بازنشر یک گفت و گوی جنجالی با عزیزمحمدی/ اساسنامه و انتخابات سال ۹۰ کلا زیر سوال است!

بازنشر یک گفت و گوی جنجالی با عزیزمحمدی/ اساسنامه و انتخابات سال ۹۰ کلا زیر سوال است!

پایگاه خبری فوتبالی- گفت وگویی در مرداد سال ۹۳ توسط سرویس ورزشی وقت روزنامه فرهیختگان با هوشنگ نصیرزاده رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال انجام شده بود.

به گزارش فوتبالی، نصیرزاده به عنوان نگارنده اساسنامه سال ۹۰ در گفت‌وگو با آن روزنامه در پاسخ به یک سوال مهم که آیا اساسنامه اصلاحی فدراسیون فوتبال که کفاشیان با آن انتخابات فدراسیون فوتبال را در اسفند 90 انجام داد و برای چهارسال دوم رئیس شد، به تایید فیفا رسیده است، گفته بود: «به جان بچه‌ام خبر ندارم!» این جمله آن زمان شهر را به هم ریخت و همه به دنبال این بودند که آیا اساسنامه واقعا توسط فیفا در آن زمان تایید شده یا نه، سوالی که پس از ۵ سال و و نیم همچنان پرسیده می شود و جوابی مشخص برای این سوال پیدا نشده است. چراکه اگر اساسنامه قبل از برگزاری انتخابات اسفند 90 تایید نشده باشد، آن وقت کل انتخابات فدراسیون فوتبال در اسفند 90 زیر سوال می‌رود و علاوه بر انتخابات سال 90، انتخابات سال 95 هم زیر سوال می رود.

 اساسنامه اصلاح شده سال 90، توسط یک گروه 13 نفره تدوین و قرار شد به فیفا ارسال شود. عزیزالله محمدی هم یکی از اعضای این هیات 13 نفره بود که گفت‌وگوی آن زمان فرهیختگان با وی ابعاد جدیدی از این ماجرا را مشخص کرد. بازنشر  این گفت‌وگو می‌تواند سرنخ‌های جدیدی از ماجرای عدم تایید اساسنامه به دست بدهد. این گفت و گو را همراه با سندهای تازه ای که به دست فوتبالی رسیده بازنشر می کنیم:

شما که عضو هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال بوده‌اید و در آن هیات 13 نفره حضور داشتید، به ما می‌گویید که چه کسانی عضو آن هیات بودند که از شهریور 90 کارشان را شروع کردند؟

جا دارد اول از پیگیری‌های روزنامه جست‌وجوگر فرهیختگان تشکر کنم که به خوبی ابعاد ماجرای اساسنامه را بررسی کرده است و امیدوارم دیگر رسانه‌ها هم وارد این ماجرا شوند. هیات 13 نفره اصلاح اساسنامه علی‌ فتح‌الله‌زاده مدیرعامل وقت استقلال، محمدرضا رحیمی مدیرعامل وقت سپاهان، امیرعابدینی مدیرعامل وقت داماش گیلان، دهکردی رئیس وقت هیات فوتبال خوزستان، ابرقویی‌نژاد رئیس وقت هیات فوتبال اصفهان، حاج‌جعفری رئیس وقت هیات فوتبال استان کرمان( فوت شده است)، دوانی رئیس هیات فوتبال بوشهر، شش‌کلانی رئیس هیات فوتبال آذربایجان شرقی، بنده که رئیس سازمان لیگ بودم، مهدی تاج نایب‌رئیس اول آن زمان فدراسیون، باران چشمه نماینده نظام وظیفه، مهدی محمدنبی دبیرکل وقت فدراسیون فوتبال و حمید سجادی معاون وقت وزیر ورزش و جوانان دولت دهم بود.

 جلسات کجا برگزار می‌شد؟

جلسات در اتاق کفاشیان یا نبی برگزار می‌شد اما کفاشیان جلسات را اداره می‌کرد.

 تا جایی که در خبرهای آن زمان در جستجوهای اینترنتی وجود دارد، قرار بود مهدی تاج، جلسات را اداره کند...

اتفاقا نکته همین است که مهدی تاج در این هیات زیاد وارد جزئیات نمی‌شد و جلسات را اداره نمی‌کرد.

 مصاحبه هوشنگ نصیرزاده را با فرهیختگان خواندید؟

بله، تعجب هم کردم که گفته بود به جان بچه‌اش خبر ندارد اساسنامه تایید شده یا نه، چون ایشان در جلسات به‌عنوان مشاور حضور داشت. صادقی از کمیته فنی و نصیرزاده و حسن غفاری به‌عنوان مشاور حضور داشتند.

 مثل اینکه دو سه روز قبل از مجمع آبان 90 در همه‌چیز توافق شده بود الا ماجرای اصلاح اساسنامه در ماجرای معرفی نواب رئیس به مجمع، درست است؟

بله رای نیاورد. البته سجادی معاون وقت وزیر چون فکر می‌کرد گزینه وزارت ورزش به جای کفاشیان رئیس فدراسیون خواهد شد در جلسات با کفاشیان برای اصلاح اساسنامه همسو بود. سجادی فکر می‌کرد کفاشیان برای انتخابات کاندیدا نخواهد شد.

در همان هیات مثل اینکه شما اعتراض‌هایی کرده بودید...

بله، وقتی اصلاح اساسنامه رای نیاورده بود ما چرا باید اساسنامه را اصلاح می‌کردیم؟ در مجمع که رای‌گیری کردند و اصلاح اساسنامه در مجمع آبان 90 رای نیاورد. ماجرای دو‌سوم و اکثریت مطلق و نسبی شد و با صلوات فرستادن گفتند اصلاح اساسنامه رای آورده است. یادتان هست که؟ 

تخلف اول آنجا بود؟

تخلف اول همانجا بود. بعدا رفتند و به وزیر گفتند که عزیزمحمدی در جلسات اغتشاش می‌کرده است.

 مثل اینکه همان زمان قرار بود نامه‌هایی به مجمع عمومی فدراسیون فوتبال بنویسید...

قرار بود دو نامه بنویسم. هر دو نامه هم برای فرستادن تایید نشد. در نامه اول قرار بود انتخابات با اساسنامه قبلی انجام شود و اصلاح اساسنامه به فدراسیون بعدی سپرده شود که کفاشیان و آیت‌اللهی قبول نکردند اما من، تاج، فتح‌الله‌زاده، شجاعی، شفق و بهروان پای نامه را امضا کردیم و خودمان به برخی اعضای مجمع دادیم. نامه دوم قرار بود تایید 11 نفر از اعضای مجمع را داشته باشد و آنها تایید کرده باشند.

 نامه دوم را چه کسانی امضا کردند؟

من، کفاشیان، تاج و عابدینی امضا کردیم. (نامه‌ها در همین خبر منتشر می شود) نامه دوم را هم به برخی اعضای مجمع نشان دادیم. بگذارید یک ماجرا را برایتان تعریف کنم. یک روز از حراست وزارت ورزش محمد عباسی زنگ زدند و گفتند عباسی وزیر ورزش، می‌خواهد در یکی از این جلسات حضور داشته باشد. آیا بیاید یا نه؟

 همانجا به شما گفته بودند که در جلسات اغتشاش می‌کنید؟

بله، به وزیر گفته بودند که من اغتشاش می‌کنم و در مجمع طوری می‌خواهم خط بدهم که  مجمع برهم بخورد. می‌خواستند ما را وادار به سکوت کنند.

 چرا وزارت ورزش شما را وادار به سکوت کرد؟

چون فکر می‌کرد ما ذی‌نفع هستیم. آن موقع من تصمیمی برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال نداشتم.

 خیلی جالب است که تاج، آیت‌اللهی و بهروان هم پای یک نامه علیه مدیریت کفاشیان را امضا کرده بودند. حالا سوالی که از نصیرزاده پرسیدیم را از شما می‌پرسیم. اساسنامه اصلاح شده را فیفا تایید کرده است یا شما هم مثل آقای نصیرزاده به جان بچه‌تان قسم می‌خورید که خبر ندارید؟

آقای نصیرزاده به شما گفته بود که سال 89 و 90 در فدراسیون نبوده، در حالی که در تمام جلسات حضور داشته و عکس و فیلم‌هایش موجود است. کسی نمی‌داند فیفا اساسنامه را تایید کرده یا نه. من که فکر نکنم تایید کرده باشد. چندی بعد مهدی محمدنبی در یکی از جلسات هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال، گفت که به همراه حسن غفاری به سوئیس رفته‌اند و آنها گفته‌اند که خودتان صلاح می‌دانید چه کنید و چه نکنید که عجیب به نظر می‌رسد فیفا چنین چیزی گفته باشد. آنها معمولا با نامه‌ها رسما اعلام می‌کنند. نبی هم یک مصاحبه کرده بود و اعلام کرده بود نامه تایید فیفا را روی سایت فدراسیون فوتبال می‌گذارد که چندین سال است هنوز روی سایت نگذاشته‌اند. مصاحبه‌اش هم با تاریخ موجود است. تاج و آیت‌اللهی و بهروان هم بعدها که پست گرفتند دیگر فراموش کردند. من با تاج هم صحبت کردم و گفت که آن زمان نظر دیگری داشته ولی الان بهتر است پی ماجرا را نگیریم. البته بعدا بهروان را کنار گذاشتند که ماجرایش مفصل است.

اما سوال این است که چرا آن زمان سکوت کردید؟

اگر آن زمان حرف می‌زدیم فکر می‌کردند به خاطر خودمان حرف می‌زنیم اما این تخلف بود. چند تخلف پشت سر هم اتفاق افتاد؛ اول اینکه در آن مجمع اصلاح اساسنامه با دو سوم آرا رای نیاورد. بعد در هیات 13 نفره آن اتفاقات که گفتم افتاد و بعد هم فیفا اساسنامه را تایید نکرد. 

انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال چرا از 19 دی به 15 اسفند 90 موکول شد؟

عقب می‌انداختند چون می‌گفتند جواب استعلام فیفا نیامده است.

الان آن اصلاح اساسنامه از سوی فیفا تاییدیه شفاهی دارد و کتبی ندارد...

 تاییدیه شفاهی‌اش را نبی و غفاری به اعضای هیات‌رئیسه گفتند و خبری از نامه رسمی فیفا نبوده، بعدش هم ما پرسیدیم که دیگر انتخابات با اساسنامه جدید اما بدون تاییدیه رسمی فیفا برگزار شد.

این انتخابات را غیرقانونی می‌کند؟

وقتی با اساسنامه‌ای که فیفا تایید رسمی نکرده، انتخابات را برگزار کرده‌اند، به نظر شما انتخابات درست و قانونی بوده است؟

 معلوم است که نیست. پس سند کتبی وجود ندارد؟

بروید از 12 عضو دیگر هیات بپرسید.

 از همه‌شان بپرسیم. برخی‌شان تایید می‌کنند...

 خب تایید کتبی بیاورند.

 شاید پس از انتخابات فدراسیون تاییدیه گرفته‌اند.

آن‌وقت برگزاری انتخابات قبل از تاییدیه اساسنامه فیفا بوده و غیرقانونی است. بازهم می‌گویم سه تخلف اصلی وجود دارد. تخلف اول هیات 13 نفره اصلاح اساسنامه، تایید نکرده است. تخلف دوم این است که در مجمع تایید نکردند و اگر یادتان بیاید ابرقویی‌نژاد در مجمع رای نداد و عابدینی هم پا شد و از مجمع رفت و مخالفت کرد. تخلف سوم این است که تایید فیفا را نگرفتند.

یعنی کل انتخابات ریاست فدراسیون سال 90 زیر سوال است؟

زیر سوال است. آن زمان کفاشیان و دوستانش با دولت مخالف بودند و به همین دلیل از کفاشیان حمایت و مستقل جلوه داده شد. نامه‌های سازمان بازرسی وجود دارد و شب انتخابات اتفاقات عجیب و غریبی افتاد که حالا بعدا درباره‌اش حرف می‌زنم. 

سوال مهم این است که شما چرا سکوت کردید؟

هی گفتند فوتبال تعلیق می‌شود و حرف نزنید. اما کفاشیان با زیرکی حمید سجادی و وزارت ورزش دولت قبل را بازی داد و با یک اساسنامه‌ای که فیفا تاییدش نکرده بود، انتخابات را برگزار کرد و رئیس شد. این یعنی تخلف پشت تخلف.

4344