عزیزالله محمدی: فیفا ۲ سال پیش ۴۷ بند اساسنامه را اصلاح کرد و فرستاد/ چرا دو سال آن را مسکوت گذاشتند؟

عزیزالله محمدی: فیفا ۲ سال پیش ۴۷ بند اساسنامه را اصلاح کرد و فرستاد/ چرا دو سال آن را مسکوت گذاشتند؟

پایگاه خبری فوتبالی- رییس کنونی اتحادیه فوتبال درباره چگونگی روند اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال و اینکه چرا هیچ وقت این اصلاحات عملی نشد، توضیحاتی بیان کرد.

به گزارش فوتبالی، عزیزالله محمدی نایب رییس کنونی اتحادیه فوتبال و رییس اسبق سازمان لیگ، در گفت و گو با خبرنگار فوتبالی درباره حواشی پیرامون اساسنامه فدراسیون فوتبال و اصلاحاتی که قرار بود اعمال شود اما هیچگاه نشد، توضیحاتی داد.

وی در ابتدا گفت: اساسنامه فدراسیون فوتبال بعد از تعلیق فدراسیون، توسط گروه شش نفره آقایان صفایی فراهانی، خبیری و غفاری به نمایندگی از فیفا و آقایان کیومرث هاشمی، رغبتی و انصاری فرد از طرف سازمان ورزش بر اساس اساسنامه نمونه فیفا (2005) و اساسنامه فیفا و مسائل داخلی تهیه شد و بعد از تایید اولیه فیفا عنوان شد که دولت ایران هم باید تائید کند که در آن زمان دولت نامه ای مبنی بر تایید آن به فیفا می دهد که در نهایت فیفا تایید و بر اساس آن، انتخابات با حضور نماینده فیفا در تاریخ ۸۶/۱۰/۱۹ برگزار شد و اعضای هیات رئیسه فدراسیون انتخاب شده و کارشان را شروع کردند در سال ۸۹ آقای کفاشیان توسط کمیته فنی و توسعه شروع کردند به اصلاح اساسنامه و بعد از اصلاح، در جلسات هیات رییسه با اصلاحات انجام شده مخالفت شد لذا با اصرار زیاد ایشان، این موضوع در مجمع عمومی مرداد ۸۹ مطرح شد که بعد از صحبت بعضی از اعضای مجمع مبنی بر اینکه اصلاحات راه خودش را طی نکرده، باید حداقل 11 نفر از اعضای مجمع پیشنهادات مطرح شده را تایید میکردند و بعد از آن هیات رئیسه هم تایید میکرد، تایید نشد و در آن مجمع یک گروه 13 نفره تعیین شدند برای بررسی و تایید اصلاحات مورد نیاز که گروه فوق شامل 4 نفر از اعضای هیات ها- 4 نفر از مدیران باشگاهها و دو نفر از اعضای مجمع، آقای باران چشمه از نیروهای مسلح و آقای سجادی معاون ورزشی وزارت و بنده و آقایان تاج و فتح الله زاده که آنها بایستی در جلساتی که در دفتر آقای کفاشیان برگزار می شد شرکت می کردند که متاسفانه در هیچ کدام از جلسات اکثریت حضور نداشتند و آقایان محمد صادقی مسئول کمیته توسعه و فنی و آقای نصیرزاده و کفاشیان و نبی جلسه تشکیل می دادند و موارد را تایید می کردند که آن موارد با مواردی که در جلسات ما مخالفت می شد جمع بندی شد و در نهایت در مجمع اعلام می شد. پس از آن مجمع باید نظر می داد و قرار بود آن 13 نفر هم تایید کنند که نه تنها آنها تایید نکردند بلکه نامه ای تهیه و مواردی را مطرح و مخالفت کردند که تعدادی از آنها از جمله آقایان فتح الله زاده، عابدینی و خودم امضا و نظرات آقایان دهکردی، ابرقویی و دو نفر دیگر که اسمشان خاطرم نیست را مکتوب کردیم و نامه را به هیات رییسه ارسال و در روز مجمع هم به اطلاع اعضا رساندیم.

وی در ادامه گفت: در آن زمان، دولت وقت چون با اصلاحاتی مثل اینکه نواب رییس به جای اینکه خودشان ثبت نام کنند باید رییس، آنها را معرفی کند، موافق بودند شب با ما تماس گرفتند که چرا شما می خواهید مجمع را بهم بزنید و کاری کردند که در مجمع  کسی مخالفت نکند ولی با این حال به جای اینکه اول موارد، مورد تایید و بعد موارد اختلافی را رای گیری کنند با جوی که به وجود آوردند همه را با هم (علی رغم مخالفتهای بنده -عابدینی و چند نفر دیگر) رای گیری کردند که ۲،۳ رای لازم را نیاورد. آقای ابر قویی که مسئول شمارش آرا بود هم همین مورد را اعلام کرد که در ترجمه اشتباه است و نیاز به اکثریت 50 بعلاوه یک است و همه تایید کردند.

محمدی ادامه داد: بعد از آن قرار شد متن را ترجمه و برای فیفا ارسال و تاییدیه بگیرند که در بهمن ماه در جلسه هیات رییسه برای انتخابات گفتند فیفا عنوان کرده شما مقدمات برای برگزاری انتخابات را انجام بدهید تا نظر فیفا بیاید. در آن سال دو نوع آگهی ثبت نام منتشر شد یکی بر اساس اساسنامه 86 و یکی هم بر اساس اساسنامه 90 که بدون اینکه نظر فیفا بیاید بر اساس اساسنامه 90 برگزار کردند و بعد از آن هم در سال 94 دوباره فدراسیون وقت بدون اینکه نظر خواهی کنند توسط آقای نصیرزاده اساسنامه را اصلاح کرده اما روی سایت منتشر نکردند.

در ادامه برای اعضای مجمع ارسال شد تا در مجمع مصوب کنند و بعد از اینکه توانستیم آن را از یکی از اعضای مجمع بگیریم جلسه ای را در اتحادیه با اهالی کافه فوتبال تشکیل دادیم و بالای 100 مورد ایراد گرفته و طی نامه ای به آقای کفاشیان اعلام کرده و درخواست کردیم اجازه دهند تا این ایرادات برطرف شود و بعد رای گیری کنند و آقای کفاشیان پذیرفته و از دستور مجمع خارج کردند. 

عزیزالله محمدی تاکید کرد: در همان سال 94 اساسنامه جدید فیفا برای همه فدراسیون ها جهت مطالعه و بررسی برای مجمع فیفا آمده بود که تغییرات بسیاری نسبت به اساسنامه قبلی خودش داشت. از جمله اینکه تعداد کمیته ها را کم کرده بودند و به 9 کمیته رسانده و 4 کمیته انضباطی- اخلاق- استیناف و ممیزی را به همراه کمیته مدیریت جدا آورده بودند و قید شده بود که توسط کنگره (مجمع) انتخاب می شوند ضمن اینکه اختیارات دبیر کل هم بیشتر شده بود. تمام کارهای اجرایی به دبیر کل و سیاست گذاری به کمیته اجرایی (شورا) واگذار شده بود و در شورای هر کنفدراسیون علاوه بر اعضای تعیین شده نواب، بانوان هم شرکت می کردند. در تمام کمیته ها مسائل آقایان و بانوان با هم تصمیم گیری می شد و کمیته ذی النفع فوتبال هم در بین کمیته ها به وجود آمده بود. مسایل دیگری در همان سال در مجمع تصویب شده و قید شده بود که از اسفند ماه، تمام فدراسیون های عضو بایستی اساسنامه هایشان را مطابق با آن اصلاح کنند.

من در مناظره ها درباره اساسنامه فیفا و اینکه بایستی اساسنامه فدراسیون هم اصلاح شود توضیحاتی ارائه کردم. بعد از انتخاباتی که آقای تاج انتخاب شد، آقای کفاشیان کار گروهی را در دفترشان با حضور خودش و آقایان براتی ،نصیرزاده ،وثوق احمدی و اینجانب برای اصلاح اساسنامه مطابق با اساسنامه فیفا و اساسنامه نمونه فیفا که در سال 2014 دوباره اصلاح شده بود تشکیل داد و حدود دو ماه جلسات ادامه پیدا کرد تا اینکه دیگر جلسات برگزار نشد.

وی عنوان کرد: از آن سال تا اوایل سال جاری، فیفا توسط ایمیل های متعدد به فدراسیون موارد اصلاح را تذکر داده و طبق سندی که در اختیار من قرار دارد فدراسیون فوتبال ایران توسط معاون وقت دبیر کل فدراسیون در سال ۲۰۱۷ از فیفا خواسته تا ایرادهای اساسنامه کنونی فیفا را بگیرد و فیفا هم پذیرفته و اساسنامه فدراسیون فوتبال را اصلاح کرده و برای فدراسیون فوتبال فرستاده و آخرین آن روی اساسنامه متن انگلیسی ارسالی به فیفا 47 مورد تذکر- موارد ابهامی و موارد اصلاحی را در حاشیه آن نوشته و ارسال کرده ولی هیچ اقدامی توسط فدراسیون فوتبال انجام نشده تا به گفته آقایان در فدراسیون فوتبال، در مرداد ماه امسال چند نفر از فیفا و AFC آمدند و در فدراسیون با آنها در مورد اصلاحات صحبت کرده حتی به گفته خودشان پیش نویس تهیه کرده اند تا آنها پیش نویس را بررسی مجدد کرده و سپس در مجمع مصوب کنند. این مواردی را که در نامه های جدیدشان ارسال کرده اند قید شده بود ولی هیچ اقدامی در جهت رفع آن ها صورت نگرفته. اگر بخاطر این مسایل برای فدراسیون مشکلی ایجاد شود شخص رییس فدراسیون و اعضای هیات رییسه مسئولیت دارند و باید جوابگو باشند و مجمع هم باید آنها را باز خواست کند. 

رییس اسبق سازمان لیگ در انتهای گفت و گویش اضافه کرد: هدفم از این مصاحبه به خاطر اتفاقهای چند روز اخیر بود. با توجه به اینکه اطلاعاتی از ابتدا تاکنون داشتم گفتم برای اهالی فوتبال و ارباب جراید رسانه اطلاع رسانی کنم.

7413