مناظره داغ در رادیو گفت و گو با موضوع انتخابات فدراسیون فوتبال؛ قاضی زاده هاشمی: حبیب کاشانی هم مثل دیگر بازنشسته‌ها نمی‌تواند در انتخابات کاندیدا شود

مناظره داغ در رادیو گفت و گو با موضوع انتخابات فدراسیون فوتبال؛ قاضی زاده هاشمی: حبیب کاشانی هم مثل دیگر بازنشسته‌ها نمی‌تواند در انتخابات کاندیدا شود

پایگاه خبری فوتبالی- دو روز پیش در رادیو گفت و گو مناظره داغی با اجرای حسین شریفی، مجری توانمند رادیو گفت و گو برگزار شد. 

به گزارش فوتبالی، بخشهای مهم و قابل توجهی از این مناظره داغ را برایتان پیاده کرده ایم که در ادامه می خوانید. در این مناظره مهندس سعید فائقی(معاون سابق سازمان تربیت بدنی)، دكتر سید مهدی محمودی(مشاور حرفه ای سازی فوتبال در اتحادیه فوتبال كشور و حقوقدان)، سعید ناصری(دبیركل كانون فوتبال ایران) و دكتر احسان قاضی زاده هاشمی(نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی) حضور داشتند.

فائقی: رفتارهای ما در سال ۸۵ به سمتی رفت که تعلیق شدیم. با رئیس سازمان وقت تربیت بدنی صحبت کردم و گفتم حداقل شکل را رعایت کنید. قبول نکرد. گفت این فدراسیون مال جمهوری اسلامی است. ما متولی فدراسیون و به فیفا ربطی ندارد. نتیجه اینکه تعلیق شدیم. وقتی سال ۷۶ با فیفا صادقانه برخورد کردیم و اشتباهمان را گفتیم با ما برخورد نکردند. تعامل به حدی رسید که 5 دو اخطاره ما را در آستانه جام جهانی بخشیدند. به عنوان مثال وقتی در مطبوعات صحبت از مهندسی لیگ می شود قطعا این موضوع به گوش فیفا میرسد و پیگیر می شود تا ببیند داستان چیست.

قاضی زاده هاشمی: برنامه ریزی شده بود که ثبت نام برای انتخابات مجمع در زمانی باشد که نمایندگان مجلس مشغله زیادی دارند و درگیر انتخابات هستند. مسیری برای فرار از پاسخگویی و تحول گرایی به فوتبال ضربه زد. از دید مالی و نتیجه گرایی این اتفاق افتاد. از تیم ملی و تیم امید گرفته تا باشگاهها. اگر تحول گرایی در فدراسیون رخ داده بود شاهد این همه اتفاق بد نبودیم اما عزیزان مقاومت کردند و الان هم مقاومت می کنند. مقاومتی که بی نتیجه است. شاید فکر کنند که نتیجه دارد و مورد حمایت قرار خواهند گرفت اما به نظر من بدون نتیجه است.

اساسنامه باید بومی سازی شود. مگر اساسنامه کمیته ملی المپیک را در مجلس به تصویب نمی رسانیم؟ اساسنامه فدراسیون فوتبال هیچ وقت در هیات وزیران به تصویب قطعی نرسیده بود و به صورت مصوبه دولت انتشار پیدا نکرد. اگر مصوبه دولت بود باید به کمیته تطبیق آیین نامه های دولت با قوانین داخلی در مجلس مورد رسیدگی قرار میگرفت. اساسنامه فدراسیون فوتبال باید به مجلس بیاید تا بازیچه دست افراد خاص نشود.

فائقی: یک زمان خواستیم فدراسیونها قانونمند شود آمدیم فدراسیونها را تطبیق دادیم با موسسات عمومی غیردولتی. لایحه رفت به مجلس و آنجا مجلس گفت اساسنامه فدراسیون را دولت تصویب کند و دولت گفت تغییرات اساسنامه را مجمع فدراسیون تصویب کند. در اساسنامه ای که در دولت تصویب شد نماینده مربیان را تا زمانی که کانون مربیان تشکیل نشده، سازمان تربیت بدنی تعیین می کند یعنی اگر روزی کانون مربیان داشتیم نماینده این کانون عضو مجمع می شود. در تغییرات اساسنامه فدراسیون بعد از تعلیق، این بخش برداشته شد و گفته شده سرمربی تیم ملی و اشاره ای به کانون مربیان نکرده است. در اساسنامه جدید باید کانون را جایگزین سرمربی تیم ملی کنند.

سعید ناصری: فدراسیون فوتبال هیچ برگ معرفی نامه به کانون مربیان نداده و ظاهرا عضویت ما را قبول ندارد. چند روز قبل نامه ای به شکوری زدیم گفتیم نماینده کانون مربیان باید در مجمع باشد. معلوم نیست فرم ما را چه کسی پر کرده است.

حسین شریفی: یکی از کسانی که فرم پر کرده حمید استیلی است اما او دیگر سرمربی تیم امید نیست. ما نه سرمربی ایرانی برای تیم ملی داریم نه تیم المپیکی داریم که بخواهیم سرمربی داشته باشد. یعنی او نماینده کانون مربیان بوده؟

ناصری: نخواستیم اسم استیلی را بیاوریم اما باید برگه او ابطال شود. او نماینده کانون مربیان نبوده است.

حسین شریفی: ماده 85 اساسنامه مصوب 90 بند اجرای اساسنامه می گوید اساسنامه فدراسیون که در سال 86 توسط هیات رئیسه انتقالی فدراسیون تدوین شد و به تصویب فیفا رسید حسب ماده 32 اساسنامه قبلی، توسط مجمع فوق‌العاده فدراسیون در دی ماه سال 90 اصلاح و به تصویب رسید و لازم الاجراست. 

سعید فائقی: فیفا گفته اگر ایرادات را می‌توانید تا روز انتخابات رفع کنید می توان انتخابات را برگزار کرد در غیر اینصورت باید به تعویق بیفتد. اگر شبانه روزی کار شود می‌توان تا زمان انتخابات تغییرات لازم را انجام داد. برداشت من این است که فدراسیون هنوز نقشه راهی برای فیفا نفرستاده است.

مهدی محمودی: نامه فیفا تهدیدآمیز است و امکان تعلیق فوتبال ایران وجود دارد. یعنی اگر انتخابات فدراسیون برگزار شود احتمال تعلیق فوتبال ایران و تشکیل کمیته انتقالی وجود دارد.

حسین شریفی: اگر رای حمید استیلی ابطال شود و این شکلی یکی از کاندیداها فرصت حضور در انتخابات را از دست خواهد داد چون اکثریت 10 برگ معرف را از دست می‌دهد.

قاضی زاده هاشمی: ابهاماتی که به وجود آمده ابهامات الزاما قانونی نیست. ابهامات مدیریتی برای ماندن در فدراسیون است. این نامه نگاری ها چرا الان باید اتفاق بیفتد؟ قطعا کدگذاری هایی از داخل به خارج شده. نباید انتخابات مهندسی شده داشته باشیم. مدعی هستیم مداخله‌ای که صورت میگیرد توسط دوستانی است که دنبال مهندسی انتخابات هستند. افراد بازنشسته که ثبت نام کرده اند قطعا کاری خلاف قانون داخلی انجام داده اند. در فیفا هم احترام به قوانین داخلی اشاره شده که با مداخله متفاوت است.

اگر کاندیداها شرایط را نداشته باشند قطعا رد می شوند. بعضی از این عزیزان گفتند ماده 60 ایثارگری میگیریم. ماده 60 برای اعاده به آخرین جایی است که فرد شاغل بوده. اشاره به این ندارد که شما برگردی مثلا نیروی یک وزارتخانه دیگر هستی بعد مامور خدمت شوی به فدراسیون فوتبال. مثلا در آموزش و پرورش ممکن است به خدمت فردی احتیاج داشته باشد و شخص بازنشسته بتواند برود آنجا.(منظور قاضی زاده اینجا حبیب کاشانی است) درباره کوتاه آمدن در قبال فدراسیون باید به تهدید به تعلیق اشاره کنم. قبل از جام ملتهای آسیا دوستان با کشورهای عربی جلسه گذاشتند. ممکن بود تیم ملی تعلیق شود و حتی کویت قرار بود جای ما را بگیرد. ما متاسفانه یکسره با مصلحت سنجی آمدیم جلو اما الان آن مصلحت سنجی به حداقل رسیده. رئیس فدراسیون استعفا داده و جمعی از مدیرانش کنار رفتند. قانون از زمانی که در روزنامه رسمی چاپ شود یعنی تمام مردم در جریان آن قرار گرفتند مثل سن حق رای. بنا بر این فرد نمی تواند خودش را از قوانین بی اطلاع بداند.

کفاشیان کمیته ای تشکیل داد برای تدوین اساسنامه جدید فدراسیون مطابق اساسنامه 2016 فیفا. یک کمیته 3-4 نفره. این کمیته داشت کار می کرد اما وقتی تاج آمد این کمیته را تعطیل کرد چون نمی‌خواست اساسنامه تغییر پیدا کند. اگرانتخابات به تعویق بیفتد قطعا پافشاری می کنیم که سرپرست و افراد جدید به فدراسیون فوتبال بروند.

فائقی: میتوان مجمع روز 25 اسفند را با یک آگهی به مجمع فوق العاده تغییر داد تا موارد مورد نیاز در آن بررسی شود. می توان دستور جلسه مجمع را تغییر داد تا خطری پیش نیاید!

1984