یادداشت/ شکوری چند درصد دبیرکل فدراسیون فوتبال است؟

یادداشت/ شکوری چند درصد دبیرکل فدراسیون فوتبال است؟

پایگاه خبری فوتبالی- ابراهیم شکوری ظهر جمعه در برنامه ورزش و مردم حاضر شد تا پاسخگوی سوالات پیمان یوسفی مجری و تهیه کننده این برنامه باشد.

به گزارش فوتبالی، مجری برنامه در ابتدا بدون هیچ رودربایستی سراغ مدت و زمان حضور شکوری در سمت سرپرستی دبیر کل فدراسیون فوتبال رفت. پست سرپرستی که به قول شکوری نوعی تکلیف است و در این 15 ماه پذیرش پست، سعی کرده به نفع فوتبال ایران حرکت کند. شکوری سرپرست دبیرکلی البته عقیده دارد مامور شده تا مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال را برگزار کند اما همین تکلیف به دلیل اخطار شدید و چند باره فیفا و شیوع بیماری کرونا عقب افتاده اما شکوری نمی خواهد قبول کند.

مجری برنامه سراغ تاثیرپذیری شکوری از یکی از مدیران سابق و بازنشسته فدراسیون می رود اما  ابراهیم شکوری با شیوه خاصی از کنار سوال اینکه به شما ماشین امضا گفته می شود رد می شود تا نشان دهد قواعد رسانه ای را خوب بلد است و می داند چطور از چالش ها فرار کند.

ابراهیم شکوری در دوران بازیگری اش، یکی از خوب ها بود. اگر خوب نبود که در پرسپولیس به او بازی نمی رسید اما خودش هم خوب می داند که بر اساس بند3-2 ماده 60 اساسنامه فعلی حضور او با ایراد جدی قانونی همراه بوده و او نه تنها فاقد سابقه مدیریتی است بلکه سمت فعلی او یعنی عنوان سرپرستی دبیر کلی هم جایی در اساسنامه ندارد. البته شکوری همه اینها را خوب می داند و در برنامه اعتراف می کند که خودش قربانی اساسنامه است و این وظیفه و تکلیفی است که رئیس وقت فدراسیون به همراه اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال روی دوش او گذاشته اند. شکوری خودش ابهام را قبول دارد اما چه کند که پست دبیرکلی جذاب است چه برسد به سرپرستی اش! 

 حالا 15 ماه از سرپرستی شکوری می گذرد اگر قدرت بازدارندگی فیفا نبود اوعهده دار برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال بود. شکوری در خلال صحبت هایش عنوان کرد فدراسیون در بحث اجرایی هیچ مشکلی نداشته و این در حالی است که همه می دانند لیگ فعلی با یک ماه تاخیر و بدون رخ دادن اتفاق مهمی شروع شد تا هم به باشگاهها فشار بیشتری بیاید و هم تقویم لیگ برتر با اما و اگر های بسیار همراه باشد. کما اینکه هنوز هم تمام ورزشگاه های میزبان لیگ برتر نتوانسته اند شاخص های حرفه ای را کسب کنند و اگر لغو تقویم بازی های آسیایی رخ نمی داد معلوم نبود سهیل مهدی و دوستانش بتوانند بازی های لیگ برتر را در موعد مقرر به پایان برسانند که چه بسا با ماجرای کرونا بعید به نظر می رسد لیگ به پایان برسد. 

شکوری در رابطه با تاریخ شروع بازی های لیگ برتر اظهار نظر جالبی هم داشت و از 14 فروردین به عنوان تاریخ قطعی شروع لیگ برتر نام برد و این در حالی است که شروع مسابقات ورزشی و به خصوص فوتبال در گرو تایید ستاد مقابله با کرونا است و طبق اعلام این ستاد تصمیمات مقتضی درباره فعالیت های ورزشی فروردین ماه، پس از بررسی شرایط روز در اطلاعیه های بعدی اعلام خواهد شد که این این بیانیه نشان ازغیر قطعی بودن صحبت های آقای شکوری دارد. اگر کرونا تا اردیبهشت هم میهمان ما باشد، آن وقت تکلیف چیست؟

شکوری در ادامه پرده از پرداخت بیش از اندازه به ویلموتس برداشت و مدعی شد فدراسیون مبلغ قرارداد ویلموتس را دیر تر اما بیشتر از حد معین در قرارداد پرداخته است قراردادی که بنا به اعلام صفی الله فغانپور مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال، بدون اطلاع رکن حقوقی فدراسیون تهیه و تنظیم شده است و سه ساله با رقمی حدود 7 میلیون یورو بوده است در حالی که بارها اعلام شده بود قرارداد ویلموتس نزدیک به قرارداد کی روش است. البته فرجام این قرارداد مبهم و جنجالی منتهی به باز شدن یک پرونده حقوقی در مجاری قانونی فیفا شده که اگر با شکست طرف ایرانی همراه شود ضرر هنگفتی به فوتبال و ورزش ایران وارد خواهد شد.

ابراهیم شکوری خودش همه چیز را می داند و البته محدودیت ها و معذوریت ها اجازه نداد او بیشتر صحبت کند. شکوری در خلال این مصاحبه رقم دقیق میزان بدهی های فدراسیون فوتبال را رسانه ای نکرد و البته شگردهای دریافت قطره چکانی اطلاعات توسط یوسفی مجری برنامه هم نتوانست راه به جایی ببرد اما قاعدتا عدم توانایی های فدراسیون فوتبال در درآمد زایی و جذب اسپانسر و پرونده های حقوقی بسیار با شرکت های مختلف و هزینه های جانبی کوهی از بدهی ها را به جا گذاشته است که کار را برای رئیس آینده فدراسیون فوتبال سخت خواهد کرد.

اما نکته جالب حرف های شکوری در رابطه با اجاره ورزشگاه آزادی بود. شکوری هزینه اجاره این ورزشگاه را برای بازی های تیم ملی و تمرین رسمی قبل بازی حدود 250 تا 300 میلیون تومان عنوان کرد و در ادامه این رقم را به استقلال و پرسپولیس هم تعمیم داد اما  طبق اعلام آقای سیف مدیر مجموعه ورزشی آزادی به خبرنگار فوتبالی  این رقم  برای سرخابی ها حدود 130 میلیون تومان است و در پایان نیم فصل یا فصل تسویه می شود و اخذ چنین هزینه ای از تیم ملی را رد کرد.

 شکوری در رابطه با اساسنامه جدید و ایرادات گوناگون فیفا به آن عنوان کرد اساسنامه نیاز به اصلاح دارد اما زمان فعلی، زمان مناسبی نسیت این ها در حالی است که آقای شکوری عنوان می کند می توان از رئیس آینده تعهد گرفت تا اصلاحات را صورت دهد اما همین اساسنامه فعلی هم به تصویب هیئت وزیران نرسیده است و از کجا معلوم رئیس جدید زیر بار تغییر اساسنامه ای برود که تمامی مواد و بند هایش به نفع شخص رئیس است و لزوم تغییر و اصلاح بسیاری از بندهایش چند باره توسط نخبگان اعلام شده است.

شکوری در برنامه دیروز صبح ورزش و مردم سعی کرد که با پاسخ های کوتاه و پینگ پنگی از دادن پاسخ های شفاف و بلند بگریزد. به همین دلیل بود که پیمان یوسفی، سوالات زیادی پرسید و پاسخهای کمی را دریافت کرد. اما مهم ترین نکته حضور دیروز شکوری در ورزش و مردم که جایگاه او را نشان می داد این جمله بود که از زبان او خارج شد:« من در جریان بسیاری از نامه ها و مکاتبات نیستم و فیفا مستقیم به امور بین الملل نامه می زند.» 

آقای شکوری، شما سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال هستید و نامه ها باید اول به شما برسد، بعد به رئیس کنونی که فعلا سرپرست است. اینکه نامه ها به شما نمی رسد را حتما پیگیری کنید! شما ناسلامتی سرپرستی دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران هستید. ای کاش پیمان یوسفی از شما می پرسید، آقای شکوری، شما چند درصد سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال یا اصلا چند درصد دبیرکل فدراسیون فوتبال هستید؟

یادداشت از سالار علیخواه/ خبرنگار پایگاه خبری فوتبالی

4344