یادداشت؛ درباره معمار آتالانتا، گاسپرینی و قصری پر از شاهزاده

یادداشت؛ درباره معمار آتالانتا، گاسپرینی و قصری پر از شاهزاده

پایگاه خبری فوتبالی - آتالانتا با بردی ۸ گله مقابل والنسیا به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید تا شاگردان گاسپرینی کاری کنند کارستان و کارشناسان برای بررسی این شاهکار و رمز موفقیت، صف بکشند.
به گزارش فوتبالی، معمار این شاهکار بی‌بدیل، جیان پیرو گاسپرینی است که مهمترین افتخار فوتبال حرفه‌ایش حضور در تیم‌های پایه یوونتوس بوده و در دسته دوم و سوم ایتالیا بازی کرده است. تقریبا بدون هیچ افتخاری! او اما به سرعت به جمع گورخرهای تورین برگشت. ابتدا هدایت زیر ۱۴ ساله‌های آن‌ها را به عهده گرفت و سپس هدایت کروتونه در سری سی. ماجراجویی گاسپرینی آغاز شده بود و با صعود تیم‌های چون جنوا و کروتونه به دسته‌های بالاتر، حکایت شیرین‌تر از قبل هم شد. انگار تخصصش رساندن تیم‌های کوچک و بلند پرواز به رویاهایشان بود.
می‌توان با اندکی اغماض او را پدر سیستم‌های مدرن ۳ دفاعه در ایتالیا به حساب آورد. گاسپرینی اغلب با سیستم ۱-۲-۴-۳ بازی می‌کند و هافبک‌هایش را در دو لایه در زمین قرار می‌دهد. دو هافبک وسط و با شرح وظایفی دفاعی و دو هافبک هجومی. یک مربع ترسناک که بیشتر از مثلث برمودا قدرت بلعیدن دارد و با یارگیری منطقه‌ای نفس بسیاری از هافبک‌های اروپایی را بند آورده. بازیکنان کناری مدافعان لب خط حریف را تا نهایت مرگ پرس می‌کنند و مهاجمان تا شرشر ریختن قطرات عرق‌شان، می‌دوند و مدافعان حریف را تعقیب می‌کنند تا با اشتباه‌شان به گل برسند. همین فلسفه خاص او باعث شده، با ایلیچ و گومزی که حتی سن پایینی ندارند تا تیم‌های متمول چشم بازار را برای به دست آوردنشان کور کنند، آتالانتا و برگامونشینان را به بزرگترین افتخار باشگاهی در ۱۱۱ سال گذشته برساند. او ابتدا وقتی کارشناسان ایتالیایی چاقو را روی گلویش گذاشته بودند که در بهترین حالت می‌تواند آتالانتا را در نیمه بالای جدول نگه دارد سهمیه لیگ قهرمانان کسب کرد و حالا جایی حضور دارد که نه منچستریونایتد وجود دارد و نه دیگر آبی و مشکی پوش ایتالیایی یعنی اینترمیلان. چیزی شبیه به معجزه.
موفقیت تیم‌های کوچک با خروج ستاره‌ها همراه است. به آژاکس سال گذشته دقت کنید یا ستاره‌هایی چون صلاح و آلیسون که رم به لیورپول تقدیم کرد. آتالانتا هم از این قاعده مستثنی نیست و حالا هم بسیاری از بازیکنان قرضی آن‌ها مانند کسیه، کونتی و گالیاردینی ممکن است دیگر به این باشگاه برنگردند اما سیستمی که گاسپرینی در این تیم تعبیه کرده هر کسی را ستاره می‌کند. حتی اگر پیش چشم هوادارانشان بازی نکنند و بازی‌های اروپاییشان در استادیوم خانگی اینتر برگزار شود. گاسپرینی حالا قصری را معماری کرده که در آن زیباترین شاهزاده‌ها زندگی می‌کنند. شاهزاده‌هایی که برای مردم شهرشان تاریخ‌سازی می‌کنند.

علی رضایی

1101