گزارش ویژه/ 3 بر صفر شدن یا 3 بر صفر نشدن! مساله این است

گزارش ویژه/ 3 بر صفر شدن یا 3 بر صفر نشدن! مساله این است

پایگاه خبری فوتبالی- سوالی که از دیروز ذهن همه را به خودش مشغول کرده است این است که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال چه تصمیمی درباره بازی سپاهان و پرسپولیس خواهد گرفت؟

به گزارش فوتبالی، پرسپولیسی‌ها تاکید دارند که به خاطر عدم حضور بازیکنان سپاهان در زمین مسابقه، بازی باید 0-3 به سود آنها اعلام شود منتهی سپاهانی‌ها بیشتر روی تکرار بازی مانور می‌کنند و عقیده دارند که فدراسیون باید دستور به تکرار بازی بدهد. هر چند تابش امروز در گفت و گویی عجیب هم گفته بود سپاهان که می خواست پس از ورود به زمین، بازی کند اما پرسپولیس زمین را ترک کرد، پس قرمزها باید سه بر صفر بازنده شوند.

مرور اتفاقات دیروز هم نشان می‌دهد که این پرونده پیچیده‌تر از آن است که بتوان تصور کرد. حتی پیچیده تر از پرونده سوپرجام که به نوعی شبیه همین پرونده است، منتها در پرونده سوپرجام استقلال در ورزشگاه حاضر نشده بود اما سپاهان در ورزشگاه حاضر شد و حتی به رختکن هم رفته بود. با اینکه عوامل باشگاه سپاهان معتقدند ازدحام هوادارانشان جلوی ورودی هتل کوثر و ماجرای جلوگیری چند خودرو و کامیون از حرکت اتوبوس به سمت ورزشگاه نقش جهان، باعث تاخیر در رسیدن آنها به ورزشگاه شده است اما این نکته را هم باید در نظر گرفت که کاملا طبیعی است زردها دوست نداشته باشند این بازی بدون حضور تماشاگرانشان برگزار شود. این حق طبیعی سپاهانی ها بود که در بازی فینال گونه لیگ برتر تماشاگرانشان را در ورزشگاه داشته باشد و قطعا حضور تماشاگران در ورزشگاه می‌توانست امتیاز بزرگی برای امیر قلعه‌نویی و تیمش محسوب شود. منتهی وقتی اعلام شد که باشگاه‌ها باید بدون حضور تماشاگرانشان بازی کنند، مدیران سپاهان چاره‌ای جز تمکین از این دستور نداشتند و نهایتا هر طور شده خودشان را به ورزشگاه رساندند. تیمهای استقلال و شهرخودرو هم از این دستور تمکین کردند و بدون حضور تماشاگرانشان به ورزشگاههای آزادی و امام رضا رفتند و هر کدام 3 امتیاز گرفتند. 

سوالاتی که مطرح می‌شود

پرونده بازی سپاهان – پرسپولیس آنقدر پیچیده هست که سوالهای زیادی درباره اش مطرح شود. در شرایطی که قرار بود بازی راس ساعت 16:15 برگزار شود، به خاطر تاخیر در ورود اتوبوس سپاهان به ورزشگاه نقش جهان، قرار بر این شد که بازی با نیم ساعت تاخیر شروع شود. درباره اینکه اتوبوس سپاهانی‌ها چه زمانی وارد ورزشگاه شده روایت ‌های متفاوتی وجود دارد. کانال تلگرام طرفداران سپاهان، ساعت 16:36 دقیقه اعلام کرده که اتوبوس تیم وارد ورزشگاه شده اما روزنامه خبرورزشی ساعت 16:25 دقیقه را به عنوان زمان ورود سپاهان به ورزشگاه ثبت کرده است. یک خبرگزاری ساعت 16:45 را اعلام کرده و یک سایت هم ساعت 16:35 دقیقه را به عنوان زمان ورود اتوبوس سپاهان به ورزشگاه اعلام کرده است. 

علاوه بر این ماجرا، در ماده 12 آیین نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر که مصوب امسال بوده، به این نکته اشاره شده که اگر بنا به دلایلی نظیر شرایط پیش بینی نشده، بازی در زمان مقرر شروع نشود، بازی به طور خودکار، به مدت 30 دقیقه تعلیق می‌شود. در بند 1 این ماده این موضوع صراحتا آورده شده که در صورت تعلیق تا 30 دقیقه، تیم‌ها قبل از شروع می‌توانند تا 10 دقیقه گرم کنند. 

سوال اولی که مطرح می‌شود که زمان ورود اتوبوس تیم به ورزشگاه را باید در نظر گرفت یا زمان ورود آنها به رختکن؟ چون حداقل 5 دقیقه بین این دو اتفاق، فاصله زمانی وجود دارد و باید دید ناظر بازی کدام یک از این دو زمان را به عنوان ورود کاروان سپاهان به ورزشگاه ثبت کرده است. سوال بعدی اینکه اگر زمان ورود سپاهان را ساعت 16.25- زودترین ساعتی که برای ورود اتوبوس سپاهان به ورزشگاه ثبت شده- در نظر بگیریم، چطور قبل از نیم ساعت، جلال مرادی داور و تیم پرسپولیس را به رختکن فرستاده است؟

سوال سوم هم ادعای سپاهانی‌هاست که جلال مرادی باید به آن پاسخ دهد. اینکه به بازیکنان سپاهان اجازه گرم شدن داده نشده و آنها باید بدون گرم کردن، در مراسم قبل از شروع بازی حاضر می‌شدند!

تا اینجای کار به نظر می‌رسد که گزارش به سود سپاهان نوشته شده به خصوص اینکه در بند 2 ماده 12 اعلام شده که اگر با در نظر گرفتن یک تعلیق سی دقیقه ای امکان برگزاری مسابقه فراهم نشود، سی دقیقه تعلیق دیگر در نظر گرفته خواهد شد. سپاهانی‌ها هم روی این موضوع مانور می‌کنند منتهی اتفاقات روز یکشنبه در در ورزشگاه نقش جهان ابهامات دیگری دارد.

مسعود تابش بین ساعت 16.50 تا 17 به برنامه فوتبال برتر اعلام کرد که بازیکنان تیمش آماده بازی هستند و از سمت رختکن به سمت زمین حرکت کرده‌اند. اتفاقی که نهایتا 2 دقیقه زمان خواهد برد اما تا زمانی که کریم باقری به عنوان اولین نفر از کاروان پرسپولیس، ورزشگاه را ترک نکرد، هیچ نشانه‌ای از ورود بازیکنان سپاهان به داخل زمین دیده نشد و باید دید چرا قلعه‌نویی که تیمش را در راهروی بین رختکن و زمین گرم کرده، حاضر نشده آنها را به زمین بفرستد تا بهانه‌ای دست پرسپولیسی‌ها نداده باشد. اغراق نیست اگر بگوییم هر دو طرف ماجرا یعنی سپاهان و پرسپولیس با لجبازی خود مانع برگزاری مهمترین بازی هفته و حتی نیم فصل دوم شدند. یعنی زمانی که سپاهان حاضر شده در زمین حاضر شود، این کاروان پرسپولیس بود که ورزشگاه را ترک کرده است!

پیچیده تر از سوپرجام

اول گزارش نوشتیم که این پرونده شباهت هایی به پرونده سوپرجام دارد. عده‌ای عقیده دارند اتفاقات دیروز را می‌توان با غیبت استقلال در سوپرجام معروف و صدور رای به سود پرسپولیس مقایسه کرد اما بین دو ماجرا تفاوت‌های زیادی وجود دارد. آن زمان اصلا استقلال در ایران نبود که بخواهد به ورزشگاه برود. پرسپولیس هم اصلا به ورزشگاه نرفت و اصلا هیچکدام از تشریفات برگزاری مسابقه صورت نگرفت منتهی سه نهاد مختلف- کمیته انضباطی، کمیته استیناف و دادگاه عالی ورزش(CAS) نتیجه آن بازی را 0-3 به سود پرسپولیس اعلام کردند منتهی دیروز هم پرسپولیس وارد زمین شد هم تیم داوری تا تشریفات قبل از مسابقه انجام شده باشد و هم سپاهان هم وارد ورزشگاه شد. حالا باید دید فدراسیون فوتبال چه تصمیمی درباره اتفاقات این بازی خواهد گرفت به خصوص آنکه نهایتا باید تا یک هفته آینده، تکلیف این مسابقه و نتیجه آن مشخص شود. سخنگوی فدراسیون فوتبال در آخرین گفت و گویش با یکی از شبکه های تلویزیونی هم سپاهان و هم پرسپولیس را مقصر عدم برگزاری بازی دیروز دانسته است و همین ماجرا شاید باعث تکرار بازی شود و تنها برای دو تیم، جریمه نقدی سنگین درنظر گرفته شود و جریمه سپاهان هم سنگین تر از جریمه پرسپولیس باشد.

گزارش از چیا فوادی/ مدیر مسئول و سردبیر پایگاه خبری فوتبالی