شکوری: از حضور کفاشیان استقبال می‌کنیم/ انتخابات بین ۴ تا ۶ ماه زمان می‌برد

شکوری: از حضور کفاشیان استقبال می‌کنیم/ انتخابات بین ۴ تا ۶ ماه زمان می‌برد

پایگاه خبری فوتبالی- سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال گفت: اگر کفاشیان استعفا نداده و مشکل قانونی نداشته باشد از حضورش در هیات رئیسه فدراسیون استقبال می‌کنیم.

به گزارش فوتبالی، ابراهیم شکوری درباره اینکه با توجه به درخواست فیفا در نامه ارسالی مورخ ۲۲ فوریه (۳ فوریه) مبنی براینکه فدراسیون فوتبال باید تا اول مارس (۱۱ اسفند) نقشه راه خود را به فدراسیون بین المللی فوتبال اعلام کند، گفت: فدراسیون فوتبال نامه‌ای ۱۱ بندی به فیفا ارسال و کلیه مطالب را در آن نامه اشاره کرد. مسائل مختلفی که در کشورمان وجود دارد و مشکلات خود را برای فیفا توضیح دادیم، اما فیفا با برگزاری انتخابات طبق اساسنامه فعلی موافقت نکرد و گفت باید انتخابات پس از اصلاح اساسنامه انجام شود. در جواب نامه دوم فیفا، حیدر بهاروند درخواستی را برای جیانی اینفانتینو ارسال و از او خواست برای ملاقات حضوری به سوئیس برود، اما به آن نامه جواب ندادند و ما هم با توجه به بی پاسخ ماندن نامه مان در نهایت تصمیم گرفتیم با در نظر گرفتن شرایط حساس کشورمان انتخابات را به تعویق اندازیم.

او ادامه داد: طبق مصوبه هیات رئیسه، نقشه راهی از سوی فدراسیون فوتبال تعیین شده، اما تاکنون آن را برای فیفا ارسال نکرده ایم. این جلسه چهارشنبه، ۲۱ اسفند برگزار شد. حدنصاب هیات رئیسه هم در این جلسه رعایت شده است.

با دست فرمان فعلی جلو برویم، فوتبال ایران در خطر تعلیق قرار می‌گیرد

شکوری درباره شک وزارت ورزش و جوانان نسبت به جلسه هفته پیش هیات رئیسه فدراسیون فوتبال اظهار داشت: الان این بحث‌ها دردی را از فوتبال ما دوا نمی‌کند و اگر بخواهیم با همین دست فرمان جلو برویم، شک نکنید فوتبال ایران به جایگاه مناسبی نمی‌رسد. همین جا اعلام می‌کنم فوتبال ما در خطر تعلیق است.

همه جامعه ورزش و فوتبال باید در مسیر اصلاح اساسنامه گام برداریم

او ادامه داد: فیفا در حال حاضر از ما درخواست کرده اساسنامه را اصلاح کنیم و همه جامعه ورزش و فدراسیون فوتبال باید در همین مسیر گام برداریم. موضوع درست این است که هرچه سریع‌تر این کار انجام شود و اساسنامه اصلاحی پس از تصویب هیات رئیسه به دفتر ما ارسال شود تا ۲۱ روز قبل از مجمع فوق العاده فدراسیون ِآن را برای اعضای مجمع ارسال کنیم. انشالله پس از تصویب در مجمع فوق العاده فدراسیون، باید هیات محترم دولت اساسنامه را به تصویب برساند تا از آن روز ما فرآیند تشکیل انتخابات را که ۲ ماه برایش زمان داریم آغاز کنیم.

بخش‌هایی که در پیش نویسی ارسالی فیفا به خودکار نوشته شده مورد تاکید است

سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال گفت: اگر همه دست به دست هم بدهند این مسائل سریع‌تر محقق می‌شود. فیفا پیش نویسی را برای ما ارسال کرده است. دوستان حقوقی می‌دانند بخشی از اساسنامه با خودکار نوشته شده و بخشی هم با مداد. آن قسمت‌هایی که با خودکار نوشته شده، بخش‌هایی است که فیفا روی بودن ِآن‌ها در اساسنامه ما تاکید دارد. برخی مواد هم قابل تغییر است.

نهایی کردن پیش نویس اساسنامه ارسالی از سوی فیفا، نقشه راه ما است

شکوری درباره زمان دریافت پیش نویس اساسنامه از سوی فیفا گفت: تقریبا ۲،۳ ماه قبل این پیش نویس به دست ما رسید. در مرداد کمیته ۳ نفره‌ای به ایران آمده بود که روی اساسنامه فعلی فدراسیون بحث کردند. در آن زمان قرار بود انتخابات فدراسیون فوتبال اردیبهشت ۹۹ برگزار شود.

او افزود: نقشه راهی که اکنون پیش روی ما است نهایی کردن پیش نویس اساسنامه ارسال شده از سوی فیفا است. پس از آن باید به صورت همزمان از فیفا و هیات رئیسه تائیدیه بگیریم و پس از آن هم سایر کار‌ها را انجام بدهیم.

سعی می‌کنیم اساسنامه را در سریع‌ترین زمان ممکن اصلاح کنیم

شکوری درباره زمان پایان هر یک از این فرآیند‌ها توضیح داد: باتوجه به شرایط فعلی ایران نمی‌توانیم زمان دقیقی را برای سپری کردن هر یک از این مراحل اعلام کنیم. کرونا شرایط خاصی ایجاد کرده و ما از فردای خودمان خبر نداریم. ضمن اینکه تعطیلات نوروز را هم پیش رو داریم، اما باید در سریع‌ترین زمان اساسنامه را طبق نظر فیفا اصلاح کنیم.

اصلاح اساسنامه برعهده کمیته حقوقی و تدوین مقررات است

شکوری درباره اینکه اصلاح اساسنامه وظیفه کیست، پاسخ داد: طبق اساسنامه این کار برعهده کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون است که زیر نظر رئیس و هیات رئیسه فدراسیون اصلاح اساسنامه را انجام می‌دهد. در این میان دبیرکل هم واسط بین کمیته تدوین مقررات و هیات رئیسه است. اکنون هم ما منتظر هستیم اصلاح اساسنامه از سوی کمیته حقوقی و افرادی که سرپرست فدراسیون مشخص می‌کند، انجام شود. البته اگر اضافه شدن افرادی به کمیته حقوقی و تدوین مقررات، صلاح دانسته شود.

از نظر من تشکیل کمیته‌ای از نخبگان برای اصلاح اساسنامه ایده آل است، اما باید طبق قانون پیش رفت

او ادامه داد: اگر قرار است کمیته‌ای با حضور کارشناس‌های حقوقی، مدیران باشگاه‌ها و ... از نظر من بسیار ایده آل است و اگر چنین افرادی داخل کمیته بیایند خیلی خوب است، اما باید طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال و قوانین موجود رفتار کنیم. طبق همین اساسنامه هم کمیته تدوین مقررات که با نظر هیات رئیسه فدراسیون یا همان منتخب اعضای مجمع کار می‌کند، مسئول اصلاح اساسنامه است.

شکوری ادامه داد: من به عنوان دبیرکل در کمیته تدوین مقررات حضور ندارم. مشکل خاصی وجود ندارد و فکر می‌کنم هرچه سریع‌تر اساسنامه از سوی کمیته حقوقی و تدوین مقررات اصلاح شود.

سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا وزیر ورزش و جوانان طبق نظر فیفا تنها نمی‌توانند در مجمع انتخاباتی نامزد شوند یا اینکه حق رای هم ندارند، گفت: نامه فیفا شفاف است، اما من تمایلی ندارم تک تک درباره این بند‌ها صحبت کنم چراکه زمانبر است. با توجه به تاکید فیفا چنین موضوعی باید داخل کمیته تدوین مقررات بررسی شود. همه باید کمک کنیم با اصلاح اساسنامه و برگزاری انتخابات، فوتبال مان با شرایط باثباتی دنبال شود. جامعه ما نیاز به امید دارد و اگر بتوانیم امید را به جامعه تزریق کنیم، بیشتر کمک می‌کند.

او ادامه داد: ما سه روز است تصمیم گرفته‌ایم انتخابات در ۲۵ اسفند برگزار نشود و اجازه بدهید نقشه راهی را با زمان و جدول برنامه ریزی مشخص طراحی کنیم تا راه مان را ادامه بدهیم.

اگر کفاشیان استعفا نداده و مشکل قانونی نداشته باشد از حضور او در فدراسیون فوتبال استقبال می‌کنیم

شکوری درباره دلیل دعوت نشدن علی کفاشیان به جلسه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال با توجه به استعفاء ندادن او و همچنین اینکه با توجه به اساسنامه فدراسیون در صورت غیبت رئیس، نایب رئیس اول فدراسیون باید اسناد مالی را امضاء کند و به همین دلیل امضای حیدر بهاروند پای این برگه‌ها تخلف است، بیان کرد: من دبیرکل فدراسیون هستم و مسئولیت امور اجرایی را عهده دارم. این مسائل در حوزه کلان فدراسیون است. کفاشیان بزرگ و تاج سر ما است. اگر او استعفاء نداده و مشکل قانونی برای فعالیتش در فدراسیون وجود ندارد، از حضور کفاشیان در فدراسیون فوتبال استقبال می‌کنیم. ما افتخار شاگردی کفاشیان را داریم، اما باید همه از قانون تبعیت کنیم.

شکوری درباره اینکه با این تفاسیر آیا علی کفاشیان می‌تواند در جلسه آتی هیات رئیسه شرکت کند، گفت: اگر مشکل قانونی وجود نداشته باشد، ما از حضور کفاشیان در جلسات هیات رئیسه استقبال می‌کنیم.

کفاشیان علاقه‌ای به حضور در فدراسیون ندارد

او افزود: درباره امضای بهاروند پای اسناد مالی فدراسیون هم باید بگویم کفاشیان در چندین جلسه هیات رئیسه شرکت نکرد و تمام اعضای هیات رئیسه قبول کردند که او دیگر در جلسات شرکت نمی‌کند. خودش هم چنین اعتقادی داشت. ما هم چندین بار از کفاشیان درخواست کردیم در جلسات حاضر شود، اما علاقه‌ای به این کار ندارد مگر اینکه ما با اصرار زیاد بخواهیم او را بازگردانیم. اکنون هم بهاروند با توجه به ثبت اساسنامه مصوب سال ۹۰ در اداره ثبت شرکت‌ها مشکلی برای امضای اسناد مالی ندارد.

تعلیق فوتبال خط قرمز ما است

او افزود: من نه به عنوان دبیرکل فدراسیون بلکه یه عنوان یک فوتبالی می‌گویم تعلیق فوتبال خط قرمز کل جامعه فوتبال و هواداران ما است. پویایی و فعالیت فوتبال ما به جامعه ایرانی کمک می‌کند.

صورت‌های مالی را با جزئیات کامل ۲۱ روز قبل از مجمع به اعضاء ارائه می‌دهیم

او درباره اینکه شنیده می‌شود اعضای مجمع تاکنون صورت‌های مالی فدراسیون را ندیده اند، گفت: این موضوع کم لطفی است. کلیه صورت‌های مالی همراه با ملحقات و جزئیات داخل یک فرش همراه با دستورجلسه مجمع، دست کم ۲۱ روز قبل از شروع مجمع برای تمام اعضا ارسال می‌شود. من خودم سال پیش مجمع عمومی برگزار کرده و برای کلیه اعضا چنین کاری انجام دادم.

برگزاری انتخابات بین ۴ تا ۶ ماه زمان می‌برد

او درباره زمان تقریبی برای برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال گفت: من حدس می‌زنم دست کم بین ۴ تا ۶ ماه انتخاب رئیس زمان طول می‌کشد. البته اگر تمام مراحل به درستی طی شود.

7413