عزیز محمدی: متاسفم که بگویم فوتبال ایران ورشکسته است

عزیز محمدی: متاسفم که بگویم فوتبال ایران ورشکسته است

پایگاه خبری فوتبالی- سردار عزیزالله محمدی، رئیس سابق سازمان لیگ قوتبال ایران، روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و با چیا فوادی، سردبیر فوتبالی به گفت و گو پرداخت.

به گزارش فوتبالی، عزیزالله محمدی در ابتدای سخنانش گفت: حوالی سال 89-90 بحث حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها شروع شد و اولین آیین نامه را با کمک دکتر محمودی در سازمان لیگ تدوین کردیم و اولین در آسیا بودیم. همان زمان برای دوپینگ، زدوبند، تبانی، حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها و ... تعهد دادیم. در بحث حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها باید خصوصی می‌شدند و تراز مالی سالیانه شان مثبت می‌شد و به بازیکن و اداره مالیات بدهی نمی‌داشتند. ما در آن زمان با باشگاه ها توافقی کردیم زیرا سال 90 ما 28 میلیارد درآمد داشتیم و کل هزینه باشگاه ها می‌شد 50 میلیارد تومان و خودشان هم درآمدی داشتند. با گذاشتن سقف قرارداد هم سعی کردیم موضوع را کنترل کنیم. در نتیجه توافقنامه‌ای با باشگاه‌ها داشتیم که از طلب باشگاه‌ها از سازمان لیگ، بدهی باشگاه‌ها را پرداخت کنیم. عده‌ای هم برای رسیدن به پول تخفیف می‌دادند. یکی دو سال این کار را انجام دادیم و با تعهد به AFC این کار را پیش می‌بردیم. وقتی ما از لیگ خارج شدیم درآمدی حاصل نشد، هزینه ها بالا رفت و این موضوع کنترل نشد. برای مثال وقتی ما حکم صادره از کمیته انضباطی خودمان را وجهش را پرداخت نمی‌کنیم معلوم است پرمونده به فیفا می‌رود. به همین دلیل شکایت از ما در فیفا و AFC زیاد است. از زمانی که آقای درودگر آمده درامدها بالاتر رفته و حدود 50-60 میلیارد درامدزایی کرده است. اما هزینه کل باشگاه ها به حدود 500 میلیارد رسیده است و پاسخگو نیست. 

وی ادامه داد: در بحث صدور مجوز عددسازی نشده است. باشگاه ها به سازمان لیگ و فدراسیون چک داده اند و تضمین داده اند که بدهی ها را پرداخت کنند. اما انقدر بدهی ها بالا بود که موفق نشدند پرداخت کنند. فدراسیون هم این موضوع را به AFC منتقل کردند و آسیا هم اعلام کرد شما نباید تعهد بی مورد می‌دادید. ضمنا این جریمه‌ای که کنفدراسیون آسیا فدراسیون فوتبال را کرده مربوط به پارسال است. این جریمه مربوط به فدراسیون است و فکر می‌کنم سال آینده باشگاه‌های ما هم جریمه شوند. در بحث حرفه‌ای بودن ما نباید بدهی داشته باشیم. در اروپا بحث فیرپلی مالی مطرح است و یک گام حلوتر رفته اند. یعنی فقط از درامدهای فوتبالی باید خرج فوتبال شود نه سرمایه یک سرمایه دار. به همین دلیل مالاگا و منچسترسیتی از لیگ قهرمانان کنار می‌روند. 

سردار محمدی خاطرنشان کرد: متاسفانه اگر به طور میانگین هزینه باشگاه‌ها را 500 میلیارد بگیریم، در بهترین حالت سازمان لیگ 100 میلیارد درامد داشته باشد که این ‌می‌شود یک پنجم بدهی‌ها. استقلال، پرسپولیس و تراکتور که از پیامک‌ها درامدزایی دارند هم غرق در بدهی هستند. به جز تراکتور که آقای زنوزی بالای سرش است و آن را پشتیبانی می‌کند همه باشگاه‌های ما با مشکل مواجه هستند.

رئیس سابق سازمان لیگ ادامه داد: ما در تیم ملی خودمان هم این مشکل را داریم . ما سال ها با کی‌روش دعوا داشتیم. او از نظر فنی خیلی خوب بود. پس چرا با ما دعوا داشت؟ زیرا امکانات فنی فراهم نبود و پرداخت منظم هم نداشتیم. وقتی پول نداشتیم چرا با ویلموتس قراردادی میلیاردی بستیم؟ وقتی شفر را کنار گذاشتیم و هزینه‌اش را هنوز نتوانسته‌ایم پرداخت کنیم چر استراماچونی را آوردیم؟ وقتی پول نداریم چرا آنتونی استوکس را به ایران آوردیم؟ چرا تعهدی ایجاد می‌کنیم که نمی‌توانیم پرداخت کنیم؟ در فیفا از آنجایی که ما بدقول هستیم همه پرونده‌ها را به ضرر ما رای می‌دهند. در پرونده بودیمیر 5 درصد هم باشگاه اضافه از مبلغ بدهی باید پرداخت کند. 

وی در انتهای سخنانش افزود: ما نباید فیلتر بگذاریم. زمانی ما دروازه بان خارجی را ممنوع کردیم زیرا به جز میرزاپور کسی را نداشتیم. حالا چقدر دروازه بان خوب ایرانی داریم؟ باید بازیکنی از خارج بیاوریم که تاثیرگذار باشد. وقتی از خارج بازیکنی می‌آوریم که مشکل پزشکی دارد، در فیفا تعریف نشده و باید کل مبلغ قرارداد پرداخت شود. محدودیت‌های فعلی هم جدی گرفته نمی‌شوند. بازیکن خارجی باید کمک حال تیم باشد نه برعکس. آن هم در شرایطی که پولی نداریم به بازیکن خارجی بدهیم. باشگاه‌های ما در حال حاضر ورشکسته هستند و ادامه این شرایط اوضاع را بدتر هم می‌کند. فوتبال ایران در حال حاضر ورشکسته است. سال 90 ما 28 میلیارد درامد با دلار هزار تومانی داشتیم. امسال تا حالا 30 الی 40 میلیارد تومان درامدزایی داشته و با دلار 15 تومانی چیزی نمی‌شود! 

7413