شاه حسینی: باشگاه ها می توانند ۲ ماه به قرارداد بازیکنان شان اضافه کنند/ باید از فیفا کمک بگیریم

شاه حسینی: باشگاه ها می توانند ۲ ماه به قرارداد بازیکنان شان اضافه کنند/ باید از فیفا کمک بگیریم

پایگاه خبری فوتبالی- کارشناس حقوقی فوتبال در خصوص وضعیت قرارداد های بازیکنان در تعطیلی لیگ صحبت کرد. 

به گزارش فوتبالی، عبدالرحمن شاه حسینی در گفت و گو با فوتبالی در خصوص این که کرونا جز شرایط فورسماژور محسوب و می تواند سبب لغو قراردادها شود اظهار داشت: اول باید ببینیم قرارداد کادر فنی و بازیکن با باشگاه چطور بسته شده و آیا در قرارداد این موارد ذکر شده است یا نه؟ البته ذکر این شاخصه های فورسماژور نیز در قراردادها متفاوت است که باید دید چطور در آن بیان شده است. اینطور نیست که بگوییم حوادث قهری کلا می تواند یک قرارداد را ساقط کند. هر اتفاقی که انسان در آن دخالتی نداشته باشد شرایط فورسماژور است مثل سیل و زلزله و مصادیق دیگری مثل همین بیماری کرونا‌. این یک بیماری کلی است که جهان را درگیر کرده و تقریبا تمام قراردادهای نوشته را هم متوقف کرده است. نظر شخصی من این است که این مسئله از لحاظ فسخ قرارداد کلی نیست و اگر بازیکنی ۷، ۸ ماه از قراردادش باقی مانده باشد و این بیماری هم تا دو ماه دیگر ادامه داشته باشد طبیعتا این مسئله می تواند به ضرر باشگاه هم باشد و باشگاه هم می تواند پس از اتمام این شرایط دو ماه دیگر را به آن می توانند اضافه کنند. و ارکان قضایی در این مسئله باید با توجه به آینده این ماجرا استدلال و تصمیم گیری کنند‌.

شاه حسینی در ادامه افزود:  نظر شخصی من این است که اگر دو ماه به همین دلیل لیگ متوقف شد چون خارج از اراده انسان است ،می تواند دو ماه به قرارداد بازیکن اضافه شود. در این میان باشگاه ها هم می توانند مدعی شوند که فرضا بازیکنی یا مربی ای با ما کار می کرده و دو ماه به دلیل ویروس کرونا کار تعطیل شده، این دو ماه باید در جایی دیگر جبران شود. اگر در این فاصله قراردادی تمام شد و بازیکن آزاد حساب شد، آن موقع محل اختلاف است که به اعتقاد من اجرت در ازای اجرای تعهدات کامل قراردادی است. فکر می کنم یک پدیده خاصی از لحاظ حقوقی صورت گرفت است. چه خوب است الان که فوتبال به طور کامل تعطیل شده یک حکم کلی در این رابطه صادر شود که شامل حال همه شود. 

کارشناس حقوقی در پایان گفت: ارکان قضایی باید در این باره حکم کلی صادر کنند که همه گیر باشد. بگویند مدت توقف قراردادها باید به زمان اصلی قرارداد اضافه شود و باشگاه ها باید از آن ها بخواهند که زودتر در این باره تصمیم گیری شود چرا که قطعا شرایط کنونی جزو حوادث قهری است. این موضوع در لیست قوانین دولتی است و مشمولیت عام دارد.

شاه حسینی در ارتباط با وضعیت بازیکنان خارجی گفت: باید در این رابطه از فیفا کمک گرفت چون فیفا هم به هر حال درگیر این مسئله شده است و با توجه به این که فرضا دو ماه لیگ طبق دستور حکومت تعطیل است گاهی بازیکن طبق انصافش می گوید دستمزد این مدت را نمی خواهد چرا که به هر حال بازی انجام نشده است. اگر قرار باشد در قبال کار انجام نشده مزد بخواهند به نظر من این برخلاف اصول انصاف و عدالت و قراردادها است. طبق اصول قراردادها که تعهدات طرفینی است اگر یک طرف به هر دلیل عمدی یا غیرعمدی ساقط شود مستحق مطالبه اجرت نیست مگر با شرایطی که پیشتر توضیح دادم. اما بهتر است در این رابطه باشگاه ها از فیفا کمک بگیرند که چه نظری در این خصوص اعلام می شود. 

4344