عقیلی: هیچ‌‌ چیز قلعه‌نویی و دایی به هم نمی‌آید، جز زبانشان!

عقیلی: هیچ‌‌ چیز قلعه‌نویی و دایی به هم نمی‌آید، جز زبانشان!

پایگاه خبری فوتبالی- هادی عقیلی معتقد است که فدراسیون فوتبال باید تکلیف خودش را برای انتخاب سرمربی تیم ملی روشن کند و براساس اصولی که برنامه ریزی می کند، مربی تیم ملی انتخاب شود.

به گزارش فوتبالی به نقل از ورزش سه، هادی عقیلی یکی از اسطوره های باشگاه سپاهان به شمار می رود، که چند ماه پیش به عنوان دستیار سیروس پورموسوی در تیم جوانان کارش را شروع کرد ولی ترجیح داد استعفا بدهد. او حالا مانند دوران قبل از حضورش در تیم جوانان ایران، خارج از ایران به زندگی به همراه خانواده اش ادامه می دهد. در فاصله بازی های حساس سپاهان و همینطور دیدار این تیم برابر پرسپولیس که روز آینده برگزار می شود، فرصتی دست داد تا با بازیکن سابق تیم ملی و باشگاه طلایی پوش اصفهان هم صحبت شویم و همچنین از او در رابطه با شرایط تیم ملی نیز بپرسیم.

 

 

دیدار سپاهان و العین را برابر السد چطور ارزیابی می کنید؟ 


در خصوص این دو بازی متاسفانه نتوانسته ام آنها را به طور کامل ببینم و فقط صحنه های گل را دیدم و آنچنان نمی توانم در مورد نحوه بازی سپاهان نظر بدهم. با این حال با توجه به آمار، سپاهان درصد مالکیتش نسبت به حریف کمتر بوده و با توجه به اینکه در لیگ برتر درصد مالکیت سپاهان بیشتر است، این موضوع یا استراتژی کادر فنی برای بازی های آسیایی بوده یا تیم حریف خودش را بر سپاهان تحمیل کرده است. در واقع سوال این است که  آیا این موضوع آگاهانه و از سوی کادر فنی بوده یا به آنها تحمیل شده است. در بازی العین به شخصه برای خود من خیلی جالب بود که سپاهان 4 گل به العین زد ولی با توجه به بازی بعدی ای که با تیم عربستانی داشت و در خانه باخت، فهمیدم این تیم مشکل دارد؛ با این حال سپاهان کار بزرگی کرد. در بازی با السد احتمال باخت وجود داشت، چون تیم های قدرتمند و سختی در لیگ قهرمانان آسیا هستند و قبلا هم این را نشان داده اند. تیم السد با آقای ژاوی خیلی خوب بازی می کند و می آید برای برنده شدن. محتاط بازی نمی کنند و برای برنده شدن می آیند.

 

سوال- شما نتیجه کسب شده در دیدار سپاهان و السد را حاصل تفاوت سطح بازیکنان دو تیم می دانید یا تفکرات مربیان؟ 


جواب- درست است که سپاهان بازیکن ملی پوش آنچنانی ندارد ولی تقریبا فکر می کنم اکثریت آنها تجربه بازی های آسیایی را داشته اند و این نشان می دهد که تیم با تجربه ای است. همچنین مربیان دو تیم هم مربیان با تجربه ای هستند و بازیکنان با تجربه ای هم هر دو تیم داشتند. آنها از امتیاز میزبانی استفاده کردند و حالا باید منتظر بازی برگشت باشیم و ببینیم که سپاهان می تواند جبران کند یا خیر که به شخصه فکر می کنم این اتفاق رخ می دهد. 

 

خستگی ناشی از هتل روی بازیکنان سپاهان موثر بود 


هادی عقیلی در ادامه با اشاره حضور تقریبا 10 روزه سپاهان در امارات و قطر توضیح داد: « تیم سپاهان فک می کنم نزدیک به 10 روز از اصفهان و ایران بود. به نظرم خستگی هتل خیلی روی آنها تاثیر گذاشته بود. این را فوتبالیست ها به خوبی درک می کنند که چه می گویم. خیلی از تیم های اروپایی حتی شب بازی هم دیگر به اردو نمی روند، چون این باعث خستگی آنها می شود. گمان می کنم که این مورد روی خستگی آنها تاثیر داشت.» 

 

پرسپولیس و سپاهان می توانستند قهرمان آسیا شوند


بازیکن سابق سپاهان در ادامه با اشاره به دو فینال سپاهان و پرسپولیس مقابل تیم های آسیا اضافه کرد: « تیم های ایرانی اگر نتیجه نمی گیرند، فقط بحث فنی داخل زمین نیست. تیم ها نباید تایم زیادی را صرف کنند تا به شرایط آب و هوایی جایی که بازی دارند، عادت کنند. سپاهان و پرسپولیس هر دو در فینال بازی های آسیایی حاضر نبوده اند. تیم پرسپولیس اگر خاطرتان باشد، بازیکنانش ناله می کردند، که خوابشان به هم ریخته است. چرا نزدیک به بازی پرواز نمی گرفتند که بروند بازی کنند و برگردند. این همه زمان صرف شد، رفتند و بازی کردند و باختند، در صورتی که پرسپولیس می توانست قهرمان شود. سپاهان هم می توانست قهرمان شود. این به هم ریختن خواب، همه به خاطر خستگی ناشی از هتل است. من در 10،20 سالی که بازی کرده ام و در خیلی از بازی های آسیایی سپاهان بودم یا در تیم های قطری در آسیا بودیم یا در اردوهای تیم ملی، این موضوع را فهمیدم که ماندن در هتل یک خستگی می آورد که حتی بازی کردن منجر به آن خستگی نمی شود. فکر می کنم اگر سپاهان شرایط اجازه می داد و بعد از برد مقابل العین به اصفهان برمی گشت و در کنار هواداران از این پیروزی لذت می برد و یک روز مانده به بازی به قطر می رفت، شرایط بهتری در بازی داشت.» 


سوال- تیم های ایران در لیگ قهرمانان آسیا تنها 5 امتیاز از 24 امتیاز ممکن کسب کردند. دلیل این ناکامی را چه چیزی می دانید؟


دلایل مختلفی وجود دارد؛ من خودم فکر می کنم که پتانسیل تیم های ایرانی بالاتر از این ها است ولی یکی از دلایل به نظرم گرفتن میزبانی از تیم های ایرانی است. این یک برتری حساب می شود در تمام دنیا. شما در لندن می بینید که چلسی می رود در ورزشگاه آرسنال 10 دقیقه آن طرف تر از ورزشگاهش بازی می کند ولی شرایط به طور کلی متفاوت می شود. یا در بندر لیورپول، اورتون ورزشگاه خانگی اش فاصله ای با ورزشگاه رقیبش ندارد، چون از حضور هوادارانشان سود می برند و معمولا داورها به صورت ناخواسته به نفع تیم های میزبان سوت می زنند. این ها به خاطر فشار هوادار است که این برتری را از تیم های ایرانی گرفته اند. 

 

مربی سه تیم را عامدانه تغییر دادند


هادی عقیلی سپس با اشاره به سیستم های مدیریتی تاکید کرد و ادامه داد: « به شخصه فکر می کنم بزرگترین دلیلی که تیم های ایرانی در این دوره نتوانسته اند، نتیجه بگیرند، بحث کلان مدیریتی بوده است. از چهار تیمی که در مسابقات آسیایی هستند، سه تیم مربی هایشان عامدانه تغییر کرده است و حتی تیم سپاهان هم در شرف تغییر مربی به خاطر تیم ملی بود، که یک سری فشارها از سوی مردم وارد شد و باعث شد که این تغییر انجام نشود، وگرنه هر چهار تیم با تغییر مربی به آسیا می رفتند. وقتی به لیگ نگاه می کنیم، هر چهار تیم، هم از لحاظ نتیجه گیری و هم از لحاظ سبک بازی موفق بوده اند و به دلایلی که گفتم مربی هایشان را عوض کردند و وقتی نتیجه گرفته نمی شود، یکی از دلایل همین می تواند باشد.» 

 
سوال- با توجه به اینکه سپاهان و پرسپولیس 5 امتیاز با هم اختلاف دارند، آیا معتقد هستید که مصاف این دو تیم می تواند مصاف قهرمانی را مشخص کند؟

جواب- من فکر می کنم تا حدودی بله، چون در  بازی با پرسپولیس فاصله هشت امتیاز می شود و اگر سپاهان ببرد فاصله کمتر می شود و اصلا لیگ جذاب تر می شود. اگر هم که مساوی شود، سایر تیم ها این فرصت را دارند که به دو تیم سپاهان و پرسپولیس نزدیک تر شوند. من فکر می کنم این بازی برنده داشته باشد و بازی بسیار سخت و درگیرانه ای خواهد بود.

 

سوال- علی دایی و امیرقلعه نویی دو گزینه اصلی هدایت تیم ملی بودند که هر کدام به دلایلی گزینه نهایی فدراسیون نشدند. در نهایت هم اسکوچیچ که به نظر می رسد ارزان ترین و دم دست ترین گزینه بود برای هدایت تیم ملی انتخاب شد. شما این اتفاقات را چطور ارزیابی می کنید؟


من شاید چندین سال پیش هم صحبت کردم و در زمانی که حرف رفتن آقای کی روش بود، گفتم که ایران، یعنی فدراسیون فوتبال باید تکلیفش را روشن کند که چه سبک بازی ای را دوست دارند و همینطور اینکه دوست دارند با چه فلسفه بازی پیش بروند؟ این باید مشخص شود. اینکه فقط یک سری افراد را انتخاب کنند و این افراد کاندیدای هدایت تیم ملی شوند، کافی نیست. 

 


آیا سبک دایی و قلعه نویی یکی است؟ 


هادی عقیلی سپس با مطرح کردن یک پرسش حرف هایش را از سر گرفت و گفت:« من از شما می پرسم؛ آیا سبک آقای قلعه نویی و دایی یکی است؟ آیا سبک آقای اسکوچیچ با این دو گزینه ایرانی یکی بود؟! به صرف اینکه ما فقط یک نفر را داشته باشیم که انتخاب کنیم، درست نیست. من کاری ندارم که چه کسی انتخاب می شود. اگر آقای دایی گزینه است، باید فردی که مربیگری اش و شیوه بازی اش شبیه آقای دایی است، کنار او بگذارند و مقایسه کنند، نه مثل آقای قلعه نویی که کاملا سبک متفاوتی دارند و هیچ جوره به هم نمی آیند. دایی و قلعه نویی فقط زبانش یکی است و آن هم به خاطر ایرانی بودنشان است. این به نظرم اصلا طریقه گزینش درستی نیست و اینکه الان آقای اسکوچیچ انتخاب شده، تفکرات متفاوتی نسبت به دو گزینه دیگر دارد.»

 

ویلموتس گفت می خواهد هجومی بازی کند، اما چطور؟ 


او در ادامه خطاب به فدراسیون ادامه داد:« اول باید تکلیف فدراسیون مشخص شود که چرا این افراد گزینه هستند.باید ببینیم فدراسیون چه می خواهد؟ آیا فقط صعود می خواهد؟ آیا تمایلی به پیشرفت سبک بازی دارد یا خیر؟ یادم می آید آقای ویلموتس در یکی از مصاحبه های خود گفت که من مثل کی روش نیستم و می خواهم فوتبال هجومی بازی کنم. این اصلا یک شبه اتفاق نخواهد افتاد. تیمی که هشت سال با یک روش بازی می کرده و تقریبا تمام بازیکنان در سه چهار سال گذشته در کنار هم با آن روش بازی می کردند، یک دفعه آن بازیکنان باید بروند و یک سبک دیگر بازی کنند که اصلا کار راحتی نیست. این مثال های متفاوتی دارد و قبلا هم گفته ام که مثلا بارسلونا مربیانی نظیر مورینیو یا اوتوره هاگل یا از این دست مربیانی که دنبال دفاع و ضدحمله هستند را برای مربیگری انتخاب نمی کنند. آنها اصرار دارند که فلسفه کاری‌شان دلخواه باشگاه و هواداران باشد و این را باید فدراسیون فوتبال مدنظر داشته باشد.


سوال- در همین حین ما درگیر برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال نیز هستیم. در این مورد چه دیدگاه‌ها با چه نفراتی می توانند برای فوتبال ما راه گشا باشند؟


در مورد فدراسیون فوتبال، اولین چیز و اصلی ترین چیز که باید رعایت شود و هیچ موقع انجام نشده، این است که کاملا افرادی که می آیند، فوتبالی باشند. منظور اینکه روش فوتبالی باشد، لازم نیست که آن شخص حتما فوتبالیست باشد ولی کاملا باید با روش فوتبالی انتخاب شود؛ نه اینکه زیر نظر سازمان ورزش باشد. شما می بینید که خیلی از مواقع رئیس فدراسیون فوتبال توسط وزیر ورزش فراخوانده می شود و بازخواست می شود و تصمیمات وزارت ورزش روی فدراسیون تاثیر می گذارد. این اصلا در کشورهای پیشرفته دنیا دیده نمی شود. پس ما انتظار نداریم که رئیس فدراسیون هم از راه درستی انتخاب شود. شاید افرادی شایسته باشند ولی چون ارتباط ندارند و به جایی وصل نیستند، نمی توانند وارد گود شوند. این مشکل اولیه برای انتخاب ریاست فدراسیون است. 

 

هم فوتبالیست مدیر داریم، هم مدیر خوب غیرفوتبالیست  


کاپیتان سابق سپاهان و تیم ملی در ادامه با انتقاد از افرادی که معتقدند رئیس فدراسیون حتما باید فوتبالی باشد، تاکید کرد: « چون من از یک سری از عزیزان مصاحبه دیدم که می گفتند حتما باید رئیس فدراسیون فوتبالی باشد، اما ما داشته ایم افرادی که فوتبالی نبوده اند ولی تصمیمات درستی برای فوتبال گرفته اند. بعضی از اشخاص هم می گفتند، قرار نیست کسی که فوتبالی است، حتما کار بلد باشد؛ این هم درست نیست، چون ما خیلی از فوتبالیست هایی را داریم که کار بلد هستند و می دانند چطور مدیریت کنند. باید به آنها فرصت داده شود، چون خیلی از تصمیم هایی که فدراسیون گرفته، اشتباه بوده و آن عزیزان هم چه در رده پایه و چه در رده بالا، اشتباهاتی انجام داده اند. این ها نشان می دهد که همه می توانند اشتباه کنند، پس بهتر است به افرادی فرصت داده شود که از دل ورزش بیرون آمده باشند. مهم این است که مدت زیادی با ورزشکاران بوده باشند، نه اینکه در قسمت های دیگری مدیریت کرده باشند و فقط سوابق مدیریتی نشان بدهند.» 

 
سوال- شما ایرانیزه شدن نیمکت های لیگ برتری که با خروج مربیانی نظیر برانکو، استراماچونی و کالدرون خودنمایی کرده است را به نفع فوتبال ایران می دانید یا تصور دیگری از این موضوع دارید؟


جواب-پرسپولیسی که آقای برانکو مربی اش بود، سه فصل با اقتدار قهرمان شد. امسال هم پرسپولیس با کالدرون شروع کرد و اگرچه اختلافات تاکتیکی با برانکو داشت، تفکراتش را جا انداخت و توانست نتایج خیلی خوبی بگیرد. آقای استراماچونی هم همینطور در استقلال. این ها نتیجه های مثبتی در لیگ ایران داشته است. مربیان ایرانی خوبی هم چه از نوع جوانش و چه از نوع با تجربه اش داشتیم. در میان جوان ها می توانیم به ابراهیم صادقی و جواد نکونام اشاره کنیم. ابراهیم صادقی در حال انجام کار سختی است. هر مربی، چه ایرانی و چه خارجی، زیر بار چنین تیم جوانی نمی روند. مطمئن باشید که خیلی از مربیان با تجربه در فوتبال ایران، این مسئولیت را قبول نمی کردند. مربی با تجربه هم در فوتبال ایران وجود دارد که می توان به امیرقلعه نویی اشاره کرد و این ها همه به نظرم در کنار هم به موفقیت ختم می شوند و حذف مربیان خارجی به فوتبال ایران ضربه می زند.»

9697