مناظره جنجالی برنامه ورزش و مردم درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال و نامه فیفا

مناظره جنجالی برنامه ورزش و مردم درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال و نامه فیفا

پایگاه خبری فوتبالی- میزگردی برنامه ورزش و مردم که درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال است با حضور میهمانان برنامه برگزار شد.

به گزارش فوتبالی، میزگرد و مناظره ای با حضور صفی الله فغانپور، هوشنگ نصیرزاده و چیا فوادی پیرامون اساسنامه فدراسیون فوتبال و شرایط انتخابات فدراسیون در برنامه ورزش و مردم برگزار شد که خلاصه ای از شرح این میزگرد در ادامه نوشته شده است.

فغانپور درباره نامه فیفا به فدراسیون فوتبال گفت: دو بحث مطرح است. منشا این نامه مباحث داخلی بود که به فیفا گزارش شده بدون اینکه از اصل موضوع اطلاع داشته باشند. ایرادی که فیفا گرفته بود بحث آیین نامه اجرایی بود بحث دیگر هیات تعیین صلاحیت بود که طبق اساسنامه مشخص می شد چه کسانی باید عضو باشند.

چیا فوادی اضافه کرد: فیفا نامه ای در تاریخ 5 اسفند ارسال کرد ه و گفته ما در 21-22 مرداد 98 روند بازبینی اساسنامه را شروع کردیم. یعنی بعد از ارسال اصلاحیه ما. فدراسیون هم در پاسخ گفته برای اصلاح اساسنامه ما احتیاج به زمان داریم. فیفا در آخرین نامه تذکر داده است. گفته شده که وزیر و معاون وزیر نباید در انتخابات باشند.

فغانپور ادامه داد: ایرادات فعلی فیفا ایراداتی نیست که اساسی باشد و ما در حال تبیین آن هستیم. ما بر اساس اساسنامه جدیدی کار نمی کنیم که فیفا در جریان نباشد.

نصیرزاده گفت: ایرادی که به اساسنامه ما وارد شد این بود که افرادی را در مجمع پذیرفته اید که برایشان سیاست گذاری نمی کنید. اگر ما اساسنامه ای را در 10 سال پیش نوشته ایم قطعا باید به روز شود. اساسنامه ای که ما آن زمان نوشتیم از زمان خود بسیار جلوتر بود. خیلی ها می گفتند اساسنامه در فیفا تایید نشده اما این نگاه فقط برای افرادی است که اطلاعی ندارند. هرکسی در کشور فعالیتی انجام می دهد باید پروانه ای بگیرد. در ایران به دلیل اینکه دولت پشت ورزش است حقش انکار ناپذیر است. به ما گفتند وزیر ورزش را در مجمع بگذارید اما بدون حق رای. اگر من و شما را بگذارند در ساختمان وزرات ورزش نمی شود ما متولی باشیم اما اختیاری نداشته باشیم. تمام فدراسیون های جهان زمان تصویب اساسنامه 10 مورد مشترک دارند. از تبعیض نژادی تا سیاسی نبودن ورزش... اساسنامه فیفا یک استانداردی گذاشته که همه اساسنامه ها باید طبق آن تبیین شود. 

فغانپور اضافه کرد: بحث اساسنامه باید هه جانبه باشد. همه این موارد باید لحاظ شود. به نظر می رسد که اکنون روال به خوبی پیش می رود اگر شیطنتی نباشد. در تاریخ 14 شهریور 96 طی نامه ای اعلام کردم اساسنامه نیاز به بازنگری دارد. ما دنبال این هستیم که به روز رسانی شود و به عنوان مسئول حقوقی خواستار بازنگری شدم. این انتخابات بر اساس اساسنامه ای که دو دوره انتخابات قبل که فیفا هم حضور داشت برگزار خواهد شد و مانعی وجود ندارد. به نظر می رسد فیفا با جوابیه فدراسیون ما قانع شود. 

فوادی در ادامه گفت: آقای کفاشیان سال 90 گفت کسانی از داخل شیطنت می کنند تا فیفا معترض شود. الان گفته شده زمان برگزاری انتخابات اعلام شود و اگر نشود اجازه نمی دهیم این انتخابات برگزار شود. اگر فیفا به ما اجازه ندهد چه خواهد شد؟

فغانپور گفت: ما آیین نامه را اصلاح کردیم و اعضای هیات بدوی را فرستادیم. دلیلی برای مخالفت فیفا نیست. این آیین نامه اجرایی هم بر اساس اختیاری است که به مجمع تفویض شده است.

در این لحظه عزیزالله محمدی نایب رییس اتحادیه فوتبال با حضور روی خط برنامه وارد بحث شد و در این باره گفت: وقتی دکتر دادکان رفت فوتبال ما تعلیق شد. باید حتما نامه ای از دولت به فیفا می رفت که دولت هم اساسنامه را قبول دارد. سال 90 قبل از برگزاری انتخابات ماموریت داده می شود اساسنامه باید اصلاح شود و باید اعضای هیات رییسه پیشنهاد دهند و 11 نفر از اعضا تایید کنند. اعضای هیات رییسه هم همگی خودشان در باشگاه ها و مجمع بودند اما متاسفانه این تایید انجام نشد. کمیته ای 13 نفره تشکیل شد و هیچ وقت رای به اکثریت نمی رسید و اعلام کردیم که این انتخابات مورد تایید ما نیست. ما پیگیر بودیم که فیفا در سال 90 اگر ابهامی می بیند به ما گوشزد کند که اتفاقی نیفتاد. ما نامه ای در شب انتخابات نوشتیم که این انتخابات را بر اساس سال 86 انجام دهیم اما دوستان گوش نکردند و بر اساس سال 90 برگزار کردند. فیفا سال94 اساسنامه را اصلاح کرده بود. گفته بود استینفا- اخلاق و ... را باید کنگره انتخاب کند. آقای کفاشیان سال 94 بعد از انتخابات کمیته ای تشکیل داد که مشغول اصلاح اساسنامه بودیم اما در ادامه متوجه شدیم چی شد که اساسنامه رفت روی هوا. دیگر کسی پیگیر نشد تا الان که دوباره زمان انتخابات سر رسیده است!

نصیرزاده گفت: از سال 86 تا کنون ایراداتی که امروز به ما وارد شده وجود داشته است. فیفا هیچ کاغذی یادداشتی و ... نداده که من تایید می کنم. فقط می گوید اصلاح شود. در ماده 32 گفته اگر خواستید اصلاح کنید چند نفر بیایند و اصلاح کنند. 

فوادی گفت: چرا اساسنامه سال 90 تایید نشده و به صورت طلق و شیرازه است؟!  شما نمی دانید فیفا هر سال اساسنامه را به روز می کند؟ اما ما رکن قضایی را به روز نکردیم. 

محمدی گفت: آقای نصیرزاده شما گفتید اساسنامه سال 2005 است اما در سال 2014 که اساسنامه جدیدی فیفا مشخص شد همان  موقع تیپ جدید را دادند. متاسفانه ما در این 4سال نیامدیم این کار را انجام دهیم. فیفا باید بر اساس فیفا باشد. در فدراسیون خیلی از کمیته هایی که وجود دارد طبق اساسنامه ما نیست. 

فغانپور گفت: اختیاراتی که رییس فدراسیون دارد و مجمع تفویض کرد طبق روال پیش می رود. بنابریان سازمان تیم های ملی ضرورتی ندارد که در اساسنامه باشد. تمام کمیته هایی که تاکنون انتخاب شدند توسط اعضای هیات رییسه تصویب شدند. 

نصیرزاده ادامه داد: در قانون اساسی اسم وزارتخانه نیست و کمیته های دائمی وجود دارد که همیشه هست مثل کمیته داوران. کمیته های دیگری هست که موقت است. هیات رییسه هم مصوب می کند. اگر یک اساسنامه ای را یک ماه دیگر بنویسیم باز باید رویه فیفا اجرا شود.

فغانپور عنوان کرد: من به عنوان مسئول حقوقی نامه ای دادم که آمادگی داریم اساسنامه را بازنگری کنیم. بارها کمیته هایی برای بازنگری تشکیل شد اما به سرانجام نرسید به دلیل مشکلاتی که در سال های اخیر وجود داشت. بعد از انتخابات نظراتی که برای اصلاحات دادیم بازنگری خواهد شد. قطعا قبل از ارسال به مرجع،نظر نخبگان را میگیریم و تکمیلی آن را به هیات خواهیم داد.

دکتر غلامرضا رفیعی نیز با حضور روی خط برنامه درباره موضوع اساسنامه توضیح داد: چیزی که فیفا که در نامه اش ذکر کرده و فقط ایرادات اساسنامه ما آن دو مورد نیست. استانداردهای فیفا تغییر کرده اگر اصلاح نمیشد آقای بلاتر برکنار نمیشد. اساسنامه ما یکی از ضغیف ترین اسانامه های فدراسیون های جهان است. باید اصلاح شود و یکی از موارد جزیی آن بحث حق رای است. انتظار نداشته باشید که فیفا با نامه شما قانع شود و بگوید اول انتخابات را برگزار کنید و بعد بروید سراغ اصلاحات. در همین نامه فیفا اشاره کرده  که شما به یک آیین نامه خاص برای برگزاری مجمع احتیاج دارید. خط قرمز فیفا بالا رفته است. هیات رییسه نمی تواند هرچیزی دلش خواست بنویسد. انقدر ایرادات اساسنامه ما زیاد است که نه تنها منبع فساد است بلکه به درد نگهداری در موزه هم نمی خورد. فیفا بیکار نیست که تحت تاثیر کسانی از داخل یک کشور تاثیر بگیرد. خواهش من این است انرژی نگذارید که اساسنامه به تایید هیات دولت رسیده یا خیر من می گویم باید اصلاح شود. برگزاری مجمع شدنی نیست چرا که این اساسنامه خودکامگی می آورد و قانون را دور می زند. اگر این انتخابات برگزار شود دیگر اصلاح نخواهد شد. این اساسنامه منشا فساد در فوتبال ماست.

فغانپور گفت: این که بگوییم اساسنامه فساد برانگیز است صحت ندارد.اگر بگوییم اصلاحات نیاز است معقول است اما حرف از فساد جز ایجاد شک و شبهه چیزی نخواهد داشت. به نظر من انتخابات بر اساس نامه فیفا مانعی برای عدم برگزاری ندارد.شخصا قائل به این هستم که بحث بازنشستگی باید اتفاق بیفتد. بازنشسته ها سالها زحمت کشیده اند و اکنون به عنوان مشاور باید از آنها استفاده کرد.  قانون بازنشستگی در تبصره 2 می گوید از کارمندان به صورت پاره وقت با دریافت یک سوم حقوق می توان استفاده کرد. کلیه امور مربوط به فدراسیون زیر نظر دبیرکل است.

فوادی گفت: آقای کفاشیان تا مدتها سندهای فدراسیون را امضا می کرد. ایشان در سال ۹۰ به من گفت یه عده از داخل نامه زده اند که دولت در اساسنامه دخالت می کند. چرا فیفا اطلاع ندارد که ما کمیته استیناف انتخابات داریم؟

نصیرزاده ادامه داد: مقررات می گوید شما می توانید کارمندان را به صورت پاره وقت بیاورید پس مشکلش کجاست؟ برخی از فدراسیون ها صندلی ندارند و دبیرکل کل امور را انجام می دهد. اساسنامه ما 8 ساله است و کهنه است و لازم است که عوض شود.

فغانپور گفت: فدراسیون فوتبال باید از اساس اصلاح کند. آیا فیفا می پذیرد که ما ردیف بودجه دولتی داشته باشیم؟ بند 1 ماده 33 می گوید هیات رییسه باید 9 جلسه در سال برگزار کند. 

4344