خطیبی: اولیور کان و کاسیاس می‌توانند ما نه/ فدراسیون فوتبال قوم و خویشی اداره می‌شود

خطیبی: اولیور کان و کاسیاس می‌توانند ما نه/ فدراسیون فوتبال قوم و خویشی اداره می‌شود

پایگاه خبری فوتبالی- رسول خطیبی می گوید اساسنامه فدراسیون فوتبال باید به گونه ای اصلاح شود که فوتبالی ها فرصت بیشتری برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال و هم چنین هیات های استانی پیدا کنند. 

به گزارش فوتبالی، سرمربی تیم آلومینیوم اراک در این باره ادامه می دهد: ما در شهرها و استان ها چهره های موجهی داریم که می توانند در هیات فوتبال استان ها منشاء تحولات اساسی در فوتبال باشند اما اساسنامه فوتبال به گونه ای است که آنها نمی توانند وارد انتخابات شوند و در نهایت شاهد حضور آدم های سیاسی در فوتبال هستیم. طبیعی است اگر یک فوتبالی در راس کار قرار گیرد کارها بهتر جلو می رود. ساختار فوتبال ما بی تعارف ضعیف است و حتی یک جاهایی من می توانم بگویم 100 سال نسبت به دیگر کشورها حتی کشورهای عربی عقب تر هستیم. همه به این خاطر است که راس کار در اختیار فوتبالی ها نیست. ما اکنون برای اداره فدراسیون فوتبال هم چهره های بزرگی داریم که می توانند وارد گود شوند و ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده بگیرند اما مشکل از اساسنامه است. اینکه نامزد ریاست فدراسیون فوتبال باید 10 سال سابقه مدیریت داشته باشد و 10 امضاء از اعضای مجمع عمومی بگیرد. این قوانین به نظر می رسد برای دور کردن آدم های فوتبالی از انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال است. 

رسول خطیبی با اشاره به اینکه مخالف حضور افراد غیر فوتبالی در مدیریت فوتبال نیست؛ گفت: فوتبال امروز تبدیل به صنعت شده و حوزه های مختلفی را در بر می گیرد که یکی از این ها اقتصاد است اما مدیریت فوتبال باید در اختیار فوتبالی ها باشد. ما باید در اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال بندهایی را اضافه کنیم که فوتبالی ها فرصت حضور در انتخابات را پیدا کنند. مثلا می تواند یکی از بندها این باشد هر کسی بیشتر از 10 بازی برای تیم ملی انجام داده است می تواند ثبت نام کند. تجربه در اداره فوتبال خیلی مهم است و تجربه چیزی است که با حضور به دست می آید. من خودم پیش از اینکه مدرک مربیگری دریافت کنم دو تیم را از دسته اول به لیگ برتر رهنمون کردم. البته به هیچ وجه منکر فراگیری علم در فوتبال نیستم به طوریکه خودم در کلاس های مربیگری شرکت کردم و الان دارم دوره کارشناسی را می گذارنم اما تجربه در اداره فوتبال خیلی مهم است و ما باید به سمتی گام برداریم که اداره فوتبال را فوتبالی ها در دست بگیرند. شما نگاهی بیاندازید به باشگاه های مهم دنیا. مثلا رئال مادرید و بایرن مونیخ. اکنون چه کسانی در راس هرم این دو باشگاه قرار دارند. باشگاه بایرن مونیخ به تازگی اولیور کان را هم به جمع مدیرانش اضافه کرده است. و یا شما می بینید در اسپانیا فضا برای حضور ایکر کاسیاس مهیا شده است. 

رسول خطیبی اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال را به فال نیک گرفت و گفت: باید در ادامه ی مسیر شرایط به گونه ای باشد که زمینه حضور فوتبالی ها مهیا شود. اکنون می توانیم این سوالات را مطرح کنیم. چند در صد از مدیران فوتبالی ما فوتبالی اند؟ فوتبال ما در آسیا و در جهان در چه جایگاهی قرار دارد؟ فوتبال ما در سال های اخیر بیشتر جایگاه افراد سیاسی بوده و آنهایی که از اقوام رییس و روسا بودند و یا لابی قوی داشتند. این یک معادله ساده است. فوتبال را فوتبالی ها می توانند بهتر اداره کنند به این خاطر که تجربه بالاتری در فوتبال دارند.

9697