رای از آن استفاده نمی‌کردند؛ پس بهتر است به جای حاشیه و تقابل وزارت ورزش را توجیه کنیم که عدم داشتن حق رای از الزامات فیفا است نه خواسته مجمع و همچنین شان وزارت ورزش حفظ شود و در صورت پذیرش فیفا که بسیار هم محتمل است، مسئولان این وزارتخانه در جایگاه شخصیت حقوقی و نه حقیقی، بدون داشتن حق رای عضو مجمع باشند.

* رفع تبعیض جنسیتی در مجمع

۶- با توجه به تاکید فیفا مبنی بر عدم تبعیض جنسیتی لازم است مقدمات مشارکت بانوان بصورت عملی و نه شعاری در اساس‌نامه جدید دیده شود و مثلا مدیران عامل همه باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال زنان همانند مردان عضو مجمع باشند. در حال حاضر مدیران هر  ١٦ تیم لیگ برتر مردان عضو مجمع هستند ولی فقط قهرمان لیگ برتر فوتبال بانوان در مجمع حضور دارد.

* توجه به فوتسال و فوتبال ساحلی

۷- در خصوص توجه به فوتسال و فوتبال ساحلی که ایران فراتر از آسیا و در بین ٥ تیم برتر دنیا قرار دارد، برای حفظ و حتی ارتقاء این موقعیت لازم است سهم باشگاه‌های فوتسال و فوتبال ساحلی در عضویت و مشارکت مجمع بهتر و در حد شان و جایگاه این دو رشته دیده شود.

به طور مثال تمام باشگاه‌های لیگ‌برتری فوتسال همانند فوتبال و سه تیم برتر فوتبال ساحلی مردان و همچنین سه تیم برتر فوتسال زنان و دو تیم فوتبال ساحلی بانوان مجمع شوند.

* استفاده از توان پیشکسوتان، مربیان و بازیکنان ملی

۸- شان، منزلت و اعتبار اجتماعات و انجمن‌ها در هر مقوله‌ای به نخبگان، بزرگان و پیشکسوتان آن است و پیشنهاد می‌شود مربیان تیم ملی که حداقل دو سال یا دو دوره مربی تیم ملی بوده‌اند و بازیکنان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی که حداقل ١٠٠ بازی رسمی ملی داشته‌اند و روسای ادواری فدراسیون فوتبال عضو مجمع شوند تا از توان فکری و ارتباطات بین المللی آن‌ها در جهت توسعه فوتبال بهره مند شد.        

* توجه به سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها و بخش خصوصی در فوتبال

۹- در دنیای امروز شهرداری‌ها و نهادهای خصوصی نقش عمده‌ای‌ در توسعه اجتماعی، فرهنگی و ورزشی دارند کما اینکه تعداد قابل توجهی از تیم‌های باشگاهی لیگ مستقیم یا غیر مستقیم تحت پوشش شهرداری‌ها هستند و علاوه بر این بودجه قابل توجهی صرف توسعه ورزش همگانی در شهرها توسط شهرداری‌ها صورت می‌گیرد؛ پس برای مشارکت بیشتر و هدف مند شدن فوتبال در راستای سیاست‌گذاری فدراسیون فوتبال پیشنهاد می‌شود شهرداران کلان شهرهای کشور عضو مجمع شوند.

هم‌چنین جهت حمایت عملی نه شعاری از بخش خصوصی پیشنهاد می‌شود دو تیم بخش خصوصی لیگ دسته دوم و یک تیم بخش خصوصی لیگ دسته سوم فوتبال و فوتسال هم به عضویت مجمع درآیند.       

* افزایش اعضای هیات رییسه و جلوگیری از تمرکز قدرت

۱۰- به منظور مشارکت بیشتر مجمع در هیات رییسه و حتی نظارت بهینه، تعداد اعضاء هیات رییسه از ٩ نفر به ١١ نفر افزایش یابد. در این خصوص نماینده باشگاه‌ها و همچنین هیات‌های فوتبال هم از  یک به ٢ نفر افزایش یابد. همچنین نواب رییس فدراسیون فوتبال پیشنهاد رییس نباشند بلکه همانند سایر اعضاء هیات رییسه نامزد و مستقیما توسط مجمع انتخاب شوند. به این صورت است که استقلال فدراسیون حفظ و از تمرکز قدرت جلوگیری می شود و هیات رییسه هم با حریت، استقلال و به طور دمکراتیک اداره می‌شود.            

در پایان همه اعضای مجمع باید در وهله نخست مراقبت کنند که پیش‌نویش اساس‌نامه صرفا از مسیر قانونی آن یعنی کمیته تدوین مقررات به مجمع ارائه شود و از دخالت اشخاص غیر مسئول در کمیته مذکور جلوگیری شود. ثانیا تعامل با حفظ استقلال فدراسیون مد نظر باشد ولی این مهم دستاویزی برای حفظ منافع شخصی افرادی خاص قرار نگیرد که قوانین مدنی کشور که مورد احترام فیفا هم است، خدشه دار شود چرا که این قانون ملی است که باعث وفاق و وحدت کلیه نهادهای رسمی و غیر رسمی کشور می‌شود. ثالثا برای متولیان اصلاح اساس‌نامه از جمله کمیته تدوین مقررات، فرصت زمانی مشخصی مثلا حداکثر دو هفته تعین شود تا پیش نویس اساس‌نامه را به مجمع ارایه کنند.  

4344