هاشمی‌طبا: انتخابات فدراسیون فوتبال از حالا باطل است

هاشمی‌طبا: انتخابات فدراسیون فوتبال از حالا باطل است

پایگاه خبری فوتبالی- انتخابات فدراسیون فوتبال روز 25 اسفند برگزار می‌شود و حرف و حدیث هم درباره‌اش زیاد است. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی، گروهی بر این عقیده‌اند که بازنشسته‌ها نمی‌توانند در این انتخابات شرکت کنند و وزیر ورزش هم تأکید کرده که نباید اجازه ورود به این افراد داده شود. مصطفی هاشمی‌طبا که زمانی رئیس سازمان تربیت‌بدنی بوده اما معتقد است با توجه به اینکه اساسنامه فدراسیون فوتبال به تصویب دولت نرسیده، این انتخابات ماهیت ندارد و خواه ناخواه باطل است. او در گفت و گو با ایران ورزشی بحث‌هایی را مطرح می‌کند که می‌تواند در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال خبرساز شود. بخصوص جایی که می‌گوید چه ایرادی دارد وزیر ورزش از گزینه خاصی حمایت کرده و این موضوع را علنی اعلام کند.

انتخابات فدراسیون فوتبال در پیش است و از همین حالا بحث‌های بسیاری نیز در این رابطه وجود دارد. بخصوص که وزارت ورزش هم تأکید کرده که بازنشسته‌ها نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند. شما این انتخابات را چگونه تحلیل می‌کنید؟

من در ریز ماجرا قرار ندارم اما مورد به مورد و به صورت کلی می‌توان این انتخابات را بررسی کرد. اینکه صحبت می‌شود بازنشسته‌ها می‌توانند شرکت کنند یا نمی‌توانند، باید ببینیم کدام اساسنامه را ملاک قرار می‌دهند. اساسنامه تمام فدراسیون‌های ورزشی باید به تصویب هیأت دولت برسد. زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد فکر کردند اساسنامه جدید تصویب شده که بعداً فهمیدند نشده. اساسنامه سابق هم مورد تأیید فیفا نیست و به همین دلیل انتخابات کلاً ابهام دارد.

اگر اساسنامه به تصویب هیأت دولت نرسیده و اساسنامه قبلی هم مورد تأیید فیفا نیست، پس فدراسیون فوتبال چگونه فعالیت می‌کند و بر چه اساسی قرار است انتخابات برگزار شود؟

واقعاً معلوم نیست چه اتفاقی رخ خواهد داد. اگر دولت اساسنامه را تصویب نکرده باشد، ابهام‌هایی پیش می‌آید که فکر می‌کنم همینطور هم هست. متأسفانه می‌آیند و یک کاری می‌کنند که ابهام در ابهام است.

چرا دولت این اساسنامه را تأیید نکرده؟

 این قانون است و نمی‌دانم چرا این اتفاق افتاده. یک زمانی گفتند تمام فدراسیون‌ها باید تصویب دولت را داشته باشند. همه این کار را انجام دادند اما بعداً که مراجعه کردند دیدند برای فوتبال این اتفاق نیفتاده و اساسنامه توسط دولت تصویب نشده. دوباره هم اساسنامه را برای تصویب به هیأت دولت نبردند. الان هم اساسنامه مصوبه دولت را ندارد، یعنی اینکه نمی‌توان و نباید به آن استناد کرد.

یعنی انتخابات باطل است؟

ماهیت ندارد و باطل است چون باید بر اساس اساسنامه‌ای که تصویب می‌شود، اعضای مجمع مشخص شوند. با اساسنامه جدید ترکیب مجمع تغییر می‌کند اما نمی‌دانم چرا مسئولان در این رابطه سکوت می‌کنند و توضیحی نمی‌دهند.

البته این تبدیل به یک عادت شده که کسی نسبت به مسائل موجود توضیح واضح ندهد

 البته فکر نمی‌کنم دولت برای تصویب اساسنامه مشکلی داشته باشد. فوری هم می‌توانند تصویب را بگیرند و طبق اساسنامه جدید انتخابات را برگزار کنند اما اگر این کار را انجام ندهند، انتخابات ماهیتی نخواهد داشت.

  البته بحث عدم حضور بازنشسته‌ها هم هست که مشکلاتی را به ‌وجود آورده. البته وزیر ورزش تأکید کرده که بازنشسته‌ها حق حضور در انتخابات را ندارند. نظر شما در این رابطه چیست؟

خب وقتی ایشان گفته بازنشسته‌ها نیایند، باید همه آنها را رد صلاحیت کنند. البته عقیده من این است که بازنشسته‌ها باید بیایند و در ورزش کار کنند. اگر قرار است ارگان‌های دیگر از بازنشسته‌ها استفاده کنند، چرا فقط ورزش از این طرح محروم شود؟

جز بحث بازنشسته‌ها، موضوع مهندسی انتخابات هم مطرح است. گروهی معتقدند وزارت ورزش با هیأت‌ها تماس گرفته و از آنها خواسته تا به گزینه مورد نظرشان رأی بدهند.

در انتخابات فدراسیون فوتبال چون رأی مخفی است نمی‌شود گفت رأی اجباری بوده و اعضا را وادار به انجام کاری کرده‌اند. اگر رأی‌گیری حضوری و علنی بود می‌شد گفت چنین چیزی وجود دارد اما چون مخفیانه انجام می‌شود و کسی از رأی دیگری خبر ندارد، آنچنان هم که می‌گویند نمی‌شود در انتخابات مهندسی کرد. اصلاً چه اشکالی دارد وزیر ورزش به صورت علنی بگوید که به کدام گزینه علاقه‌مند است. من خودم می‌گفتم که به چه کسی تمایل دارم. وزیر ورزش هم حق دارد بگوید دوست دارم فلانی رئیس فدراسیون فوتبال شود. اگر به او رأی دادند که چه بهتر، رأی هم ندادند از فردی که انتخاب شده حمایت کنند. ضمن اینکه فشار پنهانی مثل تهدید اعضای مجمع درست نیست و فکر نمی‌کنم چنین کاری هم صورت بگیرد.

یکی از نمونه‌هایی که نظرتان را در انتخابات و به عنوان رئیس سازمان تربیت‌بدنی می‌گفتید، می‌گویید؟

زمان آقای امیررضا خادم. علنی گفتم که دوست دارم ایشان رئیس فدراسیون کشتی شود. هر کس می‌خواست رأی داد و هر کس هم نمی‌خواست نه.

با اعضای مجمع تماس هم گرفتید تا به امیررضا خادم رأی بدهند؟

نمی‌توانم بگویم نبوده اما نه از جانب من. شاید همکاران ما در سازمان تربیت بدنی تماس گرفته باشند اما اینکه اعضای مجمع به حرف آنها رأی داده باشند یا نه را نمی‌دانم.

الان نام پنج گزینه برای ریاست فدراسیون فوتبال مطرح است. نظرتان را درباره این افراد و اینکه کدام گزینه بهتری است، می‌گویید؟

خب بین اینها که بازنشسته هم هست.

 خب شاید بازنشسته‌ها رد صلاحیت شوند. نظرتان را نگفتید

زیاد در جریان نیستم و دقت نکردم ببینم کدام گزینه بهتر است. فقط امیدوارم که انتخابات به بهترین شکل ممکن برگزار شود و هر کسی رئیس می‌شود بتواند فوتبال را از این شرایط خارج کند. هر چند باز هم معتقدم که ابهام درباره این انتخابات زیاد است.     

1984